• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule op basis van celkleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

EKunst

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2010
Ik heb een Excel bestand die gevuld is met een gegevens.
In verband met gevoelige gegevens, heb ik de situatie in het klein nagemaakt in een nieuwe Excel: Bekijk bijlage Formule obv opmaak.xlsx

Het werkt als volgt. Als in kolom A een nee staat, dan kleur de regel in de basiskleur (oranje)
Als in Kolom A een Ja staat, kleurt de cel groen. Gevolg is dat in kolom B de cel Blauw kleurt. Dit betekend dat de tekst aangepast moet worden.
Na het veranderen van de tekst, zal de hele cel groen kleuren.

Nu wil ik in C1 een formule hebben die telt hoeveel velden in kolom B een blauwe kleur hebben.
Hoe pak ik dit aan in Office 365?

PHP:
=COUNTIF(A:A;"Ja")

deze telt de Ja's in kolom A.
Als je écht de kleuren wilt tellen, zal je je toevlucht moeten nemen naar VBA

=AANTAL.ALS(A3:A5;"Ja")

oeps ik was te laat maar deze is in het nederlands. :eek:

Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Nu hoeft het niet altijd te zijn dat in kolom B een blauw vlak verschijnt. Soms is deze ook gewoon goed.
Dus gaat het aantal.als niet op.

Gevolg is dat in kolom B de cel Blauw kleurt. Dit betekend dat de tekst aangepast moet worden.
Na het veranderen van de tekst, zal de hele cel groen kleuren.

Dat klopt en werkt niet. Na aanpassen van de tekst wordt de kleur niet groen in de blauwe cel. Welke tekst bedoel?

in welke situaties gaat dit niet op?
verklaar je nader....

Ook zie ik voor elke cel in kolom B een eigen voorwaardelijke opmaak (cell waarde bevat niet "Tekst 1")
Lijkt me nogal een opgave om dit te doen voor bijvoorbeeld 100 rijen.
En ga je dan ook de VW opmaak regel aanpassen als de tekst gewijzigd is van "Tekst 1" naar iets anders?

Dat klopt en werkt niet. Na aanpassen van de tekst wordt de kleur niet groen in de blauwe cel. Welke tekst bedoel?

Als je A3 op nee hebt staan staat alles op oranje
Als je A3 op Ja zet, zal B3 blauw kleuren.
Als je de tekst "Tekst 1" wijzigt naar "Test", zal je zien dat deze groen kleurt.

In de grote Excel die ik heb, kan het voorkomen dat als Cel A5 "Ja" is, dat B5 standaard groen is omdat er geen tekstwijziging noodzakelijk is.

in welke situaties gaat dit niet op?
verklaar je nader....

Ook zie ik voor elke cel in kolom B een eigen voorwaardelijke opmaak (cell waarde bevat niet "Tekst 1")
Lijkt me nogal een opgave om dit te doen voor bijvoorbeeld 100 rijen.
En ga je dan ook de VW opmaak regel aanpassen als de tekst gewijzigd is van "Tekst 1" naar iets anders?

"In de grote Excel die ik heb, kan het voorkomen dat als Cel A5 "Ja" is, dat B5 standaard groen is omdat er geen tekstwijziging noodzakelijk is."
Een Auto Mouse Clicker doet goed zijn werk. ;)
De teksten zullen in het originele bestand niet of nauwelijks wijzigen. Dus na 1x instellen heb ik er weinig werk aan.

Dan met een hulp kolom

in C3 =ALS(B3="tekst 1";1;0)
in C4 =ALS(B3="tekst 2";1;0)
in C5 =ALS(B3="tekst 3";1;0)

in C1: =SOM(C3:C5)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan