• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule versimpelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jalemari

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2014
Beste mensen,

Ik ben bezig met een formule die te ingewikkeld wordt.
De bedoeling is dat ik het aantal dagen tel van de afgelopen maand of 30 dagen in kolom D. De datum staat in kolom B. Als de datum in kolom B dus langer geleden is dan een maand (of 30 dagen) moet die niet opgeteld worden.

Ik heb wel een werkende formule bedacht maar ik wil deze doortrekken tot rij 199 en dat moet ik dan allemaal handmatig doen zoals hij nu is. Weet iemand raad om dit simpeler te doen?

zie bijgevoegd bestandBekijk bijlage 207116

code:
=SOM(ALS(DATUMVERSCHIL(B3;VANDAAG();"d")<=31;D3;0);ALS(C4="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B4;VANDAAG();"d")<=31;D4;0));ALS(C5="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B5;VANDAAG();"d")<=31;D5;0));ALS(C6="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B6;VANDAAG();"d")<=31;D6;0));ALS(C7="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B7;VANDAAG();"d")<=31;D7;0));ALS(C8="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B8;VANDAAG();"d")<=31;D8;0));ALS(C9="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B9;VANDAAG();"d")<=31;D9;0));ALS(C10="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B10;VANDAAG();"d")<=31;D10;0));ALS(C11="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B11;VANDAAG();"d")<=31;D11;0));ALS(C12="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B12;VANDAAG();"d")<=31;D12;0));ALS(C13="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B13;VANDAAG();"d")<=31;D13;0));ALS(C14="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B14;VANDAAG();"d")<=31;D14;0));ALS(C15="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B15;VANDAAG();"d")<=31;D15;0));ALS(C16="";0;ALS(DATUMVERSCHIL(B16;VANDAAG();"d")<=31;D16;0)))

Het is vandaag de 19e, dus ik kom op een totaal van 6.5.
Code:
=SOMPRODUCT(($B$3:$B$100<=VANDAAG())*($B$3:$B$100>=ZELFDE.DAG(VANDAAG();-1))*$D$3:$D$100)

Je formule in G7 is goed maar is een matrixformule.
die moet je bevestigen met ctrl schift enter in plaats van enter

Als de datum in kolom B dus langer geleden is dan een maand (of 30 dagen) moet die niet opgeteld worden.
Als ik bovenstaand moet volgen geeft formule in G7 het verkeerde resultaat @plongske.
15-2-14 en 18-2-14 moeten niet worden geteld.

@ Harry
15/2/14 wordt niet meegeteld
18/2/14 wordt wel meegeteld is nog dag 29 op 19/3/14

Beste Harry,
Dank voor je snelle respons. Op zich werkt de formule, maar niet bij mij want ik haal de data's uit een andere sheet, dus in de B kolom staan verwijzingen waar de datum vandaan geplukt moet worden. Helaas geeft jouw formule dan een fout in de waarde.
Is dat te omzeilen?

Ik had die niet in het voorbeeld erin gezet, stom.

Ik lees toch echt "maand".
Ondanks dat Februari maar 28 dagen telt dit jaar is het inderdaad minder dan 30 dagen.
Hij/zij zoekt het verder maar uit.

@jalemari,

Plaats even een nieuw voorbeeldje dan.

@ Harry
Als de datum in kolom B dus langer geleden is dan een maand (of 30 dagen) moet die niet opgeteld worden.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Het hangt inderdaad van de TS af wat hij juist wenst.

Beste Plongske,
Goede tip! dank!
Alleen dan geldt hetzelfde. Ik heb dus formules staan in kolom b en d. En dan werken beiden formules er niet in...:confused:

nieuwe voorbeeld
Bekijk bijlage 207122

Laatst bewerkt:
Het gaat om de afgelopen maand, maar niet specifiek om feb of mrt. Dus handiger is om de afgelopen 30 dagen te nemen, dat is altijd hetzelfde. En ongeveer 1/12. Nog beter (accurater) zou zijn als het precies 1/12 jaar is bedenk ik mij (=30,4166667 dagen)

Laatst bewerkt:
Die van mij gaan ook niet specifiek over de maanden, maar van bv. 19-2 t/m 19-3-2014.
Momenteel van 20-2 t/m 20-3-2014.

Maar goed, jij moet er mee werken.

Code:
=SOM(ALS(DATUMVERSCHIL(ALS(ISFOUT(WAARDE(B3:B168));0;WAARDE(B3:B168));VANDAAG();"d")<=31;D3:D168;""))

Laatst bewerkt:
Heb de formule in kolom B aangepast.
deze plaatst nu een 0 in plaats van ""
dan via de opties het vinkje weghalen bij nul weergeven.

Bijlagen

Wat als er een uitkomst in je werkblad is met het resultaat nul?

@ Harry
Aan de formules te zien zal er geen waarde op nul uitkomen.
Uw formule is natuurlijk beter. ik kon er niet direct op uitkomen.

Bedankt Harry,
Werkt super. Nu probeer ik de formule ook in te zetten voor een aantal x dat verhuur heeft plaatsgevonden, maar kom er nog niet helemaal uit. Tips?

Ik ga zo naar bed, maar plaats een voorbeeldje met wat je wil, en de uitkomst.
Er is altijd wel iemand die je ermee van dienst kan zijn.

Nieuw voorbeeld:
Bekijk bijlage 207128

Aantal x verhuurd, wat in D6 staat lukt mij niet...(met dezelfde condities als aantal dagen verhuurd)

Laatst bewerkt:
Even een andere aanpak, zonder matrixformules maar met verborgen hulpkolom (j)
alle formules in D6 tot D12 aangepast.

Bijlagen

Ik kom nu een nieuw probleem tegen. Als ik een boeking in de toekomst plaats werkt de formule niet meer...

code:
=SOM(ALS(DATUMVERSCHIL(ALS(ISFOUT(WAARDE(B37:B202));0;WAARDE(B37:B202));VANDAAG();"d")<=30,42;F37:F202;""))

Ook ben ik er nog niet uit hoe ik deze formule omtover tot het tellen van het aantal keer dat er verhuur heeft plaats gevonden de afgelopen maand...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan