• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule tegen de zelfde getallen in een aantal cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eagle550

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
Hoi,

Ik heb een andere vraag. Is er een oplossing om te zorgen dat je nooit het zelfde getal in bijvoorbeeld een rij cellen kan invullen. Ik heb namelijk afgelopen week gehad dat ik 2 keer perongeluk het zelfde sleutel nummer had ingevuld.

Groeten,

Arthur

Een redelijk simpele oplossing is in de kolom naast je (verticale) lijst met nummers de volgende formule in te voeren.

Voorbeeld:
jouw nummers staan in cel A1 tot A10

In cel B1:

=als(aantal.als(A$1:A$10;A1)>1;"ja";"nee")

Kopieer deze formule door naar cellen B2 tot B10 en hij zal aangeven met "ja" als er een dubbel getal in staat.

Beste Arthuer,

Als je handmatig de sleutels invoert, dan kun je ook werken met validatie.
Selecteer het bereik waarin unieke waarden moet komen, en ga via Data > Valideren > Aangepast. Zet bij de formule neer:
=AANTAL.ALS($A$1:$A$10;A1)<=1
Bovenstaande formule werkt voor het bereik A1:A10
Eventueel kun je onder de tab Foutmelding neerzetten dat de invoer niet uniek is.

Groeten,

Richard

oplossing van vorige week

hier vind je de oplossing op een gelijkaardig probleem.

groeten,

steven

PS enkel de link is van mij.

Heej,

Nou de oplossing van richard denk ik dat het beste voor mij is. Thanks:thumb:

Is het ook mogelijk dat als je een nummer uit een ander map kopieert en dan in deze map in de cellen zet waar je de formule op toepast ook aangeeft dat het nummer al bestaat? Want dat kan nu niet, denk dat hij nu de opmaak van de gekopieerde cel meeneemt?

Groeten,

Arthur

Beste Arthur,

Kopiëren en plakken, en ook macro's negeren validatie. Vandaar dat ik vroeg of het ging om handmatige invoer.
Het is wel mogelijk, maar dat moet je uitwijken naar VBA voor events. Voor anderen een leuke klus.

Richard

Oke ik hou het wel ff simpel misschien voor later een uitdaging. Maar thanks het werkt nu goed.:thumb:

Greets,

Arthur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan