• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule om een tijdvak te checken

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredotter

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2009
Titel kan een beetje vaag zijn maar ik heb een formule nodig voor het volgende probleem:

Ik heb een aantal cases met een waarde voor de maand waarin ze plaatsvinden. Een case uit mei 1989 krijgt waarde 0, juni 1989 waarde 1, juli 1989 waarde 2, tot en met december 2008 met waarde 235.

Nu heb ik ook in de kolommen een aantal tijdvakken gemaakt, met dezelfde codering. Dus de maand mei 1989 krijgt waarde 0, de maand juni 1989 krijgt waarde 1, tot en met de maand december 2008 met waarde 235.

Ik wil nu voor deze tijdvakken uitzoeken welke cases vallen in de 36 maanden daarvoor. Voor tijdvak 40 (september 1992) zouden dit bijvoorbeeld alle cases zijn met waardes tussen 4 en 40. Wanneer een case aan deze voorwaarde voldoet, zoals bijvoorbeeld een case uit september 1990, wil ik hem een 1 geven, anders een 0.

Voor een situatie met tijdvak september 1992 (waarde 40) in cel B2, en een case uit september 1990 (waarde 16) in cel A5 had ik de volgende formule in mijn hoofd.

=ALS(A5<=B2 EN A5>=(B2-36);1;0)

Alleen dit werkt niet...........:(

En zo?
Code:
=ALS(EN(A5<=B2;A5>=B2-36);1;0)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

En zo?
Code:
=ALS(EN(A5<=B2;A5>=B2-36);1;0)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt, deze werkt.
Nu mijn volgende probleem:

Het zijn nogal veel cellen waar ik de formule in wil voeren. De functie door de cel met de formule te selecteren en dan omlaag slepen werkt niet goed. Dan past excel namelijk naast de nummers van de 'A' cellen ook de nummers van de 'B' cellen aan, terwijl ik deze juist gelijk wil houden.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik de formule in het juiste formaat ook in de andere cellen kan krijgen? (zonder hem steeds in te typen)

Wijzig A in $A

Top, ik moest voor A5 er $A$5 van maken maar nu werkt het.
Logischerwijs zou zou het antwoord 'nee' zijn, maar ik vraag het toch maar even:

Is er ook een manier om de formule in één keer naar zowel andere rijen als andere kolommen te slepen?
Nu heb namelijk een formule: =ALS(EN($A$5<=J2;$A$5>=J2-36);1;0), als ik deze nu naar andere rijen wil slepen moet ik handmatig de "$" weghalen bij de "A" en vervolgens "$" plaatsen bij "J".
Dit is nogal een klus voor 235 kolommen dus als het ook anders kan hoor ik dat graag!

Laatst bewerkt:
Als je het in 1 cel verandert, dan kan je de formule naar de andere kolommen slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja oké, dat had ik al gedaan.
Alleen moet ik nu voor iedere kolom de formule aanpassen en vervolgens naar de andere cellen slepen. Dit is behoorlijk veel werk voor 235 kolommen dus ik vroeg me af of hier een handigere manier voor is.

Ja oké, dat had ik al gedaan.
Alleen moet ik nu voor iedere kolom de formule aanpassen en vervolgens naar de andere cellen slepen. Dit is behoorlijk veel werk voor 235 kolommen dus ik vroeg me af of hier een handigere manier voor is.

Nee, als je 1 kolom verandert, sleep je de formule naar de andere kolommen zodat je niet steeds die kolommen hoeft aan te passen. Of via kopiëren.

Stel in cel A2 staat = A1 en je wilt die verwijzing ook naar de andere cellen.
Dan selecteer je cel A2, kopieert deze en selecteer B2 en de andere kolommen via CTRL & pijltjestoets. Vervolgens klik je op CTRL-V en de verwijzing staat nu ook in de andere kolommen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik kom er nog niet uit. Dit is wat ik doe:

1: Ik had de formule in cel C5: =ALS(EN(A5<=C2;A5>=C2-36);1;0)

2: Deze heb ik herschreven naar: =ALS(EN($A$5<=C2;$A$5>=C2-36);1;0)

3: Nu kon ik deze formule ook naar mijn andere kolommen slepen.

4: In elke kolom heb ik nu op Rij 'A' een correcte formule staan.

Nu wil ik echter deze formules omlaag slepen omdat ik de rijen wil vullen. Probleem is dan dat ik de '$' die nu bij de 'A' in de formule staan moet verplaatsen naar de 'C'.
Dus de eerste keer slepen/kopiëren is goed gegaan, nu moet ik dus nog een keer kopiëren en het liefst zonder steeds de formule aan te hoeven passen.

Een beetje verwarrend omdat je het hebt over rij A ipv kolom A of bedoel je rij 1?

Dus in cel C5 staat: =ALS(EN($A$5<=C2;$A$5>=C2-36);1;0)

Door de $ teken verandert de achterliggende kolom of rij niet bij het verslepen.
Dus A5 staat vast zowel voor de kolommen (van links naar rechts) als de rijen (van boven naar beneden).
Als je de $ pal voor de 5 weghaalt, wordt de volgende rijgetal gebruikt in de formule wanneer je de formule naar beneden sleept.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Sorry, ik bedoelde rij 5 ipv rij 'A'.

Ik begrijp wat je zegt, dan hebben we het inderdaad over hetzelfde.
Dan zal ik toch handmatig iedere keer het '$' teken moeten veranderen.
In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!

Dan zal ik toch handmatig iedere keer het '$' teken moeten veranderen.
Dat hoeft niet lijkt mij omdat je de formule van 1 cel verandert en vervolgens kopieer je de formule naar beneden en naar rechts.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

*******! Ik snap hem :shocked:

Soms is het beter om gewoon even logisch na te denken.......
Thanks, scheelt me echt enorm veel werk (waar ik al aan begonnen was :confused:)

*******! Ik snap hem :shocked:

Soms is het beter om gewoon even logisch na te denken.......
Thanks, scheelt me echt enorm veel werk (waar ik al aan begonnen was :confused:)

Beter laat dan nooit!:p
Anders was je vandaag nog niet klaar geweest.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan