• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met de ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorick22

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2013
Hallo Dames/ Heren,

Ik heb een vraagje ik ben bezig met een totaaloverzicht voor ons bedrijf en hiervoor heb ik de doorgerekend FTE percentage voor nodig.

Ik gebruik de volgende gegevens:
Datum indienst Datum uitdienst FTE
19-8-2013 0,67
19-8-2013 25-10-2013 0,67

Graag zou ik het volgende hebben:
- De laatste kolom moet in een nieuwe kolom komen als de eerste kolom geen 2013 heeft, en de tweede kolom leeg is.
- Daarnaast als de eerste kolom in 2013 is wil ik graag een een percentage = 0.67 / 365 (dagen) * 230 (aantal dagen).
- Daarnaast als de tweede kolom ingevuld is wil ik graag een percentage = 0.67 / 365 (dagen) * 297 (aantal dagen).

Het moeilijke ik wil graag beide berekeningen erin hebben en dat ze alleen werken op het moment dat het nodig is.

Ik hoop dat het mogelijk is en dat het niet te veel werk is.
Mocht ik niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Ik vrees, dat de vraag niet helemaal duidelijk is... Net zo als je voorbeeldgegevens overigens; in de eerste dataregel heb je alleen een datum, en een FTE. Ik neem aan, dat die in de kolom FTE staat? En waar moeten de nieuwe gegevens komen te staan? Als FTE in kolom C staat, wat wil je dan in het voorbeeld in die kolom zien? De FTE typ je zelf in of heb je ooit ingetypt, dus als je daar niets wilt zien, dan moet je de cellen leeg maken. Dat kan, als je dat niet met de hand wilt doen, niet met een formule. Die baseer je op cellen. Dus in kolom D kun je wel iets doen op basis van de waarde in kolom C, maar je kunt met een formule kolom C niet leegmaken. En volgens mij is dat wat je wilt. De percentages kun je wèl met een ALS formule berekenen, want die maakt weer gebruik van de inhoud van de vorige kolommen.
Maak ook een voorbeeldje, want we zijn hier geen tikpoezen...

Post dat eens in een voorbeeldbestandje met daarin handmatig aangegeven wat je wil bereiken.

Hallo,

@ Plongske, niet helemaal, hij rekent nu een gedeelte wel, maar als je bijvoorbeeld de datum veranderd naar 1-1-2013 dan pakt hij het toch verkeerd.

Bijgevoegd een document waar je wel verder mee kunt, ik heb er achter geschreven wat ik wil en hoe ik het individueel uit zou rekenen (dmv simpele berekeningen).
Echter wil ik het acurater en dat de formule zelf kijkt of en zo ja wat hij moet berekenen.

Ik weet dat ik veel vraag en alvast bedankt voor de reactie en genomen moeite.
Voor vragen hoor ik het graag. Bekijk bijlage Jorick(1).xlsx

Laatst bewerkt:
Kom je met deze formule weg?

Code:
=ALS(EN(JAAR(A2)<>2013;JAAR(B2)<>2013);"";67/365*DATUMVERSCHIL(MAX(A2;"01/01/2013");MIN(B2;"31/12/2013");"d"))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

De formule van Plongske heeft het opgelost. Echter alleen in het geval van 1 FTE.

Als ik de FTE hoeveelheid verander naar bijvoorbeeld 0,67 dan rekent de formule niet door.

Ik heb gekeken of ik het kon aanpassen, maar mij lukte het niet.

@ Cobbe, jouw formule werkte helaas niet.

Iedereen bedankt voor de genomen moeite!

Nog eentje waar je maar eenmaal FTE en jaartal moet invullen. en zodoende ook voor de volgende jaren kan gebruikt worden

Bijlagen

Plongske, dat is hem helemaal!!!

Op het vastzetten van de FTE na, maar dit heb ik zelf aangepast (ook meteen geleerd hoe dat werkt:))

Bedankt voor de hulp!!!

Hoi Plongske,

Toch te vroeg gejuicht, ik probeerde de eerste rij nogmaals en zag dat hij het verkeerd om deed. als hij 1-5-2013 indienst is gekomen geeft hij aan 0,33 (terwijl dit juist meer dan 0,5 moet zijn).
Zelfde geld andersom waarbij het meer wordt na het halve jaar terwijl dit minder is.

Voorbeeld: ik ben in maart in dienst betekend dat hij 9 maanden heeft gewerkt dus een FTE nummer van 0,75 heeft (1/12*9)

Sorry dat ik zo bezig blijf:rolleyes:

is dit niet eenvoudiger als formule in C3
PHP:
=JAAR.DEEL(MAX(A3;DATUM($H$1;1;0));MAX(DATUM($H$1;1;0);MIN($I$2;ALS(B3<>"";B3;DATUM($H$1+1;1;1))));3)*$C$1
ps 31/12 van het voorgaande jaar kies je door als dag 0 te kiezen, zoals in DATUM($H$1;1;0).
de 1e januari is natuurlijk DATUM($H$1;1;1)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan