• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule of i.d. voor zoek en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mimi68

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2008
beste forumleden,
kan iemand mij helpen om op 12 tabbladen te zoeken naar criteria en dit op een dertiende tabblad op te tellen
alvast bedankt voor de hulp
gr mimi

Bijlagen

Formule voor B2
Code:
=AANTALARG(jan:maa!B2)

Deze formule kun je doortrekken naar de andere cellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,
dank voor de oplossing
in het klein werkt het maar nu staat
het klantnummer op tabblad jan in cel D241 en
het argument kwaliteit staat in kolom H1
het X staat in cel H241.
nu heb ik op het optelblad (=laatste tabblad) klantnummer staan in cel A1671 het argument kwaliteit staat in cel AK1
nu heb ik als formule in cel AK1671 staan =AANTALARG(jan:dec!AK1671)
nu werkt het niet, is het te groot of begrijp ik de formule verkeerd?
alvast bedankt voor je reactie
gr mimi68

Roncancio,
dank voor de oplossing
in het klein werkt het maar nu staat
het klantnummer op tabblad jan in cel D241 en
het argument kwaliteit staat in kolom H1
het X staat in cel H241.
nu heb ik op het optelblad (=laatste tabblad) klantnummer staan in cel A1671 het argument kwaliteit staat in cel AK1
nu heb ik als formule in cel AK1671 staan =AANTALARG(jan:dec!AK1671)
nu werkt het niet, is het te groot of begrijp ik de formule verkeerd?
alvast bedankt voor je reactie
gr mimi68

Volgens mij moet het dan zo:

Code:
=AANTALARG(jan:Dec!H241)
De formule telt het aantal cellen waar tekst in staat op van de tabbladen "jan" t/m "dec". Dit geldt dan alleen voor cel H241.
Excel heeft niet echt een functie om op meerdere werkbladen te zoeken. Dat kan met het programmeren van een functie maar dat komt de snelheid niet ten goede.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,
als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om de optelling te doen over meerdere bladen met deze hoeveelheid.
wat in je eerste voorbeeld wel lukt, gaat niet meer?
is er eventueel iets in VBA die dit kan bewerkstelligen?
dank voor de moeite.
gr mimi

Roncancio,
als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om de optelling te doen over meerdere bladen met deze hoeveelheid.
wat in je eerste voorbeeld wel lukt, gaat niet meer?
is er eventueel iets in VBA die dit kan bewerkstelligen?
dank voor de moeite.
gr mimi

Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid maar in mijn 1e reactie heb ik een functie gebruikt dit het aantal optelt dat in dezelfde cel staat. Het is dan zeker gewenst dat de opmaak identiek is met de andere werkbladen zodat klantnummer X op elk werkblad op dezelfde plek staat.
Met VBA kan je veel meer doen maar doordat het een vrij groot bestand is die veel berekeningen moet uitvoeren is het beter om ervoor te zorgen dat het totaal blad 1 op 1 loopt met de andere werkbladen, want dan kan je met de reeds genoemde formule snel en correct de juiste gegevens krijgen.
Met andere woorden: VBA kan wel maar dit maakt het bestand wel trager én is m.i. niet nodig als je het totaalwerkblad gelijk maakt aan de andere werkbladen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

het is een bestand met facturen en creditnota's die per dag (datum)groter wordt.
tussen de facturen staan ook creditnota's met de reden waarom retour (kwaliteit, breuk, enz)
hierdoor zal het niet lukken om de bladen indentiek te krijgen.
de kolommen zijn wel gelijk maar het aantal regels worden per dag bepaald ddor het aantal facturen/creditnota's
ene maand zijn het 300 regels andere maand 500.
hoor graag of hier een oplossing voor is

alvast bedankt vor de moeite
mimi

@MORIAANTJE de helpers zijn hier zeer zeker in staat om deze vraag tot een goed einde te brengen. Als je naamsbekendheid wil kan je contact opnemen met onze penningmeester.

@oeldere Kom je nu alleen in deze vraag om hier antwoord op te krijgen. Zou je daarmee willen stoppen en je richten tot het evt. oplossen van het probleem.

het is een bestand met facturen en creditnota's die per dag (datum)groter wordt.
tussen de facturen staan ook creditnota's met de reden waarom retour (kwaliteit, breuk, enz)
hierdoor zal het niet lukken om de bladen indentiek te krijgen.
de kolommen zijn wel gelijk maar het aantal regels worden per dag bepaald ddor het aantal facturen/creditnota's
ene maand zijn het 300 regels andere maand 500.
hoor graag of hier een oplossing voor is

alvast bedankt vor de moeite
mimi

Aangezien de werkbladen niet identiek zijn, zal VBA de waardes op elk werkblad moeten zoeken. Dit werkt vertragend.
Het schrijven van code om de aantallen te tellen is niet zo'n probleem maar wat je zou kunnen doen is om de aantallen te tellen bij
- het openen van het bestand
- via een knop die een macro aanstuurt
- wijziging van een bepaald werkblad

De keuze hangt af van van de werkwijze en/of persoonlijke voorkeuren.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,
als het via een macro opgelost kan worden zou dat fantastisch zijn.
heb deze info maar een keer per week nodig dus via een macro lijkt me geen probleem.
alleen weet ik niet(s) zoveel van macro's schrijven in VBA.
kan deze redelijk lezen maar maken blijft een probleem.
zou je zo vriendelijk willen zijn om me hier in bij te staan?
alvast hartelijk dank daarvoor.
gr Mimi

Jouw vb uitgebreid naar 12 maanden en 160 klantnummers

rudi,

dank je wel ziet er goed uit.
kan alleen de macro niet weergeven of object toewijzen aan een andere knop
zo kan ik deze ook niet omzetten naar het werkblad waar ik deze nodig heb.
is dit weggevallen via rar en unrar?

gr Mimi

Mogelijk weet ik nog een andere methode die mijns inziens eenvoudiger werkt. Daarvoor heb ik nog extra gegevens nodig:
Mogen er ipv X-jes ook 1-tjes gebruikt worden?
==> Indien ja, dan is het probleem wellicht op te lossen via de COUNTIF functie (ik neem aan dat dit Optellen.Als is in de nederlandstalige versie)

Als je dat een optie vindt, dan kun je op het 13e tabblad natuurlijk dezelfde functie gebruiken zodat hij per maandtab dit kan uitvoeren om vervolgens dit weer te sommeren.

Wellicht lijkt dit omslachtig, maar zou een goede oplossing zijn als je geen macro wilt gebruiken en is volgens mij ook snel.

Groeten.

Het betreft hier een knop uit de werkset besturingselementen. De macro zit in de bladmodule van werkblad Totaal. Rechtsklik op de bladtab van dit blad en selecteer Programmacode weergeven.

heb de werkomgeving geopend.
krijg het niet voor elkaar om de kolommen AK tm AS op te tellen
volgens mij moet ik de for j en for i aanpassen
kan niet vinden hoe j en i zijn gedefinieerd.
(dit kost veel nachtrust)haha

dank gr
Mimi

Post eens een voorbeeldbestandje (zonder gevoelige info uiteraard) met de werkelijke situatie van je werkbladen want uit jouw uitleg maak ik op dat die verschilt van je 1ste voorbeeldje.

warme bakkertje,
heb het bestand zover uitgekleed dat ik alleen nog jan, feb,maa en apr over heb.
nagenoeg alle verwijzingen, formules, adressen noem alles maar op zijn eruit.
nu houd ik nog steeds na comprimeren 115 kb over wat niet gepost mag worden.
zal feb,maa en april er ook uit halen hoop dat je nog genoeg info overhoudt.
gr mimi

Bijlagen

warme bakkertje,
in het klein werkt het perfect
hij staat al een uurtje te stampen in het origineel
wat kan ik aanpassen als het eenmaal gedraaid is om steeds de laatse maand te draaien.
heeft nl geen zin om steeds alles opnieuw te draaien want daar veranderd niets meer in

alvast bedankt voor de hulp
Mimi:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan