• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule met veranderende kolom waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackhol

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2011
goede dag.

ik zit met een probleem. wil een Verwijzing in een veld neerzetten met een vaste rij waarde en een veranderende kolom waarde. De kolom waarde haal ik op via deze
code
Code:
Sub test()
Dim Zoek As String
Dim ClmLtr As String

Sheets("WIP").Select
Zoek = Sheets("Truck").Range("O5") //
    Cells.Find(What:=Zoek, After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, _
        LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, _
        MatchCase:=False, SearchFormat:=False).Activate
ClmLtr = ColLetter(Selection)

de benodigde kolomletter staat dus in ClmLtr

maar nu wil ik in deze letter gebruiken in een om aan de Verwijzing toe te voegen en in een vast veld binnen de sheet te plaatsen.

dit is een voorbeeld van de verwijzing ='WIP'!N25
waarin de N(kolomletter) steeds wordt vervangen door ClmLtr en 25(rijnummer) steeds gelijk blijft.

Code:
Sheets("Truck").Activate
Range("R5").Select
   ActiveCell.FormulaR1C1 = "='WIP'!R[19]C[6]"

ik zou alleen niet weten hoe ik ClmLtr in de R1C1 code moet omzetten.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Zou deze niet geteste formule(code) werken?

Code:
ActiveCell = Sheets("WIP").range(cells(ClmLtr,25))

Cobbe

als ik die toevoeg geeft hij dat de typen niet overeenkomen. (moet ik dit misschien met Dim definieren?)

Uit de verwijzing moet een getal uit komen. Het is namelijk zo dat de gebruiker in het begin via een userform een maand getal invoegt. daarna gaat hij kijken welke maandnaam dit is. deze maandnaam gebruikt hij om de kolomnaam uit een ander blad te zoeken (WIP) in deze kolom staat op een vast rij nummer het getal dat ik wil laten zien in [R5]

Alleen als de maand verandert moet er dus een ander getal komen. wat in een andere kolom op dezelfde rij staat.

ik ben super blij met de hulp ik heb tot nu toe nog alles uit kunnen zoeken maar hier zit ik al even op vast :confused: :P

Kleine omwisseling in Cells(rij,kolom):

Code:
ActiveCell = Sheets("WIP").range(cells(25,ClmLtr))

Wat geeft ClmLtr als resultaat? Dit moet een cijfer zijn om de formule te laten werken.

Cobbe

ClmLtr geeft de Letter van de benodigde kolom. als de maand bijv februari is dan resulteerd staat in ClmLtr de waarde N (de letter van de kolom waarin de waarde van februari staan)

er is een formule aanwezig om ClmLtr te vullen deze is de volgende

Code:
Function ColLetter(Rng As Range) As String
ColLetter = Left(Rng.Address(False, False), _
1 - (Rng.Column > 26))
End Function

in sub test wordt dan het volgende gedaan

ClmLtr = ColLetter(Selection)

wat resulteert in de juiste letter van de kolom

Laatst bewerkt:
Als ClmLtr een letter oplevert dan moet je de formule lichtjes aanpassen nl:
Code:
ActiveCell = Sheets("Blad1").Range(ClmLtr & "25")

Succes, ik duim voor je:)

Cobbe

super dankjewel :) kan ik weer verder. ik zal is wat vaker hier op het forum rond neuzen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan