• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule unieke waarden tellen in rij (met filter) werkt niet in Spreadsheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouterwes

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2018
Hallo,

Ik heb een vrij simpele Google Spreadsheets opdracht: tel het aantal unieke namen in een rijtje met namen. Het is echter wel zo dat wanneer ik een filter toepas de formule hier rekening mee moet houden (en dus wanneer ik er een naam uit filter er een lager aantal moet komen).

In Excel heb ik ondertussen een formule gemaakt die exact werkt zoals ik wil:
{=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(SUBTOTAAL(103;VERSCHUIVING(E6;RIJ(E6:E23)-RIJ(E6);;1));ALS(E6:E23<>"";VERGELIJKEN(""&E6:E23;E6:E23&"";0)));RIJ(E6:E23)-RIJ(E6)+1);1))}

Echter, wanneer ik deze formule in Google Spreadsheets plak (met Ctrl+Shift+Enter) houdt deze geen rekening meer met de filter. Het lijkt erop dat alle namen worden geteld wanneer de bovenste naam in beeld is, en 0 namen wanneer de bovenste naam niet in beeld is.

Heeft iemand een idee hoe ik deze formule kan aanpassen zodat deze ook in Google Spreadsheets werkt?

Bij voorbaat dank!

Probeer deze matrixformule eens.
Code:
=AANTAL(ALS(INTERVAL(ALS(SUBTOTAAL(9;VERSCHUIVING(E6;RIJ(E6:E23)-[COLOR="#FF0000"][SIZE=3]6[/SIZE][/COLOR];));E6:E23);E6:E23);E6:E23))

Geen idee of matrixformules wel kunnen in dat programma.

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie!

Ik krijg alleen helaas "0" als resultaat bij deze formule. Ik ben er wel achter dat ik in Google Spreadsheets de (eenvoudige) formule =COUNTUNIQUE(E6:E23) werkt om unieke namen te tellen, nadeel is dat ook hierbij de functie niet werkt. Ik moet deze nu dus nog zien te combineren met een soort SUBTOTAL formule.

Een tussenstapje met een extra kolom waarin achter iedere naam maar 1x een bepaalde waarde staat (bv WAAR/ONWAAR) zou een ook optie zijn, maar daar kom ik ook nog niet helemaal uit.

Mvg,
Wouter

Ik heb de formule aangepast.

Plaats eens een Excel bestand, kijk je later of het werkt in je ander programma.

Plaats dat bestand eens hier op het forum.

Excuses, mijn formule is allen bestemd voor getallen.
Een andere methode heb je er al in staan.

Als matrixformules niet werken in Google Spreadsheets, kun je het oplossen zoals in de bijlage.

Bijlagen

Fantastisch! Das was precies het soort tussenstapje waar ik naar op zoek was, werkt perfect!

Door de subtotaal formule werkt het ook in Spreadsheets wanneer ik de filterfunctie gebruik.

Heel erg bedankt!

Mvg,
Wouter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan