• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule met meerdere mogelijk heden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjonge

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
beste Forumleden,

ik ben al een paar dagen aan het stoeien met het bijgeoegde staatje, op zich is het allemaal vrij aardig gelukt maar met een formule kom ik er niet aan uit. ik ben een leek op dit gebied en voor sommige onder ons zal het wellicht appeltje eitje zijn.

Het is de bedoeling dat in het vak kantbandzijde (zijn 4 kolommetjes) ingevuld gaan worden met a of m of niets. op het moment dat daar een a ingevuld word dan moet deze de maat pakken van de kolom daarvoor en dan 50 erbij optellen, deze waarden moet dan in het vakje met de tekst a of m neergezet worden. even voor de duidelijkheid de eerste 2 kolommen horen bij lang en de laatste 2 kolommen bij breed. dus als ik in alle kolommen a zet dan krijg ik lang +50 lang +50 breed +50 breed +50. ik hoop dat het duidelijk is wat ik wil en anders lees ik he wel.

Bijlagen

Welkom op het forum sjonge.

Je kunt natuurlijk niet dezelfde cel gebruiken om zowel een a in te voeren en een berekening in diezelfde cel uit te laten voeren. Je zult 4 extra kolommen in moeten voegen wil je jouw doel bereiken.
Uitgaande van jouw voorbeeld zet je in D6 een a en in E6 de formule:
Code:
=ALS(D6="a";B6+50;"")

Onder voorbehoud dat ik je vraag goed begrepen heb.

Hallo Cor,

dank voor je reaktie maar het is net niet wat ik wil, ik had deze som ook in kolom o geplaats maar dan word het onoverzichtelijk. Als er een a staat word de formule berekent in kolom "a band" als er een m staat word deze berekent in kolom "m band", dus hier komt de formule te staan ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

gr remko

remco,

Ik heb je vraag ff voor zien van Hoofdletters, dat leest wat makkelijker;)
En je hebt het over vakjes, Excel werkt met celnummers, kun je dat ook eens aanpassen?
En wat moet er gebeuren als er een "m" in welk vakje [cel] is geplaatst?

Het is de bedoeling dat in het vak kantbandzijde (zijn 4 kolommetjes) ingevuld gaan worden met a of m of niets.
Op het moment dat daar een a ingevuld word dan moet deze de maat pakken van de kolom daarvoor en dan 50 erbij optellen, deze waarden moet dan in het vakje met de tekst a of m neergezet worden.
Even voor de duidelijkheid de eerste 2 kolommen horen bij lang en de laatste 2 kolommen bij breed.
Dus als ik in alle kolommen a zet dan krijg ik lang +50 lang +50 breed +50 breed +50.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik wil en anders lees ik he wel.

Laatst bewerkt:
Hallo Ad,

Sorry voor het niet correcte manier van opschrijven :o maar ik wil dan in mij opwelling teveel opschrijven waardoor je een onoverzichtelijk verhaal krijgt. Wat ik wil is het volgende.

in cel K6 moet een formule komen die cellen D6 E6 F6 G6 bij elkaar optelt als daar een waarde word opgegeven in dit geval een a. In cel L6 krijg ik in feite dezelfde formule als in K6 maar dan met de waarde m.

Cel D6 en E6 horen bij cel B6 en de cellen F6 en G6 horen bij C6. maar allebei berekent in K6.

Wat wil ik nu bereiken met dit staatje. Als iemand mij vraagt om een plaatje mdf te bewerken en daarvan moet 1 lange zijkant van bewerkt worden dan krijg ik een formule B6+50. Deze formule komt te staan in cel K6 en word alleen maar weergeven op het moment dat er een a ingevuld word in cel D6 (zie cel O6 als voorbeeld)

Nu kan het zijn dat ik 2 lange kanten moet bewerken en krijg ik dus B6+50 * 2 deze waarde moet ook in cel K6 worden weergegeven als de cellen D6 en E6 zijn ingevuld. En als het plaatje aan 4 zijkanten moet worden bewerkt komen daar ook de cellen F6 en G6 bij.

om nu te voorkomen dat ik elders in mijn werkblad hele reeks aan formules krijg ( zie de cellen O6 P6 Q6 en R6) wil ik dit graag in 1 cel stoppen in dit geval cel K6, het zal wellicht mogelijk zijn alleen ik kom er niet aan uit.

ik hoop dat het nu wat duidelijker is en dat jullie weten wat het doel uiteindelijk is.

gr remko

In K6 de formule:
Code:
=ALS(EN(D6="";E6="";F6="";G6="");"";(B6+50)+(C6+50)*AANTAL.ALS(D6:G6;"a"))
Ik hoop dat dit is wat je bedoelt.

Misschien kun je uw layout een klein beetje aanpassen zoals in voorbeeld.
Ik heb enkele tussenkolommetjes gezet(die je kan verbergen), zodat de berekening wat overzichtelijker wordt.
Ik weet niet of de prijs/lengteberekening klopt maar is een kwestie van aanpassen.

Cobbe

Hallo mensen ik ben nu inderdaad een eind waarvoor mijn dank. Nu moet ik alleen nog 1 ding toevoegen en dat ben ik er vergeten bij te vermelden en dat is het volgende. Kantverlijmen gaat gelden op het moment dat er een a of m word toegepast, dus het aantal meters a betekent ook automatisch het aantal meters kantenlijmen. hopelijk is het duidelijk anders maak ik zo een rekenvoorbeeld.

gr remko

Beste Mensen,

ik heb zelf een klein aanpassingkje gemaakt en het werkt tot nu toe zo als ik het hebben wil. Mijn dank is daarom ook enorm naar de mensen die me de juiste weg op geholpen hebben.

ik wens iedereen bij deze een fijne jaarwisseling en dat 2011 weer een gezond jaar mag worden.

gr remko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan