• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor herkennen herhaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincentdelbos

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Berichten
17
Heren,

Ik zit even met een complexe situatie waar ik niet helemaal uit kom.

Stel ik heb een lijst met mensen die een examen bij mij hebben gedaan; Dat kan een BHV of Ontruimingsexamen zijn.
Nu wil ik graag snel kunnen vaststellen voor wie het de eerste keer is en voor wie een herkansen.

Ik wil dat kunnen bepalen door de unieke combinatie tussen naam en opleiding en dan te kijken. Wanneer die twee keer voor komt, betreft de tweede opleiding de herkansing. Datum is hierin niet doorslaggevend, aangezien het herexamen ook dezelfde dag kan.

Ik heb het eerst gedaan door het aantallen.als unieke combinaties te tellen. Wanneer deze >1, dan "Herkansing". Maar dan neemt hij de eerste ook mee als herkansing. Dat klopt natuurlijk niet. Ik kom hier even niet uit.

Wie o wie kan mij helpen :)

Ik heb een voorbeeld in de bijlagen gedaan. Rood is mijn huidige opzet, maar ik zou willen dat formules het resultaat uit de groene kolom weergeven.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 21
Zoiets?
 

Bijlagen

  • herkansing.xlsb
    17,8 KB · Weergaven: 25
Het grote geheim voor dit soort vraagstukken zit in het gebruik van het $-teken
Code:
=AANTALLEN.ALS($A$2:A2;A2;$B$2:B2;B2)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsb
    8,7 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan