• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule uitvoeren op datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankF

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2014
Berichten
7
Goedemorgen,

Ik heb een bestand voor voorraadbeheer van pallets. Nu had ik graag in het tabblad ''kosten''-opslag kosten, dat hij elke week uitrekent hoeveel pallets er staan in totaal. Dat aantal staat in ''voorraad''. Hoe zorg ik ervoor dat hij elke week automatisch uittelt hoeveel pallets er staan?

Kan dit door middel van de datum*voorraadTotaal ? Zodat hij op die bepaalde datum (elke week) uitrekent hoeveel er staan. Of via een andere weg?

Groet,

FrankF
Bekijk bijlage Voorraadbeheer.xlsx
 
met de functie Som.als() kun je optellen afhankelijk van bvb. de datum

doe dat met de opslag en de uitslag en trek van elkaar af.
zo kun je bepalen hoeveel pallets er op een bepaalde datum aanwezig waren.


ps in blad Voorraad staat de formule:
=SOM(Inslag!C4:C39)-(Uitslag!C4:C39)
ik denk dat je dit bedoelt:
=SOM(Inslag!C4:C39)-SOM(Uitslag!C4:C39)
 
Bedoel je dat op de dagen in cellen J5 tem J57 van sheet "Kosten" het getal van cel D24 van sheet "Voorraad" in cel Kx moet komen waarbij x zal afhangen van de dag?

Dus:
op 1/1/14 moet het getal van D24 van sheet "Voorraad" in cel K5 komen,
op 26/03/14 moet het getal van D24 van sheet "Voorraad" in cel K17 komen,
op 8/10/14 moet het getal van D24 van sheet "Voorraad" in cel K45 komen,
enz...

Dat is volgens mij niet mogelijk met formules omdat een formule steeds herberekend wordt.
Excel kan nu niet meer weten wat er ooit in cel D24 stond op bijvoorbeeld 25/06/2014 om cel K30 correct in te vullen.

Volgens mij zal je macro moeten hebben die de huidige datum vergelijkt met cellen J5 tem J57.
Bij een match wordt dan de huidige inhoud van cel D24 van sheet "Voorraad" gekopieerd in cel Kx van sheet "Kosten".
 
Gezien geen antwoord op vorige vraag haak ik hier af.
 
met de functie Som.als() kun je optellen afhankelijk van bvb. de datum

doe dat met de opslag en de uitslag en trek van elkaar af.
zo kun je bepalen hoeveel pallets er op een bepaalde datum aanwezig waren.


ps in blad Voorraad staat de formule:
=SOM(Inslag!C4:C39)-(Uitslag!C4:C39)
ik denk dat je dit bedoelt:
=SOM(Inslag!C4:C39)-SOM(Uitslag!C4:C39)

Dag Sylverster,

Naar mijn weten werkt die formule zonder extra SOM prima hoor. :)

Ik zou dus elke week de aantallen handmatig in moeten vullen bij OPSLAG KOSTEN. Omdat het aantal elke week veranderd en de datum van inslag en uitslag nooit hetzelfde zijn.
 
Ik kon het toch niet laten.
Naar mijn weten werkt die formule zonder extra SOM prima hoor.
Hoe komt het dan dat er in je voorbeeld op V5 ook een aantal pallets wordt ingevuld ondanks er geen zijn ingevuld bij de inslag en uitslag?
gebruik de formule van Sylvester.

Voor je vraag uit #1 hierbij een oplossing met hulpkolommen die je kan verbergen.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorraadbeheer-1.xlsx
    23,7 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Plongske, je bent te goed voor deze wereld. :thumb: als ik ooit eens huiswerk zo hebben stuur ik het naar hier. :)
 
@Sylvester
Laat maar, heb al huiswerk genoeg ben net klaar met de strijk of hoe noemen jullie dat in Nederland?:D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben even niet mee met jullie formules :(
In de vraag staat toch duidelijk dat het gewenste aantal in sheet "voorraad" staat
... ...Nu had ik graag in het tabblad ''kosten''-opslag kosten, dat hij elke week uitrekent hoeveel pallets er staan in totaal. Dat aantal staat in ''voorraad''. Hoe zorg ik ervoor dat hij elke week automatisch uittelt hoeveel pallets er staan?
En het enige die niet voorkomt in jullie oplossingen/formules is een referentie naar sheet "voorraad" ? :evil: ?
 
en waar zou voorraad het vandaan moeten halen? in voorraad staan geen datums
dus kijk je of voorraad het ergens vandaan haalt waar wel datums staan
 
Laatst bewerkt:
't Ja wie weet er dat man! FrankF, misschien?

Kolom "D" in sheet "Voorraad" heeft als hoofding "Aantal Pallets" en onderaan in rij 24 staat de formule die alle bovenstaande rijen optelt; dus een totaal volgens mij?
Daarom heb ik mijn eerste post gevraagd wat er héél concreet moest gebeuren, echter zonder antwoord tot nu :(

Ik denk dat ik net zoals plongske zal afhaken zolang die vraag niet uitgeklaard is, misschien een karaktertrek van zuid West-Vlamingen???
 
@mcs51mc
Dat laatste in het klein zou wel eens kunnen.:d
 
ben net klaar met de strijk of hoe noemen jullie dat in Nederland?
Wat is "De strijk" en is hier ook een formule voor?:cool:

Nb. Vriendelijke TS. Zijn/haar draadjes stiekem op opgelost gezet zonder bedankje.
 
@ VenA
Wat is "De strijk"
De kreuken uit de kleren halen met behulp van wat ze bij ons een strijkijzer noemen. Helaas heb ik op heden geen formule gevonden om dit via Excel op te lossen.:)
Vriendelijke TS. Zijn/haar draadjes stiekem op opgelost gezet zonder bedankje.
Dus hetzelfde als bij zijn vorige vraag.
 
@plongske
Is er een lijntje bijgekomen in je "signature" ?
Toch niet naar aanleiding van deze draad ???
 
Goed gezien.
Gezien er steeds meer vragen als opgelost worden geplaatst door TS .Zie #4 en # 14. En ons vrijwillig werk als normaal wordt aanzien.
Vorige vraag was ook stiekem afgesloten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan