• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor bereken beste/slechtste 5% uit een reeks getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revolutionary

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Beste helpers,

Even wat achtergrond informatie:
Ik ben in Excel bezig met het maken van een Monte Carlo simulator. Uit een reeks met getallen wordt willekeurig door de simulator 100 keer een getal gekozen, vervolgens worden over deze 100 getallen verschillende zaken berekend zoals verwachtingswaarde, gemiddelde winst, gemiddeld verlies. Dit proces wordt 10.000 keer herhaald, dus ik heb ook 10.000 verwactingswaardes etc etc. Vervolgens kan uit deze uitkomsten afgeleid worden wat je kan verwachten in de toekomst (mits de reeks met getallen uit het verleden representatief is). Je kan bijvoorbeeld het gemiddelde berekenen, de minimale waarde, de maximale waarde etc etc.

Nu zou ik ook graag uit deze reeksen van 10.000 getallen de waarde willen weten die hoort bij bijvoorbeeld de beste 5% en de slechtste 5%. Hoe negatiever een getal des te slechter en vice versa. Dus ik zoek een formule die uitrekend welke getal hoort bij de bijvoorbeeld de beste 5%.

Wie kan mij op weg helpen met een dergelijke formule?

Alvast bedankt!

Tim

Beste Revolutionary ;)

Kan je hier iets mee,
De waarden staan in A1:A10000.

Al wat lager is dan:

=MAX(A1:A10000)*5% (kleinste waarde)

Al wat groter is dan:

=MAX(A1:A100)*95% (grootste waarde)

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Beste Danny,

Bedankt voor je snelle reactie, maar het is niet wat ik zoek, het is iets ingewikkelder ben ik bang. Even een voorbeeld om mijn vraagstuk te verduidelijken, stel ik heb de volgende willekeurige reeks van 10 getallen: 1,1 ; 2,3 ; 3,5 ; 4,4 ; 6,1 ; 6,7 ; 8,2 ; 8,9 ; 9,0 ; 9,7

Als ik vervolgens jouw formule gebruik voor het berekenen van de waarde die hoort bij de slechste 10% dan geeft de formule als uitkomst 0,97. Terwijl de waarde die hoort bij de slechtste 10% 1,1 is (1,1 is namelijk de laagste waarde in de reeks). Je moet het eigenlijk zien als een soort van kansberekening... als je uit deze reeks willekeurig een getal trekt heb je een kans van 10% dat je de laagste waarde trekt. Echter moet het nu omgedraaid worden, je weet namelijk wat de kans is en je wilt het getal weten wat bij die kans hoort.

Ik hoop dat ik mijn vraag hierdoor beter heb geformuleerd. Zo niet dan hoor ik het graag:)

Laatst bewerkt:
hoi Revolutionari

als je nou eerst de getallen sorteert en dan kijkt je naar getal:
(10000*5%) = 500 .

dus de waarde van getal op plaats 500.

dit kan met een macro of een formule of met de hand

als je iets anders bedoeld hoor ik het graag.

groet sylvester

hoi

je kan ook zonder te sorteren de functie kleinste(matrix,k) gebruiken

matrix dat zij je 10000 getallen en k is in dit geval 500

groet sylvester

Thanks sylvester-ponte:thumb:

De getallen eerst sorteren is niet wenselijk dus ik gebruik liever de functie kleinste. Ik heb het zojuist even geprobeerd en het werkt!:)

Ik gebruik nu de volgende formule:
=KLEINSTE(A:A;(AANTAL(A:A))*C1)

In A:A staat de reeks met getallen, oftewel de matrix. Voor het bepalen van k gebruik ik de functie Aantal, zodat ik de lengte van de reeks eenvoudig kan aanpassen zonder dat ik de formule steeds moet aanpassen, en de uitkomst van aantal vermenigvuldig ik met een percentage die in C1 staat, zodat ik ook eenvoudig het percentage kan aanpassen zonder dat de formule hoeft te worden gewijzigd.

Nogmaals bedankt! Ik zet de status van deze vraag op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan