• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule probleem - tekst uit cel halen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

enchanter

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2005
Hallo

Ik heb in een cel het jaartal, de geboorteplaats en het land gescheiden door een komma staan.
dus vb 1975, Amsterdam, Nederland
nu zou ik deze gegevens elk apart in een cel willen krijgen.
het jaartal lukt me door de functie =links(B2;4)
dit lukt me omdat dit altijd 4 cijfers zijn.
De andere verschillen van lengte van cel tot cel en dus krijg ik deze niet op zijn plaats.
Ik zou vooral de "Amsterdam" eruit willen halen, het land is geen hoofdzaak moest dit niet gaan.
Ik had geprobeerd om de tekst te zoeken tussen de beide komma's maar ik weet niet welke formule ik hiervoor nodig heb?

weet iemand hier raad mee?
alvast bedankt!

Hoi,

Makkelijker dan je denkt.

Data => tekst naar kolommen => en bij een van de stappen die je dan hebt, kies je voor scheidingsteken: komma.

Luc

Dit werkt eigenlijk niet.

de gegevenscel is eigenlijk al een formuleverwijzing naar de oorspronkelijke datacel.
Dus wat hij nu doet is niet de waarde, maar de formule in kolommen zetten.
Moest dit op te lossen zijn, moet het wel lukken.
Want het is moeilijk om de oorspronkelijke cel te splitsen.

een tweede probleem is dat de excellfile honderden van die cellen heeft, dus dan zou ik één voor één die moeten omzetten naar kolommen wat dus niet mogelijk is.
tenzij hier ook een oplossing voor is natuurlijk :)

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Toch blijf ik bij m'n oplossing. Maar met wat aanvullingen.

1- Maak van uw kolom vaste waardes (dus geen formules). Dit doe je door de kolom te kopiëren, en via plakken speciaal op dezelfde plaats te plakken. Je kiest hier voor Waardes.

2- Daarna volg je mijn eerste methode. En je hoeft dit niet cel voor cel te doen, maar je mag gerust de hele kolom selecteren.

Luc

alvast bedankt voor uw hulp

maar er zijn nog problemen:o

1. kan ik die cellen al op voorhand als waarde laten doorgaan (zonder de formule te verliezen)? want het is veel te veel om elke keer te kopieren en speciaal te plakken

2. wel het is in rijen verdeeld wat het niet gemakkelijk maakt, want dan moet je wel elke keer de rijen selecteren.
dus uw oplossing 2 kan ik niet gebruiken

het zou zoveel mogelijk geautomatiseerd moeten zijn, omdat het om véél gegevens gaat.

Enkele mogelijkheden:
Uw tekst staat in cel A1

Eerste woord tot aan de komma:

=LINKS(A1;VIND.ALLES(",";A1;1)-1)

Middelste woord tussen de komma's:

=DEEL(A1;VIND.ALLES(",";A1;1)+2;VIND.ALLES(",";A1;6)-7)

Laatste woord (Na 2de komma)

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

Luc

Ik denk dat de oplossing van Luc het beste is en zou moeten werken.

Hier een andere oplossing:
voor de stad:
=SPATIES.WISSEN(DEEL(A1;VIND.SPEC(",";A1;1)+1;VIND.SPEC(",";A1;VIND.SPEC(",";A1;1)+1)-VIND.SPEC(",";A1;1)-1))

en voor het land:

=SPATIES.WISSEN(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(",";A1;VIND.SPEC(",";A1;1)+1)))

Enchanter,

Even goed lezen wat Luc schrijft;
Je kan een hele kolom in één keer omzetten, dat hoeft dus niet cel voor cel, sterker nog je kan een heel blad in één keer omzetten naar waarden.

Klik maar eens op het grijze vlakje boven de 1 en naast de A, alle cellen zijn nu geselecteerd.
Druk op CTRL+C (=kopieëren).
Ga naar een leeg tabblad of open een nieuw document.
Ga in de cel A1 staan, klik op de rechtermuis knop, kies plakken speciaal, kies Waarden en klik op Ok.

Je hebt nu een blad met alle gegevens maar zonder formules.

Gebruik de formules van Luc of Hans vul deze in in de cellen B1 en C1 en D1.
Selecteer deze drie cellen, klik op het kleine vierkantje (linker muis knop ingedrukt houden) en trek de formules langs alle rijen.

Excel zal alle waarden er bij zoeken.

Nu kan je weer het hele blad selecteren en met kopieëren en plaken speciaal op een nieuw blad zetten zonder alle formules er in.

bedankt iedereen, de formule werk!
eindelijk een forum waar ik geholpen wordt :p

maar nu is er nog het laatste probleem

de eerste formule staat bijvoorbeeld in A1, maar de volgende, vermits er enkele gegevensvelden tussen zitten, zit op A7.
Normaal kan excell als je deze naar beneden door kopiert dat automatisch aanpassen, dat wordt dan A2,3,...

maar nu gaat dit niet omdat ik met een interval zit!
Is hier een oplossing voor?

nog is bedankt, anders was ik er nooit uitgeraakt

Kopieren en plakken werkt ook.

Ik hoop dat je me niet komt vertellen dat de gegevens in B1 uit cel A1 komen...
en de gegevens in cel B2 uit A7 .... en de volgende uit bijvoorbeeld A9.

Dus: Gegevens uit A1 in B1
en uit A7 in B7

Is dit niet het geval.... hoeveel cellen zei je ook alweer?
Enkele honderden? Neem alvast een glaasje water en een aspirine. Dat wordt handwerk.

Luc

nee dat is niet het geval
mss moet ik in het vervolg mijn lijsten beter opbouwen dan

dan wordt het handwerk:(

Bron waarden in A1 ... A7 ... A13 ... A20 .. etz?

Dan kun je ook de formule in B1 zeten, cellen B1 t/m B6 selecteren en dan het geselecteerde gebied door trekken naar beneden. De formule in B1 zal zo om de 7 cellen gekopieërd worden. Cellen B2 t/m B6 laat je gewoon leeg.

Voorwaarde is dus wel dat er telkens de zelfde hoeveelheid andere cellen tussen zit.

N.b. als dat niet zo is zijn er ook nog wel oplossingen, bv door eerst naar de inhoud van elke cel te kijken.
Bv begint de inhoud van deze cel met een getal van 4 cijfers, zo ja dan....

Kort om genoeg mogelijkheden voordat je echt met het handje aan het werk moet hoor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan