• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost formule minimale waarde obv datum in toekomst

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

DesignerQZ

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2022
Ik heb een kolom met datums, en daarachter een kolom met bedragen. De datums zijn zowel in het verleden als in de toekomst, of vandaag. Ik wil graag zien 1) op welke datum in de toekomst het laagste bedrag staat en ik wil zien 2)welk bedrag dit is. Wie kan mij helpen aan een mooie formule hiervoor?

Ik heb 3 kleine vragen over de datums:

1. Zijn de datums gesorteerd?, Zo ja oplopend of aflopend?
2. Zijn de datums uniek? (komen er geen dubbele in voor)
3. Zijn de datums opeenvolgend? (zitten er geen gaten tussen)

Of voeg een representatief voorbeeldbestandje toe.

Laatst bewerkt:
Code:
{=MIN(ALS((A5:A17>VANDAAG());(B5:B17)))}
Matrix cse

Mooie formule @Senso, maar bij mij geeft deze formule alleen maar de minimale waarde terug, maar niet de datum waarbij de minimale waarde is vastgelegd.

Deze formule geeft datum en minimale waarde terug, maar dat kan wellicht veel eenvoudiger

=FILTER(A1:B9;(B1:B9=MIN(IF((A1:A9>VANDAAG());(B1:B9))))*A1:A9>VANDAAG())

Bijlagen

Gedaan, maar kan wellicht veel eenvoudiger.
Alleen ik zie niet hoe.

Laatst bewerkt:
Voor office 365

Code:
=INDEX(SORTEREN(FILTER(A1:B9;A1:A9>VANDAAG());2);1)

Ja, dat is inderdaad veel eenvoudiger en die formule werkt ook.
Dank voor dit idee.

En voor Excel 2007 H&S?

Geen idee, maar we hebben ook geen idee welke Excel versie de vraagsteller heeft.

Een voorbeeldje had wel weer geholpen, maar omdat TS nieuw is (welkom alsnog) voor deze keer zelf ééntje gemaakt.

In bijlage zowel de mooie Excel 365 oplossing uit #9 en een optie voor eerdere versies van Excel (let op: betreft o.a. een matrixfunctie, die moet met Control+Shift=Enter worden afgesloten).

Bijlagen

Hier eventueel ook nog een sleepbare voor oudere versies. In E11 in het bestand van Alex en slepen naar F11.
Afsluiten met ctrl+shft+enter (matrix)

Code:
=INDEX($A$2:$B$28;MIN(ALS(($A$2:$A$28>VANDAAG())*($B$2:$B$28)=MIN(ALS($A$2:$A$28>VANDAAG();$B$2:$B$28));RIJ($A$2:$A$28)-1));KOLOM(A1))

of

Code:
=ZOEKEN(MIN(ALS($A$2:$A$28>VANDAAG();$B$2:$B$28));1/($A$2:$A$28>VANDAAG())*($B$2:$B$28);INDEX($A$2:$B$28;;KOLOM(A1)))

Laatst bewerkt:
Allen heel erg dank voor het meedenken.

Om alle vragen te beantwoorden:
- De datums zijn oplopend gesorteerd
- De datums zijn niet per se uniek, er komen dubbele in voor
- De datums zijn niet per se opeenvolgend, er kunnen zomaar gaten tussen zitten
- Betreft Excel 365

De oplossing zoals die voor mij werkt:
Om het laagste bedrag te vinden met een toekomstige datum: {=MIN(ALS((A5:A17>VANDAAG());(B5:B17)))}
Om de bijbehorende datum te vinden heb ik de X.ZOEKEN functie gebruikt

wat ik nu nog zoek is een formule waarbij het eerstvolgende moment in de toekomst wordt gevonden waarbij er een negatief bedrag voorkomt. Dus zoeken naar het eerstvolgende bedrag kleiner dan nul in de ene rij waarbij de waarde in de andere rij een datum in de toekomst of vandaag is. Als er geen negatief getal in de toekomst is dan een "nul" (of een streepje)

Laatst bewerkt:
Met een dynamische tabel
- met een ingebouwd datumfilter
- en een totaalrij

kom je een heel end.

Aan de opbouw van de gegevens worden geen eisen gesteld.

Bijlagen

bij mij werkt dat helaas niet. Ik krijg die formule er niet goed in. Bovendien werkt subtotaal bij mij alleen over de zichtbare regels, en niet over de verborgen of gegroepeerde regels

Zeger,

Ik ben verbaasd waarom je geen dynamische tabel gebruikt in je bestand.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan