• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule verwijzing naar tekstcel en gegevenstabblad

• Onderwerp starter Onderwerp starter EVM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

EVM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Ik ben bezig met een invoertabblad waar ik 2 cellen heb: 1 cel met een uitschuifpijltje waar je uit verschillende soorten materialen kunt kiezen met tekst en 1 cel met verschillende keuzes lengtes (getallen) via zo'n uitschuifpijltje.

In een ander tabblad (gegevens tabblad) heb ik diezelfde soorten materialen met exact dezelfde omschrijving onder elkaar gezet en in kolommen die verschillende lengtes naast elkaar.
Als je die 2 combineert dan hoort daar een bepaald bedrag bij die ik heb ingevuld in dat aparte gegevens tabblad.

Nu wil ik dat je een lengte kunt kiezen en ook voor een verschillend soort materiaal kunt kiezen en dat hij dan in het gegevenstabblad de juist prijs pakt die bij die twee dingen hoort.

Daar wil ik dan uiteindelijk mee gaan rekenen.

Ik heb allemaal geprobeerd met formules =als cel1 en cel2 gelijk zijn aan cellen in het gegevensblad dan moet hij die prijs pakken, maar het lukt me niet.

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd en kan iemand tips geven?

Kan je vermoedelijk oplossen met vert.zoeken()

Bij vert.zoeken controleer je de ingevoerde waarde tegen een tabel bestaand uit meerder kolommen.
De zoekwaarde moet in kolom A voorkomen, de prijs in bv kolom B (beide vormen de tabelmatrix), in dat geval geef je op dat de waarde uit de tweede kolom gebruikt moet worden (kolomindex_getal zou dan 2 worden). De formule kent nog een 4e parameter, zet deze op 0 (of ONWAAR).

=VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)

Bv =VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A:B;2;0)
Deze formule zoekt de waarde in A1 op tabblad2 in kolom A en gebruikt vervolgens de waarde in kolom B uit de zelfde rij als antwoord waarbij de zoekwaarde exact moet kloppen.

Meer info en voorbeelden; http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/vert-zoeken-HP010069835.aspx

In je uiteindelijke formule kun je zo 3 waarden met elkaar vermenigvuldigen door telkens met vert.zoeken te verwijzen naar de getal waarde in kolom B naast te tekst waarden in het zoek venster en in kolom A

Laatst bewerkt:
zet eens een voorbeeld sheet op het forem met uitleg, da's duidelijker voor iedereen.

mvg Jean-Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan