• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule trendlijn in cel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kokos

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2014
Berichten
14
Het lukt mij om in een grafiek een trendlijn op te nemen en ook ook om de formule van die trendlijn weer te geven.
Graag plaats ik die formule in een cel.
Omdat de formule van de trendlijn steeds verandert, wil ik dat de formule die in de cel is komen te staan ook mee verandert.
Is dit mogelijk?
 
Er zijn diverse functies om parameters voor regressie te bepalen. Om wat voor type trendlijn gaat het precies?
 
probleem is de brongegevens van een grafiek kan filteren zodat de grafiek zelf nog slechts de zichtbare gegevens toont en bijgevolg de regressie ook maar op die deelverzameling spreekt.
Met de normale regressiefuncties (snijpunt, richting, correlatie) ga je voor alle elementen.
Dus als je niet gaat filteren dan werkt dat laatste.
Ga je wel filteren of specialere regressies, dan is het VBA (ergens een macro/UDF).
Dus meer specifiek, toon eens een voorbeeldje, dat werkt gemakkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie bijdragen.

Ik probeer het te verduidelijken

Bijgesloten het voorbeeldbestand.
Ik maakte een polynoom trendlijn (omdat deze zo mooi parallel liep)
Elke dag komt er een nieuwe datum met de actuele waarde bovenaan de lijst.


Ik wil doorlopend (het liefst zonder een macro) kunnen zien:
1. wat het geschatte vermogen is op 1 oktober 2026
2. op welke geschatte datum het vermogen is gegroeid tot 200.000 Euro
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    51,7 KB · Weergaven: 72
dit soort vragen is niet zonder gevaar als je niet weet waar je mee bezig bent.
In bijlage dezelfde gegevens met 2 uitwerkingen :
- de jouwe waarbij je de werkelijke datums (eigenlijk een oplopend nummer waarbij 1/1/1900 gelijk is aan 0) als x gebruikt worden (A-kolom)
- een 2e waarbij het verschil tussen de datums en de kleinste datum (hier 1/5/2013) als x gebruikt worden (B-kolom)
Beiden staan nu op een apart grafiekblad en tonen natuurlijk hetzelfde verloop en leveren ergens rond 1/8/29 ofwel 5.936e dag 200.000€ op.
Als je naar de R2 kijkt ook perfect gelijk, maar de vergelijking zelf is op geen enkele manier te vergelijken, als onwetende buitenstaander.
Wiskundig gezien kan je x vervangen door x0-41395 (41.395 = 1/5/2013 als je start bij 0 = 1/1/1900) en de boel verder uitwerken en dan zal je perfect landen op de 2e formule.

Als je kijkt naar de gegevens, dan zie je dat de jaren 2013-2015 ondervertegenwoordigd zijn, ze hebben maar 10 punten per jaar, terwijl de jaren 2016-2020 er toch zo'n 130 per jaar hebben.
Je ziet de trendlijn dus aanvankelijk afnemen voordat die zich herpakt. Ik zou het anders gewoonweg even moeten proberen, maar moesten we ieder punt van die jaren gewoon er 12 keer inzitten, dus bv die 1/5/13, die voegen we nog 11 keer toe, zodat er 12 dergelijke in zitten, idem voor de anderen in 2013-2015. Dan zou ik de vergelijking nog eens opnieuw willen zien.

Daarnaast zou ik een probleem maken van het projecteren van die trendlijn in de tijd tot in 2029. Dat is toch wel heel ver in de toekomst.
Ik zou me beperken tot ergens 2025 of tot een 100.000€-streefdoel.

Het toevoegen van extra gegevens in de tijd, veronderstel dat die jaren 2013-2015 netjes uitgewerkt worden, dan zit je al aan zo'n 1.000 punten en dan voeg je er 130/jaar toe, dat zal de cijfers maar minimaal doen veranderen, maar dan vooral in de factor x2 (nu is die 0.0061) en die exponentiele toename veroorzaakt, die zal in de tijd gaan afzwakken en je 200.000€-streefdoel verder in de toekomst doen verschuiven.

Kortom, behalve dat de vergelijking best heel indrukwekkend lijkt, heb je er verder geen bal aan.
Misschien klinkt dit te brutaal, maar dit valt onder de categorie "reken je rijk" :eek:
 

Bijlagen

  • voorbeeld (19).xlsx
    116,5 KB · Weergaven: 53
Ik heb voor de grap even die gegevens voor 2013-15 toegevoegd en heb zo al direct je bedrag in 2029 30.000€ doen zakken.
Je x2 is al gezakt van 0.0061 naar 0.0046, die explosieve groei zakt weg. Eigenlijk ook gemakkelijk wiskundig uit te leggen.
Eigenlijk waren je gegevens niet "balanced" genoeg zouden ze in de statistiek zeggen.
In de toekomst zal die x2 nog verder zakken en het lineaire deel x zal aan belang winnen.
Al bij al zal die formule ook gemakkelijker in mensentaal uit te leggen worden.

Anderzijds als je het als een belegging bekijkt, dan haal je tot nog toe 7.22% rendement en zou je ergens in 2038 op je 200.000€ zitten.
Op 1/10/26 zit je dan mogelijks op 94.156€.
 

Bijlagen

  • voorbeeld (19).xlsx
    131,9 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Bedankt eenieder en (wederom) speciaal ook cow18.

Ik heb de neiging om de jaren 2013-2015 te skippen en nu uitsluitend te kijken naar de laatste 5 jaren....maar ja dan wordt het nog meer "reken je rijk".

Ik zal het overnemen van "formule uit de grafiek" maar even vergeten, ik ga nu nu eerst eens kijken of ik rechstreeks vanuit de tabel verschillende trendlijnen kan genereren.

Wordt vervolgd..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan