• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule staat er wel, maar werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhoebeCaulfield

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2010
Berichten
3
Hallo mensen,

Ik ben geen Excel-expert, maar gebruik het programma al jaren met veel plezier om m'n urenadministratie en BTW-administratie bij te houden. Het jargon ben ik niet echt machtig, dus ik hoop dat jullie toch begrijpen wat het probleem is. Als ik formules 'doortrek' komen ze wel goed in de cellen te staan, maar het getal dat wordt weergegeven, is niet de goede 'uitkomst'.

Voorbeeldje:

Excel.jpg


Eerst maak ik de eerste rij door 1 in te typen, linkermuisknop + CTRL en de andere negen cijfers komen er automatisch te staan.
Tweede rij: 0,19 typen, linkermuisknop en in ieder vakje komt 0,19 te staan.
Derde rij: Ik typ het = teken, met de pijltjestoets naar A1, dan het * teken en dan met de pijltjestoets naar B1. Ik heb nu =A1*B1 en in cel C1 komt (terecht) 0,19 te staan.
Maar dan. Ik trek deze formule door naar beneden (linkermuisknop) en alle formules komen correct in de cellen te staan (zie =A8*B8 in het plaatje), maar de uitkomsten zijn allemaal hetzelfde. Als ik het getal 1 in cel A1 verander, dan verandert de uitkomst ook niet meer mee. Ik snap er niks van, voorheen had ik hier nooit problemen mee.

Ik hoop dat het probleem duidelijk is, dat ik geen forumregels heb overschreden en dat jullie hier een oplossing voor hebben. Alvast bedankt!!
 
PhoebeCaulfield,

Het werkt bij mij perfect.
Zet anders het bestandje hier, kunnen we kijken wat er fout gaat.
 
Omdat je geen voorbeeld bij hebt gevoegd, is het moeilijk te zien wat er mis gaat. Open de bijlage eens en zoek de verschillen.
 

Bijlagen

  • 19.xls
    13,5 KB · Weergaven: 28
Hallo Wim,

Bij mij gingen die dingen voorheen ook gewoon, maar sinds een paar dagen niet meer. Misschien dat het dan aan m'n pc ligt?

Hm... Dit is wel heel vreemd. Ik sloeg het bestand (met al de 0,19's) op, sloot het, opende het nog een keer om te zien of het er nog wel uitzag als op het plaatje en nu zijn de uitkomsten wel goed. Probeer ik hetzelfde met m'n urenadministratiebestand en inderdaad, de formule die niet klopt, klopt wel als ik het bestand een keer sluit en weer open. Bij nóg nadere inspectie blijkt de formule 'in werking te treden' als ik op 'opslaan' klik. Dat heb ik nog nooit meegemaakt... Ik voeg het bestand bij, maar nu zal het kloppen, omdat ik op 'opslaan' heb geklikt. Dat is toch niet gebruikelijk, of ben ik nou gek?
 

Bijlagen

  • Map2.xls
    13,5 KB · Weergaven: 33
Het is inderdaad goed in je voorbeeld.
Dus wat het nu eigenlijk is oorzaak kan ik niet zeggen.
 
Beste PhoebeCaulfield,

Als je Excel 2003 of Excel 2000 gebruikt:
Sluit Excel.
Open dan Excel opnieuw en bekijk de instellingen bij Extra > Opties > Berekenen.

Staat het vierkantje aangevinkt bij 'Automatisch'?
Het kan zijn dat jouw template een verkeerde instelling heeft.

Richard

RDG was me al voor.
 
Laatst bewerkt:
Joehoe!
Ik heb gekeken en hij stond op 'automatisch', maar blijkbaar heeft het openen van dat venster toch geholpen, want nu werkt alles weer gewoon. Bij m'n urenadministratiebestand en bij m'n BTW-bestand.
Enorm bedankt voor jullie snelle replies!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan