• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule met > en < plus nog een andere toevoeging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Hey Mensen

ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie daar bij kunnen helpen. Ik moet de formule weten waarmee ik kan zien hoeveel mensen een MBO opleiding volgen en hoeveel mensen daarvan tussen de 20 en 30 jaar zijn.

Zouden jullie mij kunnen vertellen welke formule ik hiervoor moet gebruiken

Alvast bedankt Bert

Voorbeeld

1 47 HBO
2 54 HBO
3 43 HBO
4 40 HBO
5 51 HBO
6 40 MBO
7 24 MBO
8 24 HBO
9 31 HBO
10 24 HBO
11 47 Universiteit
12 28 Universiteit
13 30 Universiteit

Hoi

dat kan met een DBLEZEN functie. Zie bijlage.

Wigi

Hey Wigi,

bedankt voor je snelle reactie en hulp. Maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik snap niet helemaal wat je nou bij criteria in moet vullen. Want ik moet bv ook andere leeftijdscategorie doen en andere opleiding. Maar wat vul je dan allemaal precies in bij criteria?

Zou je me dat uit kunnen leggen,

alvast bedankt bert

Bijlagen

Heb nu geen tijd om het uit te typen, maak kijk eens in de helpfiles. Er staat een voorbeeldje in over appelen en peren. Dat zal wellicht wel duidelijk zijn.

Wigi

Voor elke oplossing die je wilt zien zal je een DBAANTAL functie moeten gebruiken. Je kan steeds dezelfde database en veld gebruiken, maar het criteria zal je moeten aanpassen.
Het criteria bestaat uit de kolom namen (leeftijd en opleiding; indien nodig meermaals gebruiken), met hieronder de voorwaarden waaraan jouw aantal dient te voldoen.

In jouw geval zal je dus meerdere criteria moeten maken, dus met kolom namen en voorwaarden.
Je zou ook kunnen werken met een somproduct functie.

p.s. sommige leeftijden wil je dubbel pakken omdat je >= en <= wilt nemen. Ik zou kiezen voor >= en <.

Als bijlage een voorbeeld met de somproduct functie.

Edit: De DBAANTAL functie heeft nu geen uitkomst meer omdat in E2 en F2 geen >= en < meer staat.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Excuses, ik bedoelde DBAANTAL en niet DBLEZEN hierboven. :o

In de file als voorbeeld klopte het wel.

bedankt!!

Hey paul en wigi,

hartelijk bedankt voor jullie uitleg, het is gelukt en ik snap deze formule nu, dus hartstikke bedankt.

ik had nog wel een ander vraagje.

ik moet nu het aantal records tellen met bv. mensen met een mbo opleiding en een hurwoning. met welke formule zou ik dit het beste kunnen doen?

Alvast bedankt

Bert

Bijlagen

De volgende formule in E4:
Code:
=SOMPRODUCT(--($A$2:$A$1001=E$3)*--($B$2:$B$1001=$D4))

Deze kan je kopieeren naar E5, G4, G5, I4 en I5.

Wel even in D4 zetten huurwoning en in D5 koopwoning.

p.s. Dit kan natuurlijk ook met een DBAANTAL functie. Dit is vooral aan te raden als het om meerdere criteria gaat

De volgende formule in E4:
Code:
=SOMPRODUCT(--($A$2:$A$1001=E$3)*--($B$2:$B$1001=$D4))

Deze kan je kopieeren naar E5, G4, G5, I4 en I5.

Wel even in D4 zetten huurwoning en in D5 koopwoning.

p.s. Dit kan natuurlijk ook met een DBAANTAL functie. Dit is vooral aan te raden als het om meerdere criteria gaat

Heel erg bedankt het is gelukt,

Bedankt voor julie hulp

groeten Bert

Bekijk ook eens een draaitabel, dan hoeft er geen enkele formule voor geschreven te worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan