• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met < en > range

Status
Niet open voor verdere reacties.

martinbe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 okt 2003
Wanneer een waarde ligt tussen bijvoorbeeld 7000,= en 50.000,= en men neemt een eigenbehoud van 500,= levert dat een korting op van 20% op het bruto bedrag.

Wanneer de waarde nu ligt tussen 50.001,= en 75.000,= en men neemt een eigenbehoud van 500,= levert dat een korting op van 15% op het bruto bedrag.

Wanneer de waarde nu ligt tussen 75.001,= en 150.000,= en men neemt een eigenbehoud van 500,= levert dat een korting op van 5% op het bruto bedrag.

De overige staffel bij eigenbehouden zijn:
750,= is 25%, 20%, 10%
1000,= is 30%, 25%, 15%
1500,= is 35%, 30%, 20%
2000,= is 40%, 35%, 25%

Is hier een goede formule voor?

Alvast bedankt voor de genomen moeite in deze.

Martinbe

Wat is eigenbehoud?

Maakt voor de opzet niet veel uit, is gewoon een voorwaarde in een formule.

<I>Uit de helptekst van Excel:
Als u uitgebreidere tests wilt samenstellen, kunt u maximaal zeven functies ALS nesten door deze als argumenten waarde-als-waar en waarde-als-onwaar op te geven.</I>

Lijkt me dus dat je moet kiezen voor een schema met meerdere kolommen.
Eerste kolom: Als eigenbehoud=500
Tweede kolom: Als eigenbehoud=750
enzovoort.
De keuze daarna is, dat Als eigenbehoud=500 (geneste functie voor de situatie waar); (0 als onwaar)

Op de formule per kolom 'als waar' kom ik zo terug.

Nu maak je een kolom korting welke de som is van de resultaten uit kolommen 'Als 500', 'Als 750' , enzovoort. Omdat alle kolommen nul opleveren behalve degene waar aan de voorwaarde is voldaan zal het resultaat in de kolom korting exact het bedoelde kortingspercentage zijn.

De volgende stap is de toe te kennen korting indien binnen het eigenbehoud recht daartoe bestaat.
Daarvoor maak je een geneste Als.
Als (eigenbehoud=500, Als (waarde<7000, 0, Als (waarde <50.001, 20, Als (waarde<75.001, 15, Als (waarde<150.001, 5, ?)))), 0)
Het vaagteken staat er omdat niet duidelijk is wat er gebeurt als de waarde boven 150.000 ligt. Zou die gelijk zijn aan de waarde t/m 150.000 dan staat daar 5, of wordt de formule
Als (eigenbehoud=500, Als (waarde<7000, 0, Als (waarde <50.001, 20, Als (waarde<75.001, 15, 5))), 0)

Voor de andere kolommen kopiëer je de formule en past eigenbehoud en percentages aan.

NB Als 150.000,01 in de formule moet passen gebruik je voor het eindgetal <= (dus ipv <B><150.001</B> gebruik je <B><= 150.000)</B>.

Misschien dat er hier iemand reageert die bedrevener is in Excel formules en een betere oplossing heeft. Deze oplossing zou ik toepassen want tot zover reikt mijn kennis van Excel.

Nu Alleen nog 150.000 toevoegen en de formule zijn range iets veranderen en klaar.

Denk aan uitzondering boven de 150.000 en lager dan 750.

Ferran

Misschien dat er hier iemand reageert die bedrevener is in Excel formules en een betere oplossing heeft.

Petje af, Ingrid.

Ik ga als ik tijd over heb nog wel studeren op de logica. Maar het is wel een mooie, korte, oplossing.

Geweldig allemaal,

Ik ga er mee aan de slag.

Als het gelukt is meldt ik dat effe.

Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan