• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule TODAY of NOW in Excel en Google Spreadsheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVerschuur

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2017
Dit onderwerp is al op meerdere plekken besproken, echter kom ik er na bijna de hele dag proberen nog niet uit.

Het volgende zou ik heel graag opgelost hebben. Dit voor zowel de standaard Excel omgeving alsook
in Google Spreadsheets.

Zie hier een opzet in de bijlage: Test.PNGTest.PNG

Wanneer ik in cel C3 een getal zet, zou ik graag in cel B3 een datum krijgen. Dit is me gelukt met de formule =ALS(C3="";"";VANDAAG())
Echter, deze datum is veranderlijk en veranderd dan ook zodra ik het bestand de volgende dag open en dit wil ik niet. Hiervoor zijn andere functies beschikbaar weet ik maar het gaat er om dat ik uiteindelijk vanaf mijn smartphone het google doc (excel spreadsheet) open en daar een nummer in cel C3 in toets en dan automatisch een datum in cel B3 krijg. Deze datum moet uiteindelijk vast komen te staan.

Dit krijg ik maar niet voor elkaar, niet in gewoon Excel en al helemaal niet in Google Spreadsheets.

Wie kan mij helpen?

Of weet iemand een formule die ik als omweg kan gebruiken om het resultaat van de formule in cel B3 naar een andere cel door te verwijzen en deze te converteren naar een datum notitie die vast staat.

JVerschuur,

Ik heb even voor je gezocht en dit gevonden,
Kijk bij post #2, die code hoort achter het blad.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/671343-Probleem-met-datum-vastzetten?p=4282487&highlight=datum+vast+zetten#post4282487
De helpers houden niet van plaatjes, dus beter een voorbeeld bestandje plaatsen.

Hallo EA,

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb mij slechts een klein beetje ingelezen in deze eerdere reacties maar als ik het goed begrijp is het plaatsen van een VBA code alleen in de 'normale' Excel omgeving mogelijk en niet in Google Spreadsheets. En juist heb ik het nodig in Google Spreadsheets. Is daar een oplossing voor?

Ik zou het niet weten, kan het programma Google Spreadsheets niet.

Of je nu 1 of 2 cellen moet invoeren? Gebruik <Ctrl> + ; om de datum van vandaag in een cel te krijgen.

Hier heb je de code voor excel:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
If Not Intersect(Target, Range("C3")) Is Nothing Then
Cells(Target.Row, 2) = Date
End If
End Sub
en voor Google Spreadsheets:
Code:
function onEdit(e) {
  var s, sname;
  s=e.source.getActiveSheet();
  sname='[COLOR="#FF0000"]verschuur[/COLOR]';//[COLOR="#008000"]<<<<<<<<<<<<<<verander hier je bladnaam[/COLOR]
  if ((s.getName()==sname) && (e.range.getA1Notation()=="C3")) e.range.offset(0,-1).setValue(new Date());
}
Opmerking, die twee zijn geen vrienden,ze werken dus niet samen.

Laatst bewerkt:
Hier heb je de code voor excel:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Count > 1 Then Exit Sub
If Not Intersect(Target, Range("C3")) Is Nothing Then
Cells(Target.Row, 2) = Date
End If
End Sub
en voor Google Spreadsheets:
Code:
function onEdit(e) {
  var s, sname;
  s=e.source.getActiveSheet();
  sname='[COLOR="#FF0000"]verschuur[/COLOR]';//[COLOR="#008000"]<<<<<<<<<<<<<<verander hier je bladnaam[/COLOR]
  if ((s.getName()==sname) && (e.range.getA1Notation()=="C3")) e.range.offset(0,-1).setValue(new Date());
}
Opmerking, die twee zijn geen vrienden,ze werken dus niet samen.

Hallo allemaal bedankt voor jullie berichten.

@EA:Google Spreadsheets in Google Docs.

@VENA: De sneltoets <Ctrl> + ; kan ik niet gebruiken omdat ik de spreadsheet wil gebruiken vanaf mijn smartphone en dus geen 'normaal' toetsenbord heb. Vandaar dat ik een juiste formule zoek om zodanig mijn invoer eenvoudig, snel en met een veeg kan volstaan.

@Philiep: bedankt voor de codes. In gewone Excel weet ik (een heel klein beetje) hoe ik een VBA moet invoeren. In Google Excel Spreadsheets heb ik geen flauw idee hoe dit moet. Kun je aangeven hoe ik die code moet invoeren?

Hoi beste J,
Kan jij in Google Spreadsheets de script editor vinden net zoals de VBA editor in excel? of indien niet, is er een mogelijkheid dat ik uw Google Spreadsheet kan bereiken? dan zet ik de code erin.

Hoi beste J,
Kan jij in Google Spreadsheets de script editor vinden net zoals de VBA editor in excel? of indien niet, is er een mogelijkheid dat ik uw Google Spreadsheet kan bereiken? dan zet ik de code erin.

Hallo Philiep,

Ik kan de script editor vinden, maar alleen als ik in het betreffende document sta en dan met de zoekfunctie naar scripteditor ga. Ik krijg dan een nieuwe tab maar weet niet of die aan het excel bestand gekoppeld is. Is dat correct?

Volgens mij ben je goed bezig, de nieuwe tab is volgens mij correct (als dat de script editor is), wat je bedoelt met de zoekfunctie is mij een raadsel?
Als je denkt dat je in de script editor zit plak er dan de code in en pas dan het rode gedeelte van de code aan, ik heb de code getest, het doet wat het moet, als het niet werkt doe jij iets fout.

Volgens mij ben je goed bezig, de nieuwe tab is volgens mij correct (als dat de script editor is), wat je bedoelt met de zoekfunctie is mij een raadsel?
Als je denkt dat je in de script editor zit plak er dan de code in en pas dan het rode gedeelte van de code aan, ik heb de code getest, het doet wat het moet, als het niet werkt doe jij iets fout.

Goedenavond Philiep,
Wederom bedankt voor je reactie maar ik krijg het niet voor elkaar. Zal ik je toevoegen tot het bestand? Het is een testbestand overigens, een kopie van het oorspronkelijke bestand.

Als ik toegang heb tot het (test) bestand neem ik aan dat ik het kan aanpassen om het werkend te krijgen.

Je kan mij een mail sturen door hier op gast0660 te klikken.
Kleine tip, je hoeft me niet iedere keer te quoten, je kan antwoorden door de knop 'Snel reageren' te gebruiken.

Uw document is aangepast en het werkt, je moet wel de formules uit Kolom B halen.

Hallo Philiep,

Hij doet het inderdaad, bedankt, bedankt! (late reactie maar ik was niet eerder in de gelegenheid om er aan verder aan te gaan, tot grote frustratie). Ik heb de formule nu gekopieerd naar het originele bestand en daar doet hij het nu ook. Een aanvullende vraag: In het document zitten meerdere tabbladen. Op die tabbladen moet ook deze formule komen. Wanneer ik op dat betreffende tab blad ga staan en scripteditor open, staat diezelfde formule er in. Kan ik dan daar de tekst van de tabblad aanpassen naar de naam van (in dit geval) het tweede tabblad zodat ik daar ook die formule gebruik?

Oh Philiep,

Te snel gevraagd, ik heb het al getest in het test bestand en hij doet het inderdaad! Top, helemaal fijn! Ik vroeg me alleen nog af wat ik nu verkeerd had gedaan want ik had het op dezelfde manier gedaan. Had ik de formule niet juist aangepast?

Je had in den beginne (lang voor dat ik geboren was :D) een paar formules uitgetest.
Door die formules werden iedere keer de datums op vandaag gezet als je het formulier terug opende.(je probleem op helpmij), daarom ook mijn opmerking in postje #15 om de formules eruit te halen.
Met het script (van mij) had je niets verkeerd gedaan, alles was correct alleen was het script voor uw vraag in uw eerste postje.
cel C3 een getal zet, zou ik graag in cel B3
Het eerste script werkte dus alleen voor een verandering in C3 en niet in kolom C.
En hoogst waarschijnlijk had je dan ook nog een conflict met uw formule in C3 (in het vb bestandje die toegankelijk was voor mij was dit in ieder geval zo)
Ik ben in ieder geval blij dat ik u verder heb kunnen helpen.

Ok helemaal helder! Bedankt nogmaals! Ik zal het probleem op opgelost zetten. Fijne dag nog!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan