• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theo strukton

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2004
Ik heb het volgende probleem ik werk nl in ploegendiensten en wil mijn uren die ik in excel invoer op splitsen in nachturen die zijn van 00:00-07:00,daguren van 07:00-18:00 en avonduren van 18:00-24:00. B.v ik voer in gewerkt, van 05:00-19:00.
dan wil ik dat bij nachturen komt te staan 02:00,bij daguren 11:00 en bij avonduren 01:00. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.strukton@wanadoo.nl

Als je perse de datum/tijd notatie in een cel wilt gebruiken kun je met de functies HOUR() en MINUTE() - in het NL zal dit wel UUR() en MINUUT() het uur en het aantal minuten uit de starttijd en eindtijd halen.

Probleem met die notatie is dat de eenheden dan dagen tellen en de fractie (achter de komma dus) de uren/minuten/seconden in een dag. Dus lastig.

Je kunt waarschijnlijk vereenvoudigen naar iets als 5.50 voor 5 en een half uur = half 6, etc.
Tijd ombouwen naar zo'n waarde (stel de tijd staat in A2): = HOUR(A2) + MINUTE(A2)/60.

Nu kun je eenvoudig rekenen met deze 'uren'.

Stel dat je dit doet:
Kolom A = starttijd in uurnotatie
Kolom B = eindtijd in uurnotatie

In kolom C en kolom D bouw je dan de waarden uit A en B om met de eerder gegeven formule. Als je helemaal klaar bent zou je C en D kunnen verbergen.

In kolommen E, F en G ga je nu de uren uitsplitsen.
Ik geef even de formules voor rij 2, andere rijen verandert het rijnummer in de cel.

Nachturen in E: =MAX(0, 7 - C2)
Daguren in F: = MAX(0, MIN(18, D2) - MAX(7, C2))
dus je zet het einde op maximaal 18 uur en start op minimaal 7 uur...
Avonduren in G: =MAX(0, MIN(24, D2) - MAX(18, C2))
dus eindtijd maximaal 24 uur en starttijd minimaal 18 uur)

Houd je 1 probleem over en wel dat je 24:00u niet kunt invoeren. Zou ik in kolom D oplossen door als daar de uitkomst 0 is er 24 van te maken.

Niet getest, zomaar wat verzinsels maar met deze basis moet het lukken.

En je kunt natuurlijk ook elke dag even hoofdrekenen en de diverse categorien met de hand invullen ;)

Als je in kolom A1 bvb intikt 00:00 en in kolom B1 bvb 07:00, dan tik je in kolom C in =B1-A1 en kom je zo aan de juiste tijd; zie je iets anders verschijnen, klik dan rechts, kies voor celeigenschappen, kies voor aangepast en klik daar u:mm aan, nu zou het wel moeten lukken. Proberen !

Barst! Nooit aan gedacht dat Excel vanzelf met uren gaat rekenen.

Nouja, ik gebruik Excel daar ook nooit voor.

exel reageert uiteindelijk toch in het systeem van 24 uren, maar als je dan teruggaat naar celeigenschappen, tijd aanklikt,locatie op nederlands(standaart) zet, nog eens 37:30:55 aanklikt, heb je de uren pas echt goed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan