• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule vereenvoudigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Ik heb onderstaande formule, zou deze vereenvoudigd kunnen worden. Het is namelijk zo, als ik een cel meer opneem dan komt excel met een foutmelding. Waar kan dat aan liggen. Als de formule eenvoudiger geschreven kan worden is het probleem misschien opgelost.

=ALS(SOM(E6;G6;K6;M6;O6;Q6;S6;U6;W6;Y6;AA6;AC6)=0;"";ALS(SOM(E6;G6;K6;M6;O6;Q6;S6;U6;W6;Y6;AA6;AC6)-AD6=0;"geen";SOM(E6;G6;K6;M6;O6;Q6;S6;U6;W6;Y6;AA6;AC6)-AD6))

groet
Juul

Hoi Juul,

ik denk dat je met opnemen van een cel bedoeld dat de waarde van een andere cel naar 1 van de genoemde cellen wordt gekopieerd met knippen.

Er staat denk ik ook een foutje in, je bent I6 vergeten. Zo ja dan werkt de onderstaande oplossing:

SOMPRODUCT((D6:AD6)*(REST(KOLOM(D6:AD6);2)=1)) ipv de somformule.

Jeroen

Jeroen,
Toch nog iets fout, maar wat?
Het zal wel iets met de haakjes zijn of niet?

=ALS(SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2=1))=0;"";ALS((SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2=1))-AD7=0;"geen";(SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2=1))-AD7

Groet Juul

Hoi Juul,

Zoek de verschillen:
Fout: SOMPRODUCT((D6:AD6)*(REST(KOLOM(D6:AD6);2=1))
Goed: SOMPRODUCT((D6:AD6)*(REST(KOLOM(D6:AD6);2)=1))

Jeroen

Jeroen,

Als volgt opgelost, maar nog steeds foutmelding

=ALS(SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2)=1))=0;"";ALS(SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2)=1))-AD7=0;"geen";=SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2)=1))-AD7

groet
Juul

=ALS(SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2)=1))=0;"";ALS(SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2)=1))-AD7=0;"geen";SOMproduct((d6:AD6)*(rest(kolom(d6:Ad6);2)=1))-AD7))

Het valt mij trouwens op dat je van AD6 overgestapt bent op AD7. Toeval of opzet?

Jeroen

Laatst bewerkt:
Je telt nu heel specifiel bepaalde cellen in rij 6 bij elkaar op, staan er ook waarden tussen (op rij 6) die niet mee geteld mogen worden?

Nee dan zou m.i. deze formule het zelfde moeten doen als jou lange.

=ALS(SOM(E6:K6)=0;"";ALS(SOM(E6:AC6)-AD6=0;"geen";SOM(E6:AC6)-AD6))

Alternatief is het + teken gebruiken i.p.v. de ; dus;

=ALS((E6+G6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6)=0;"";ALS(((E6+G6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6)-AD6)=0;"geen";E6+G6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6-AD6))

N.b. deze laatste kan waarschijnlijk ook nog wel weer vereenvoudigd worden, maar laat eerst even weten of het wat is.

Laatst bewerkt:
Jeroen,
Bedankt voor je reactie.

Op 98% van de rijen werkt het prima, maar plotsklap op enkele willekeurige rijen krijg ik #waarde! als resultaat.

Het zijn allemaal lege cellen waar de foutmelding komt en ook andere rijen die leeg zijn geven niets als resultaat.
Ik heb de rijen die niets als resultaat hebben gekopieerd naar de fouten rijen. Zowel de opmaak als alles.
Verder heb ik al de cellen waar de formule naar verwijst gevuld met getallen, ook dat hielp niet.

Wat kan er toch aan de hand zijn met die cellen waar de formule op die rij naar verwijst?

groet
Juul

Withaar,

Bedankt voor je reactie, alleen als ik dit invoer krijg ik een foutmelding.

=ALS((E6+G6+I6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6)=0;"";ALS(((E6+G6+I6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6)-AD6)=0;"geen";E6+G6+I6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6-AD6))

Het is overigens zo dat hij de tussenliggende cellen niet mag gebruiken.

Groet
Juul

Jeroen,

De overstap naar AD7 was een fout van mij.

groet,
Juul

Juul, is de aftreksom
(E6+G6+I6+K6+M6+O6+Q6+S6+U6+W6+Y6+AA6+AC6)-AD6
altijd groter dan of gelijk aan 0, of kan die uitkomst ook kleiner dan 0 zijn?

Geplaatst door jvbaal
De uitkomst kan niet kleiner dan 0 zijn.
Als dat het geval is, doe dan het volgende:
Druk de Ctrl-toets in en houd die ingedrukt terwijl je een voor een de 13 cellen (E6, G6, I6 ....... AC6) aanklikt. Als die 13 cellen geselecteerd zijn, plaats de cursor dan in het naamvak (dat is het witte vlak boven de A-kolom). Druk op de Backspace-toets om de inhoud daarvan te wissen. Typ dan in dat vak: "Mijnbereik" (zonder aanhalingstekens) en druk op Enter. Gebruik dan in plaats van de formules die hierboven staan:
=als(som(mijnbereik)=AD6;"Geen";max(som(mijnbereik)-AD6;0))

fra.

fra,

bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik toch wat duidelijker moet zijn, want het resultaat is nu in iedere cel waar een uitkomst moet komen staan en de cellen waar niets moeten komen staan "geen". Terwijl daar waar "geen" moet komen staan, niets staat.

De formule die ik ingevoert heb is:
=als(som(mijnbereik)=AD6;"Geen";max(som(mijnbereik)-AD6;0))

Het is zo:
Als mijn bereik samen 0 is dan moet er niets komen staan ""
Als de som van mijn bereik - AD6 gelijk is aan 0 dan moet er "geen" komen staan
Anders moet mijn bereik opgeteld worden en Ad6 eraf getrokken worden.

groet
Juul

Gebruik:
=als(som(mijnbereik)=0;"";als(som(mijnbereik)=AD6;"Geen";som(mijnbereik)-AD6))

Dit in de veronderstelling dat AD6 niet gelijk is aan 0.

fra.

Laatst bewerkt:
Fra,

Met de formule
=als(som(mijnbereik)=0;"";als(som(mijnbereik)=AD6;"Geen";som(mijnbereik)-AD6))

kan ik de formule niet naar beneden kopiëren, mijn bereik blijft terug slaan op rij 6 en dat is niet de bedoeling.

Ik heb 580 rijen, waar op iedere rij hetzelfde berekend moet worden.

Weet je nog raad?

groet
Juul

Geplaatst door jvbaal
Ik heb 580 rijen.....
Dat bleek helaas niet uit je vraag. "Mijnbereik" heeft uiteraard slechts betrekking op (de genoemde cellen in) rij 6. Een erg eenvoudige oplossing is de volgende:
=als(som($E6;$G6;$I6;$K6;$M6;$O6;$Q6;$S6;$U6;$W6;$Y6;$AA6;$AC6)=0;"";als(som($E6;$G6;$I6;$K6;$M6;$O6;$Q6;$S6;$U6;$W6;$Y6;$AA6;$AC6)=$AD6;"Geen";som($E6;$G6;$I6;$K6;$M6;$O6;$Q6;$S6;$U6;$W6;$Y6;$AA6;$AC6)-$AD6))

en kopieer naar beneden in de kolom waarin je dit plaatst.

Het is uiteindelijk gelukt, maar ik begrijp niet waarom de formule van mijn eerste bericht niet wilde werken.

Kan iemand dat mij vertellen.

Ik heb nu de laatste formule gebruikt van Fra.

Het kan toch niet zo zijn dat je verplicht bent om de kolommen absoluut te maken of toch wel?

groetjes en iedereen hartelijk dank!

Juul

Geplaatst door jvbaal
Het is uiteindelijk gelukt, maar ik begrijp niet waarom de formule van mijn eerste bericht niet wilde werken.
Kan iemand dat mij vertellen.
Het bereik van E6.....AC6 omvat 13 cellen en in jouw eerste bericht stonden er voor dat bereik er steeds maar 12. Vermoedelijk is dat de oorzaak. Verder (maar dat is ook afhankelijk van wat voor soort getallen er in de cellen staan) kan de manier van optellen (... + ... + ...) i.p.v. som(...;...;...) aanleiding geven tot afrondingsfouten.

fra.

In eerste instantie stonden er 12 getallen en toen werkte de formule, maar ik had een cel vergeten op te nemen en dat wilde ik later doen en daarna kwam hij iedere keer met foutmeldingen. Overigens ook de eerste keer dat ik de formule maakte (met 12 getallen) kwam hij verschillende keren met foutmeldingen en plotsklap (zonder wijzigingen) lukte het wel. Raar maar waar.
Afrondingsfouten kunnen er niet zijn want het zijn hele getallen.

Maar laten we het hele geval maar rusten. Het werkt nu en daar gaat het om.

Groetjes
juul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan