• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule stuk uit cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

tombeerke

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2017
Wie kan me helpen

in cel a1 staat volgende waarde BLOES-14032017D-Z-A-M-2

ik zou nu graag een formule hebben die de M eruithaalt, dus tussen de 2 laatste "-"M"-" (streepjes)
Opgelet, tellen van karakters is hier NIET RELEVANT, wat wel een UNIEKE is, is dat het benodigde steeds tussen de laatste 2 "-" staat

Als je niet begrijpt, vraag maar he

tom

Opgelet: M is nu een karakter, kan ook bv XS zijn of 39 (extra informatie)

Laatst bewerkt:
Is het aantal keer dat er een '-' in de tekst voorkomt wel gelijk (5 keer dus)?. In dat geval zou je Gegevens - Tekst naar kolommen kunnen gebruiken met als scheidingsteken '-'. Dan staat de gezochte waarde altijd in kolom E.

Laatst bewerkt:
Inderdaad het zijn steeds 5 "-"

kan je me op weg helpen met opbouw formule

Het is geen formule maar een optie in Excel. Selecteer Cel A1 (Of als je de oorspronkelijk tekst wil behouden moet je eerst even een kopie maken naar cel B1 en selecteer je cel B1)
Ga vervolgens boven in het lint naar de tab Gegevens en kies voor de optie 'Tekst naar kolommen'. Kies vervolgens voor Gescheiden en vervolgens bij Scheidingstekens vink je 'Overige' aan en vul je in het bijbehorende vakje '-' in (zonder de quotes). Klik dan op Voltooien. Het werkt ook op hele kolommen: in dat geval dus heel kolom A (of in geval van een kopie, kolom B) selecteren

Laatst bewerkt:
heb de tool gevonden, enkel wil ik nu enkel kolom E laten verschijnen, en toont ze allemaal :)

Is wel heel tijdrovend he, je moet dat cel voor cel altijd terug instellen, en we spreken hier over 5000 rijen :)

dus ik was te snel, het werkte maar ik zoek een verbeterde oplossing

Probeer deze in B1
Code:
=DEEL(A1;VIND.SPEC("-";A1;VIND.SPEC("-";A1;VIND.SPEC("-";A1;VIND.SPEC("-";A1;1)+1)+1)+1)+1;1)

Zoals gezegd werkt het ook in 1 keer voor alle rijen in een kolom als je niet 1 cel maar de volledige kolom selecteert.
Maar de formule van Plongske is wellicht een goed alternatief

Laatst bewerkt:
Plongske,

Formule werkt perfect, enkel nu staat er enkel een M, maar dit kan ook XS zijn of XLL , snap je, formule moet tekst geven tussen de 2 laatste "-" "-"

PHP:
=left(a1;search("^";substitute(a1;"-";"^";4))) & mid(a1;search("^";substitute(a1;"-";"^";5))+1;len(a1))

of een UDF:

Code:
Function F_snb(c00)
  F_snb = Replace(c00, "-" & Split(c00, "-")(4) & "-", "-")
End Function

Laatst bewerkt:
nieuwe poging
met de voorzet van HSV
Code:
=DEEL(A1;VIND.SPEC("^";SUBSTITUEREN(A1;"-";"^";4))+1;VIND.SPEC("^";SUBSTITUEREN(A1;"-";"^";5))-VIND.SPEC("^";SUBSTITUEREN(A1;"-";"^";4))-1)

heren EXPERTS !!!!!

Aan ieder dat heeft mee geholpen, Hartelijk dan :thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

groetjes

Tom

@tom

Van mijn alias kun je geen gender afleiden.
Hou het forum svp genderneutraal.

@plong

'Kzie geen bijdrage van HSV in deze draad.

@snb
Oeps naamsverwarring :o
Ik bedoelde natuurlijk op uw bijdrage

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan