• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost formule met voorwaarden

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

serpent xx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Beste forumleden,

ik zit met 2 vraagjes m.b.t. bijgaand bestand.

Vraag 1.
Kolom F is de uitkomst van kolom B (of C of D of E) -/- kolom A; de waarde in cel F2 bepaald de berekening.
Ik heb dit met de functie ALS.VOORWAARDEN berekend. Kan dit gemakkelijker aangezien deze kolommen steeds uitgebreid worden met volgende fasen?

Vraag 2.
Als ik van deze gegevens een tabel maak (zie onder), dan verandert de ingevulde waarde in cel F11 "fase 4" automatisch in "fase 42" (resp. "fase 1" in "fase 12" en volgende). Dit is natuurlijk niet fraai. Kan ik dit omzeilen?

Bijlagen

Haal de 2 weg en zet er een spatie achter.

=INDEX($B$3:$E$6;VERGELIJKEN($A3;$A$3:$A$6;0);VERGELIJKEN(F$2;$B$2:$E$2;0))-$A3
Probeer het eens met deze formule eventueel het bereik dus uitbreiden.

Vraag 2
Koppen van een tabel moeten een unieke waarde hebben, je kunt natuurlijk de laatste kolom uit de tabel halen en als een "losse kolom" toevoegen

Ik zie dat ik sowieso in de "tabelvorm" een foutieve formule had staan.
De oplossing van Johan gaat volgens mij niet werken.
Ik begrijp dat dit in een tabel dus niet gaat werken (?)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hier mijn bestandje met mijn formules en met een dropdownbox in F11

Bijlagen

Ik heb het opgelost door de laatste kolom uit de tabel te halen.
Dank Willem.

Het zou nog mooier zijn als in kolom F de berekening automatisch plaatsvindt op basis van de laatste fase die is ingevuld. Dus als waardes onder fase 2 zijn ingevuld en fase 3 nog niet dat hij C3-A3 berekend. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt? Let wel: de kolomkoppen (fase 1 en volgende) zijn wel altijd default ingevuld; de waardes nog niet.

Laatst bewerkt:
Niet erg handig als je de vraag compleet omdraait nadat de vraag is opgelost.

Ja, dat klopt. Alleen viel mij achteraf in dat het veel praktischer zou kunnen door niet handmatig in F2 de laatste fase in te geven maar Excel automatisch laten bepalen welke laatste fase waardes bevat.
Vandaar mijn aanvullende vraag.

Schiet mij maar lek; ik kom hier niet uit. :(

In bijgaand bestand heb ik aangegeven wat er fout gaat.
Weet iemand een oplossing?

Als iemand ook nog weet hoe je het voor elkaar krijgt zonder in cel F2 handmatig het criterium in te geven, hoor ik deze optie ook graag.

Alvast bedankt.

Bijlagen

PHP:
=INDEX(A3:I3;LARGE(IF(A3:I3<>"";COLUMN(A3:I3);"");1))-$A3
Misschien zo?

Bijlagen

Nee, helaas ook niet. De laatst ingevulde kolom is bepalend. Dus in jouw voorbeeld is kolom fase 8 ingevuld; dan dient hij I3-A3, I4-A4, I5-A5, enz. te doen. Als de waarde 11 in kolom fase 8 zou ontbreken, dan zou die op basis van de waardes in kolom fase 7 moeten gaan rekenen, dus H3-A3 enz.

Mijn interpretatie was dat elke rij moet gekeken worden wat de laatst ingevuld getal is.
Zijn in alle rijen dezelfde fases ingevuld of kan in elke rij een andere maximale fase ingevuld zijn?

De waarde(s) in de kolom(men) is (zijn) bepalend. Dus in jouw voorbeeld is in fase 8 (kolom I) in cel I6 een waarde ingevuld. Dat betekent dat alle andere waardes in kolom I 0 zijn. De uitkomsten in de cellen L3 t/m L9 zouden dan resp. -10, -15, -5, 0, -17, -15 en -8 zijn. Als er geen waardes in de kolom onder fase 8 zouden staan, dient de berekening uit te gaan van de waardes in kolom 7 en zijn de uitkomsten -10, -15, 2, -11, -17, -15 en -8. Dit komt omdat enkel cel H7 is ingevuld. Hoop dat dit duidelijk is.

Dus als er ergens in fase 8 iets ingevuld is, en je vult ergens fase 6 in moet er niets gebeuren?

Ik heb hier even geen oplossing voor anders dan in elke lege cel een 0 (nul) zetten.

Juist. Je moet altijd kijken of er in de laatste fase iets is ingevuld. Zie bijgaand bestand waarin ik een aantal scenario's heb benoemd met de uitkomsten.

Bijlagen

Bedoel je dan zoiets? werkt met vba dus eerst het bestand opslaan en het nieuwe bestand openen.

Bijlagen

Bijzonder:
De ene keer trek je 'start' van 'fase' af en andere cellen 'fase' van 'start' in je laatste voorbeeld.

D6-E6 en E14-C14.
Kan er geen touw aan vast knopen of zitten er fouten in?

Wel een formule als je 'start' van 'fase' aftrekt.
De variabele kolom 'fase' - kolom E 'start'.

Zie groene cellen.
Code:
=INDEX(A6:D6;;LET(k;A$6:D$9;MAX(ALS(k<>0;KOLOM(k)))))-E6

Kan ook zo natuurlijk.
Code:
=INDEX(A6:D6;;MAX(ALS(A$6:D$9<>0;KOLOM(A:D))))-E6

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan