• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule verticaal zoeken met 2 waarden in meerdere tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Piri10

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 aug 2014
Hoi,

Ik zou een formule willen schrijven die een bepaalde waarde weergeeft die ingevuld is een paar kolommen naast een unieke combinatie van 2 cellen.

Bijvoorbeeld op tabblad 1 heb je 3 kolommen
NUMBER | NAME | PRICE

en op tabblad 2 tot 50 heb je het volgende
ORDERNR. | NUMBER | NAME | QUANTITY | PRICE

Op tabblad 1 number en name zijn ingevuld, alleen prijs moet nog ingevuld worden.
Nog Number, nog Name is uniek, enkel de combinatie is dat.

Ik zou dus moeten zoeken in de 50 tabbladen naar de prijs, het is zoals verticaal zoeken maar dan met 2 waarden en meerdere tabbladen.

En het voorbeeldbestand vergeten?

Waarom maak je van die 50 tabbladen niet 1 tabel in 1 tabblad? Zit er een logica in, in welk tabblad wat staat? Bv in blad1 staan alle codes die met 1 beginnen in blad2 alle codes die met 2 beginnen etc.?

Neen, er zit geen logica in op basis van de code.
Het is de bedoeling dat ze apart staan omdat het van verschillende leveranciers is.
Het is telkens de bestelbon die in een tabblad komt en ze zouden gescheiden moeten blijven.

Als eerste zou ik in kolom A van blad2 tm blad4 een formule zetten die de te zoeken waarden samenvoegt:
Code:
=B3&D3
Vervolgens kun je dan in blad1 in de prijskolom de formule plaatsen om de bijbehorende prijs te zoeken. Als je alleen op blad2 zoekt wordt die formule
Code:
=VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad2!$A:$G;7;0)
Maar je wil natuurlijk op alle bladen (blad2 tm blad4) zoeken. Daarvoor zou je in jouw voorbeeld, omdat je 'maar' 3 tabbladen hebt, de formule nesten, de formule in de formule kunnen zetten met steeds het volgende tabblad:
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad2!$A:$G;7;0));ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad3!$A:$G;7;0));ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad4!$A:$G;7;0));"";VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad4!$A:$G;7;0));VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad3!$A:$G;7;0));VERT.ZOEKEN(B3&C3;Blad2!$A:$G;7;0))
maar wanneer je tig tabbladen hebt, lukt nesten niet meer omdat je maar een x-aantal niveau's in de formule mag hebben. Vandaar dien je uit te wijken naar een UDF, een door de gebruiker gedefineerde functie. Dat doe je met VBA.
Op de site van ozgrid.com staat de functie die jij nodig hebt en ook hoe je die in je Excel bestand kunt krijgen.

Gr. Mirjam

In bijlage nog een aanpak met formules, eenvoudiger aan te passen aan het aantal tabbladen.
Met 50 tabbladen en duizende rijen gegevens zal het berekenen uiteraard langer duren.

Bijlagen

@Cobbe,
Ik was die ooit eens tegengekomen en had toen dezelfde reactie: da's een goeie, die moet ik noteren!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan