• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule vereenvoudigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MLubje

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2017
hallo,

is er een manier om de onderstaande formule te vereenvoudigen?.

fouten zoeken of de formule analyseren is echt niet te doen bij deze formule.

=ALS(E$9="";KIEZEN(MAX(1;ALS(OF($E$5="input";$E$5="Output");($E$5="input")+(RIJEN($G$5:$G5)<=$F$5)+(($E$5="output")*(RIJEN($G$5:$G5)<=$F$5))*3;ALS(OF($E$5="Fail Safe Input";$E$5="Fail Safe Output");($E$5="Fail Safe Input")+(RIJEN($G$5:$G5)<=$F$5)+4+(($E$5="Fail Safe Output")*(RIJEN($G$5:$G5)<=$F$5))*3;ALS(OF($E$5="Analoge input";$E$5="Analoge output");($E$5="Analoge Input")+(RIJEN($G$5:$G5)<=$F$5)+8+(($E$5="Analoge Output")*(RIJEN($G$5:$G5)<=$F$5))*3))));"";"input";"";"output";"";"Fail Safe Input";"";"Fail Safe Output";"";"Analoge Input";"";"Analoge Output");KIEZEN(MAX(1;ALS(OF($E$9="input";$E$9="Output");($E$9="input")+(RIJEN($G5:$G$9)<=$F$9)+(($E$9="output")*(RIJEN($G5:$G$9)<=$F$9))*3;ALS(OF($E$9="Fail Safe Input";$E$9="Fail Safe Output");($E$9="Fail Safe Input")+(RIJEN($G5:$G$9)<=$F$9)+4+(($E$9="Fail Safe Output")*(RIJEN($G5:$G$9)<=$F$9))*3;ALS(OF($E$9="Analoge input";$E$9="Analoge output");($E$9="Analoge Input")+(RIJEN($G5:$G$9)<=$F$9)+8+(($E$9="Analoge Output")*(RIJEN($G5:$G$9)<=$F$9))*3))));"";"input";"";"output";"";"Fail Safe Input";"";"Fail Safe Output";"";"Analoge Input";"";"Analoge Output"))

alvast bedankt.

een gelijkend voorbeeldbestandje met deze (werkende) formule zal het helpers wat makkelijker maken ;)

excuses, ik heb het bestand bijgevoegd.

de formule staat in kolom G,
bedoeling van de formule is dat ik in de gele cellen van kolom E en F een keuze kan maken, welke dan in kolom G tot een bepaald resultaat leiden.

nu is het zo dat ik in de eerst 4 cellen van kolom G (G5 t/m G9) afwijkend gedrag tov andere cellen.

bijv. in cel E5 selecteer ik "input" en cel F5 "4", hierdoor worden automatisch cel G5 t/m G9 ingevuld met "Input"
als ik dan in cel E9 een selectie maak, verdwijnen de waardes die al bij G5 t/m G9 ingevuld waren.
als ik daarna dan ook nog bij F9 "4" selecteer, worden cel G6 t/m G12 ingevuld met "Input"

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Bijlagen

bedoeling van de formule is dat ik in de gele cellen van kolom E en F een keuze kan maken, welke dan in kolom G tot een bepaald resultaat leiden.
En wij mogen nu zelf gokken welke combinaties van keuzes tot welke "bepaalde resultaten" moeten leiden?

PS je bestand bevat nog kringverwijzingen en koppelingen naar externe bestanden. Een voorbeeldbestandje zou ik toch wat simpeler houden...

Laatst bewerkt:
een simpeler voorbeeld bestand heb ik toegevoegd,

in cel E5 plak/typ ik "Input" en cel F5 "4", hierdoor worden automatisch cel G5 t/m G9 ingevuld met "Input"
als ik dan in cel E9 een selectie maak, verdwijnen de waardes die al bij G5 t/m G9 ingevuld waren.
als ik daarna dan ook nog bij F9 "4" selecteer, worden cel G6 t/m G12 ingevuld met "Input"

hetzelfde geld voor de waardes "Output, Analoge Input, enz"

ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb kunnen maken?.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
2x exact dezelfde uitleg maakt het niet 2x zo duidelijk.

Maar goed, een eerste poging, om toch ergens te beginnen.
Code:
G5: =ALS(EN(VERSCHUIVING($F$5;4*(INTEGER((RIJ()-1)/4)-1);)=4;VERSCHUIVING($E$9;4*(INTEGER((RIJ()-1)/4)-1);)="");VERSCHUIVING($E$5;4*(INTEGER((RIJ()-1)/4)-1);)&"";"")
Doet deze wat je verwacht? Zo niet, dan graag HEEL SPECIFIEK uitleggen wat er niet voldoet. Eventueel handmatig de tabel invullen met de verwachte uitkomst.

Laatst bewerkt:
dank je wel alvast, dit is wel een eind in de goede richting maar nog niet helemaal.
ik ga proberen uit te leggen wat ik precies wil.

in cel E5 wil ik een waarde kunnen selecteren in mijn geval bijv. "Input", "Output"
in cel F5 wil ik een selectie maken van het aantal kanalen in dit geval 4 en 8, dus zowel bij Input als output wil ik 4 en 8 kunnen selecteren

als ik in cel E5 de selectie Input gemaakt heb, en in cel F5 "4", moet er in cel G5 t/m G9 de waarde "Input" (overeenkomstig met E5) komen te staan,
hetzelfde geld voor de waarde Output.

als ik in cel E5 de selectie Input gemaakt heb, en in cel F5 "8", moet er in cel G5 t/m G12 de waarde "Input"(overeenkomstig met E5) komen te staan,
hetzelfde geld voor de waarde Output.

als dit gedaan is, wil ik eigenlijk hetzelfde doen bij de andere cellen die ik in het bestand geel heb gemaakt. bijv E9, E13, E17 enz.

ik hoop dat ik nu duidelijker ben, het idee dat ik in mijn hoofd heb verwoorden op papier valt niet mee.

Laatst bewerkt:
Vul een gedeelte van je bestand eens (handmatig) met de verwachte uitkomst.

lijkt er inderdaad meer op!, super dank je wel voor jullie hulp.

ik heb nog wel een vraag, als ik de formule in mijn originele Excel wil kopiëren, krijg ik een foutmelding op de verwijzing "aantal"

hoe heb je deze toe gepast?.

"aantal" is een genaamd bereik, via ctrl + F3 kom je in de Name Manager waar je dit kan zien/aanpassen
In kolom K heb ik een variant toegevoegd die dit genaamde bereik niet nodig heeft.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom niet in kolom G:

PHP:
=IF(E5="";G4;E5)

De vraag was inderdaad "formule vereenvoudigen" :thumb:

Gebaseerd op de verbazend simpele formule van snb heb ik een iets ingewikkelder formule die cellen waar nodig leeg laat (eigenlijk 2, omdat je pas vanaf rij 9 acht posities terug kan):
Code:
Cellen G5:G8 (ENG): =IF(E5="";IF(MAX(F2:F5)=4;G4;"");E5)
Cellen G9 en verder (ENG): =IF(E9="";IF(OR(MAX(F6:F9)=4;MAX(F2:F9)=8);G8;"");E9)

dames en heren, ik wil jullie enorm bedanken, jullie hebben mij echt geholpen!.
top en bedankt voor jullie hulp!.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan