• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule voor gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1974

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2012
Weet er iemand een formule om in de eerste kolom het gemiddelde te berekenen van de getallen > 100 die achtereenvolgend zijn, daarna telkens de lage waarde ervoor en de lage waarde erna mee te rekenen.
zie vb. daar staat de uitleg bij het voorbeeld
Alvast bedankt voor mee te helpen

Bekijk bijlage 2013.xlsm

hey Cobbe,

bijna, hij moet de stukken apart nemen niet van het geheel het gemiddelde nemen. (dus overal waar 1 staat een berekening maken van het stuk in de tabel dat 1 is en zo verder naar beneden. Misschien met index formule?....

zie bijlage met een aantal rijen geschrapt zodat bestand < 100 kB

Bijlagen

goed gevonden cow, daar kan ik verder mee.
Bedankt,

@Cobbe, als je nog een manier weet mag je me dit altijd laten weten, kan ik altijd verder van leren

Bedankt

Laatst bewerkt:
Quote: @Cobbe, als je nog een manier weet mag je me dit altijd laten weten, kan ik altijd verder van leren

Ik ben Cobbe niet maar hopelijk vind je het niet erg dat ik ook een idee heb (zie bijlage)

Bijlagen

Als je het gemiddelde van de eerste (A) kolom ook moet hebben zou je de code alsdus kunnen veranderen:

Code:
Sub hans()
    Dim ws As Worksheet
    Dim rng As Range, r As Range, s As Range
    Dim b As Long, c As Long
    Set ws = Worksheets("Sheet1")
    Set rng = ws.Range("C7")

While rng.Value <> ""

If rng.Value = 0 Then
            b = 1 And c = 0
        Else
            b = 0 And c = 1
        End If

With ws.Range(rng.Address & ":C" & Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Row)
            Set r = .Find(What:=b, After:=rng, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
            On Error GoTo ErrorHandler
            Set s = .Find(What:=c, After:=r, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)

s.Offset(, 2).Formula = "=Average(" & r.Offset(-1, -1).Address & ":" & s.Offset(, -1).Address & ")"
        s.Offset(, 6).Formula = "=Average(" & r.Offset(-1, -2).Address & ":" & s.Offset(, -2).Address & ")"
        's.Offset(, 2).Value = "Average " & Format(s.Offset(, 2).Value, "##.##")    '<---- Kan zijn dat dit "##,##" moet zijn
        s.Offset(, 2).Value = "Average " & r.Offset(-1, -1).Address & ":" & s.Offset(, -1).Address & " = " & Format(s.Offset(, 2).Value, "##.##")
        s.Offset(, 6).Value = "Average " & r.Offset(-1, -2).Address & ":" & s.Offset(, -2).Address & " = " & Format(s.Offset(, 6).Value, "##.##")
        Set rng = s
        End With
    Wend

ErrorHandler:
    Exit Sub
End Sub

Laatst bewerkt:
iets compacter
Code:
Sub Bart()
  Dim ar       As Range
  With Range("A5").CurrentRegion.Offset(, 3).Resize(, 1)   'gebruik de D-kolom naast je gegevens
    .FormulaR1C1 = "=if(RC1>100,1,"""")"                   'zet er deze formule in
    .Value = .Value                                        'vervang de formule door de waarden
    For Each ar In .SpecialCells(xlConstants).Areas        'kijk enkel naar blokken van de cellen waar er iets in staat
      ar.Offset(, 1).Resize(1, 3).Value = Array(WorksheetFunction.Average(ar.Offset(, -3)), WorksheetFunction.Average(ar.Offset(, -2)), WorksheetFunction.Sum(ar))  'zet in de 1e rij ernaast het gemiddelde van de 1e en de 2e kolom en het aantal
    Next
  End With
End Sub

Goeie morgen Bart.
U bent vroeg uit de veren!

Als ik het goed begrijp wil Hans ook de waarde in de kolommen voor de eerste een (1) alsmede de waarde erna bijgerekend hebben.
Zo ziet het er in de bijlage naar uit in ieder geval maar dat is niet zo duidelijk in zijn antwoord op Cobbe's eerste antwoord.
We horen het wel van hem verwacht ik.

Groetjes.
Han

Code:
Sub Bart()
  Dim ar As Range, ar1 As Range
  With Range("A5").CurrentRegion.Offset(, 3).Resize(, 1)   'gebruik de D-kolom naast je gegevens
    .FormulaR1C1 = "=if(RC1>100,1,"""")"                   'zet er deze formule in
    .Value = .Value                                        'vervang de formule door de waarden
    For Each ar In .SpecialCells(xlConstants).Areas        'kijk enkel naar blokken van de cellen waar er iets in staat
      Set ar1 = ar.Offset(-1).Resize(ar.Cells.Count + 2)   'voeg de cel ervoor en erna toe
      ar.Offset(, 1).Resize(1, 4).Value = Array(WorksheetFunction.Average(ar1.Offset(, -3)), WorksheetFunction.Average(ar1.Offset(, -2)), WorksheetFunction.CountA(ar1.Offset(, -2)), ar1.Offset(, -3).Address)  'zet in de 1e rij ernaast het gemiddelde van de 1e en de 2e kolom en het aantal
    Next
  End With
End Sub

knap bedankt hiervoor mannen, beide kan ik goed gebruiken!

@Bart, dat is perfect, ik heb de gemiddelde waarde van hetgeen ik moet hebben en het aantal waarvan je het gemiddelde neemt, daarmee kan ik dan verder rekenen.

Laatst bewerkt:
@ Hans & Bart
Wat dom van mij. Ik zie nu pas dat kolom C een help kolom is.
Mijn excuses daarvoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan