• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule nodig..

• Onderwerp starter Onderwerp starter pja
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pja

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2002
In bijgevoegd blad een vereenvoudigde weergave van mijn probleem.

Rij 6 geeft de prijs weer bij een verblijf van één dag.

Rij 8 geeft de prijs weer bij een verblijf van twee dagen voor het gehele verblijf. Aankomst mogelijk op alle dagen van de week.

Rij 10 geeft de prijs weer per dag, met de restrictie dat er twee dagen moet worden verbleven en dat er alleen op vrijdag en zaterdag kan worden aangekomen.

De prijzen van twee opvolgende dagen op rij 10 (vr+ za) en (za+zo) moet dus gelijk zijn aan wat er op vr en za op rij 8 staat

Ik krijg deze gedachte gewoonweg niet in een formule, ik had een opzetje maar dan bleven de cellen verschuiven... ik weet het gewoonweg niet het heeft iets met verschuiven en/of offset te maken.

Iemand een idee ?

PJA

Bijlagen

In rij 6 staan de dag prijzen. Waarom is er verschil in prijs van de vrijdag en zaterdag in de eerste week en in de tweede week? In je voorbeeld geef je 105 aan in E10, dan vermoed ik dat de prijs op vrijdag en zaterdag niet klopt.

In de opmerking zet je 2 x de formule C8/2 en vervolgens D8+ (D8-D7). In D7 staat echter niets dus kan niet helemaal kloppen. (De haakjes zijn hier ook niet echt nodig)

Verder zou ik zelf graag per dag willen afrekenen zodat ik met die euro voor een pilsje kan sparen voor de dorst.

Er moet worden afgerekend aan het eind van het verblijf, is het dan handig om met invoervelden te werken? Wanneer aangekomen en wanneer vertrek. Als je hiervoor een datum neemt is het eenvoudig te laten zien op welke dag dit is (ma, di, wo, enz.) Vervolgens de uitkomst tonen wat moet worden betaald. Je maakt hiervoor op bijv. een ander blad een matrix waarin de dagprijzen staan en maak hiervoor een formule onder welke voorwaarden prijzen worden samengesteld.

Groet,
deSmid.

Hoi PJA,

Er zijn twee methoden, de mooiste denk ik, is gebruikmaken van de datum.

Ik zou in B1 het nummer van de maand zetten, in C1 het jaartal.
In Rij 4 vervolgens de formule:
B4: =DATUM($C$1;$B$1;1)
C4:M4: =B4+1
Aangepaste opmaak en alleen de letter d invullen.

B3:M3: =tekst(B4,"ddd.")

B10:M10: =als(weekdag(B4)=5;B8/2;als(weekdag(b4)=6;A8/2;""))

Met het veranderen van het maandnummer in B1, verandert nu automatisch je hele schema. Het enige wat ik niet kan bedenken is het bedrag per overnachting in rij 6.

Kies je niet voor de automatische oplossing, dan kun je ook in rij 10 de volgende formule zetten:
=als(B3="vr.";B8/2;als(b3="za.";A10;""))

In beide gevallen ontstaat er overigens een probleem als de eerste dag een zaterdag is. In dat geval wordt er gekeken naar kolom A waar geen bedrag staat.

Jeroen

Jeroen,

Ik kijk regelmatig naar een reactie op de vraag omdat ik toch wel nieuwsgierig ben wat er nu precies bedoeld wordt. In de oplossing die je geeft staan volgens mij nog wat probleempjes.

in de form. B3:M3: =tekst(B4,"ddd.") moet de komma (,) vervangen worden door (;)

Welk bedrag hoort er in A8 te staan?
B10:M10: =als(weekdag(B4)=5;B8/2;als(weekdag(b4)=6;A8/2;""))

Kies je niet voor de automatische oplossing, dan kun je ook in rij 10 de volgende formule zetten:
=als(B3="vr.";B8/2;als(b3="za.";A10;""))

Misschien is het mogelijk om bij die uitzondering te laten kijken naar H10.
=als(B3="vr.";B8/2;als(b3="za.";H10;""))

Groet,
deSmid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan