• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor file overnemen van blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

bommetje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Berichten
3
Beste Excelisten,

Ben net begonnen met excel maar die formules vallen aardig tegen.
Ja gewoon de basis dingen lukken wel maar de speciale dingen.....nee nog niet.
Wie weet raad op het volgende probleempje:

Blad 1 : leeg blad waarin in kolom A de te zoeken filenummer komt te staan via een scanner ingevoerd. is de overige kolommen moeten de data komen die bij dir nummer horen.
De data staat in Blad 2 , kolom D is daarvan het te zoeken nummer.

Na het scannen wil ik dan deze lijst van blad 1 uitprinten als bestellijst bijv. De artikelen komen dan dus uit het grote datafile van blad 2.

Ik kom zover dat in na de scan, 1 veld ( kolom b, artikel naam) van blad 2 op blad 1 zie verschijnen. dit werkt prima en kan hiermee dus een lijst met artikel namen maken. Helaas moet ik ook de andere gegevens hebben en dan liefst nog in aparte kolommen gesplitst zodat ik kan sorteren op de divere kolommen.

Wie kan mij vertellen hoe ik nu meerdere velden uit de kolommen kan overnemen op blad 1.Werken met een speciale SQL is geen optie. Het datafile wordt door diverse mensen aangevuld als excel file.

Zit hier al een tijdje op te broeden maar het ei van kolenbus heb ik nog niet gevonden.

Vr.groetend,
Kees
 
Het is nogal lastig om zonder voorbeeld bestand te bepalen hoe het er precies uit moet zien.
Ik heb toch een poging gewaagd. In bijgevoegd bestand wordt in cel A1 van Blad 1 een letter ingevoerd. Deze letter komt overeen met de lijst in de D-kolom van het 2e werkblad. De gegevens die achter die letter staan, worden ook aan het 1e werkblad toegevoegd.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Gewoon VERT.ZOEKEN formule gebruiken.

Verticaal zoeken dus. Voor informatie en een praktische toepassing, zie vragen gestart door Deborah Bijman (dbijman) hier op dit forum. Nog vrij recent vroeg zij hierover ongeveer hetzelfde als jij nu wilt.

Als het niet lukt, hang het bestandje bij, eventueel met fictieve gegevens. Maar dezelfde structuur.

Wigi
 
Het is nogal lastig om zonder voorbeeld bestand te bepalen hoe het er precies uit moet zien.
Ik heb toch een poging gewaagd. In bijgevoegd bestand wordt in cel A1 van Blad 1 een letter ingevoerd. Deze letter komt overeen met de lijst in de D-kolom van het 2e werkblad. De gegevens die achter die letter staan, worden ook aan het 1e werkblad toegevoegd.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio,

Kan ik helemaal begrijpen, zomaar iemands hersenkronkels zonder juiste info begrijpen is bijna niet te doen, Heb daarom een voorbeeldje bijgevoegd in de vorm van een ledenlijst, op blad1 het bestand en op blad2 zou dan de scannercode binnen komen in kolom A en zich zo een presentielijst vormen uit de ledenlijst. Natuurlijk is dit ook bruikbaar als artikel-bestellijst. Eenmaal een uitgesorteerde lijst dan is verdere bewerking natuurlijk mogelijk. Dat laatste zal wel lukken alleen die presentielijst samenstellen krijg ik niet voor elkaar.

De gebruikte formule heeft als basis VERTZOEKEN maar hij werkt niet.

Weet jij hoe ik dit voorelkaar kan maken??
Vast bedankt voor je meedenken,

vr.groet
Kees
 

Bijlagen

  • ledenlijst.xls.zip
    4 KB · Weergaven: 22
Zie bijlage Kees

Wigi
 

Bijlagen

  • ledenlijst.zip
    4,3 KB · Weergaven: 33
Zie bijlage Kees

Wigi

Beste Wigi,

WOW was het werkelijk zo eenvoudig te doen ? :eek:

Zie nu waar ik de denk fout maakte, ik dacht dat je per regel kon overnemen maar dat moet dus per cel gedaan worden. Heb daar dus weken mee zitten sukkelen en kwam dus ook niet verder.

Geweldig het werkt ook nog eens prima !!!!!!

Toch meteen nog een cosmetische vraag, heb nu de cellen verticaal gekopieerd tot ca. 100 regels en kan die ook goed invoeren met de scanner. Alleen........ zodra ik uitprint krijg ik een ontsierende " #N/B " melding op de lege regels.

Kan ik die afvangen zodat hier een blank veld voor komt in de uitprint ?

Vast reuze bedankt voor je supersnelle oplossing van mijn probleem.

Vr.groetend,
Kees.
 
Kees

ofwel herwerk je de formules: Waar je nu een "formule" zet, maak je ervan:

=ALS(ISFOUT(oorspronkelijkeformule);"";oorspronkelijkeformule)

ofwel (iets omslachtiger en misschien minder aan te raden):

de cellen aanduiden, F5 drukken, Speciaal, Fouten

dan die deleten.

Vervolgens printen, en dan nadien de formules opnieuw doortrekken.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan