• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule versimpelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je nu eens begint met het weghalen van het streepje in kolom F van "Boekingen", dan wordt alles véél gemakkelijker voor je.

Het streepje tussen datum en tijd.

Je begrijpt het niet denk ik.

Door het streepje zoek je juist de problemen op.
Je formules worden door dat streepje alleen maar uitgebreider en lastiger (omdat de datum in kolom A van blad1 tekst is).
Ik begrijp je probleem heus wel, maar begin bij het begin.
Natuurlijk kan ik er vast wel iets van maken met de functie "substitueren" om dat streepje weg te halen i.c.m met "geheel" om er weer een datum van te maken zodat de formule gemakkelijker wordt om je aantal keer 'huur' te berekenen.

Hier dan maar met het streepje daar gelaten.
De oranje-achtige cellen aangepast.

Bijlagen

Aha ok, ik snap.
Eigenlijk wil ik niks doen aan het tabblad 'boekingen'. Daar moeten alleen nieuwe verzoeken ingeplakt worden, zonder die nog te moeten aanpassen... En die komen uit een ander bestand waar ik geen controle over heb. Het liefst wil ik die data automatisch uit de andere bestand halen, maar dat is voor een latere stap, daar moet ik mij eerst wat in verdiepen. (Het bestand is veel groter en complexer maar ik wil het niet in z'n geheel op internet plaatsen)

Harry ik waardeer je hulp enorm.:) Maar nu moet de formule nog de lege cellen 'overslaan', niet meetellen dus. Daarnaast is het van belang dat het aantal van de afgelopen 31 dagen wordt geteld. En niet van de huidige maand...

Laatst bewerkt:
Eigenlijk snap ik je probleem niet.
Als ik een boeking in de toekomst plaats werkt de formule niet meer...
De bedoeling is dat ik het aantal dagen tel van de afgelopen maand of 30 dagen in kolom D. De datum staat in kolom B. Als de datum in kolom B dus langer geleden is dan een maand (of 30 dagen) moet die niet opgeteld worden.

heb je trouwens mijn laatste versie al getest daarin had ik een mogelijke oplossing voor deze?
Ook ben ik er nog niet uit hoe ik deze formule omtover tot het tellen van het aantal keer dat er verhuur heeft plaats gevonden de afgelopen maand...

Plongske,
Als je m'n laatste voorbeeld download dan snap je wat ik bedoel. Op het moment dat ik daar in tabblad 'boekingen' een huur inplan die bijv overmorgen gaat plaatsvinden, dan springt het resultaat van het aantal dagen verhuurd op tilt.
Jouw formule met hulpkolom werkt wel en blijft werken, ook met datum in de toekomst. Echter wil ik liever zonder hulp kolommen werken om het document zo 'schoon' mogelijk te houden...

Als je de hulpkolom verbergt dan blijft je document toch schoon?

Als ik je bestand bekijk interpreteer ik de tekst "deze mnd" als deze maand (maart dus) en niet 31 dagen.
Van de gegeven formules kan je niet zelf iets breien?
Volgens mij zitten alle elementen erin.
Maand, Jaar, < vandaag, >vandaag -31, enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan