• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor meerdere voorwaarden in voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

ictanimal

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2013
Hallo,

Ik ben in excel 2010 op zoek naar een formule om meerdere voorwaarden in een formule te stoppen bij Voorwaardelijke opmaak.

Resultaat: datum veld C moet "blauw" worden als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

1. Als er na 9 dagen nog geen bericht is ontvangen, dient het veld in kolom C blauw te worden. Het veld in kolom C hoeft dus niet gevuld te zijn met een datum!
Misschien (B2+9)<VANDAAG()???

2. Alleen geldt bovenste voorwaarde NIET als:
- in kolom B de datum "00-00-00" staat; Misschien B2<>"00-00-00"???
- in kolom A procedure "fiets" staat ; Misschien A2<>"fiets"???

Sheet zoals het eruit moet komen te zien:

KOLOM A KOLOM B KOLOM C OPMERKING
auto 01-04-13 blauw (9 dagen na B2)
fiets 02-04-13 mag niet blauw worden
motor 03-04-13 blauw (9 dagen na B2)
auto 00-00-00 mag niet blauw worden

BvD!

Laatst bewerkt:
Als je nu die gegevens in een voorbeeldbestandje had gestopt ipv hier onoverzichtelijk te posten, zou het waarschijnlijk al opgelost zijn.

Dat is inderdaad niet zo slim.

Is er nog een mogelijkheid om de bijlage te uploaden, dit is namelijk de eerste keer dat ik met helpmij.nl werk?

Als je reageert op deze post, dan kan je ipv op 'Reactie plaatsen' drukken iets verder naar beneden scrollen dan kom je het venstertje 'Beheer Bijlagen' tegen.
Als je daarop drukt wijst de rest zich vanzelf,
succes.

Ik snap het niet echt.

C2 = groter dan B2+9

dat klopt niet echt in C2 staat niets (of moet hier de huidige datum in komen?)

Vul het eens in en kleur het handmatig, dan zal ik het wel vinden.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Hierbij mijn aangepaste spreadsheet.

Het is de bedoeling dat wanneer de systeemdag groter is dan 9 dagen (B2+9), C2 blauw moet kleuren (in het veld C2 hoeft dus geen datum te staan). Wanneer er in C2 wel een datum staat moet deze datum kleiner zijn dan 9 dagen (B2+9), zo niet dan dient het veld C2 ook blauw te kleuren.

Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.

Ik denk dat het hiermee lukt:
Code:
=OF(EN($B2>0;$C2=0;VANDAAG()>=(B2+9));EN($C2>0;$C2<($B2+9)))

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Hallo Rob,

Geweldig en bedankt voor je hulp! Er zijn erchter nog een aantal puntjes dat niet goed gaan (zie bijlage). De procedure "fiets" zit nog niet in de formule verwerkt en de cel wordt blauw als er in C een datum staat die kleiner is dan B2+9. Daarentegen dient het veld in C blauw te worden als er in C een datum staat die groter is dan B2+9.

Zijn deze issues nog te repareren?

BvD!

Fiets stond niet in #7. Kijk voor die andere punten goed naar die formule, dan moet je hem zelf kunnen aanpassen. Heb andere dingen nu.

Bekijk bijlage Voorbeeld1.xlsx

Hallo Geert,

Helaas heb ik niet eerder tijd gehad om erna te kijken, maar ik zie dat we weer een stap in de goede richting zijn! Het gaat alleen nog maar mis als er in veld B geen datum staat en sysdate < B35+9. Kan dit nog worden repareerd? Ik kom er in elk geval niet meer uit, helemaal nu er een celverwijzing in staat naar XFB2.

BvD!

Hallo,
Ik weet ook niet hoe het komt van die celverwijzing naar xfb2. Bij mij stond die er niet.
Je hoeft enkel die XF verwijderen.
Dit is de formule die ik gebruikt heb.Bekijk bijlage 181512
=OF(EN($C2=0;VANDAAG()>=(B2+9);$A2<>"fiets");$C2-$B2>=9)
er was toch nergens sprake van dat er in kolom B geen datum zou staan? of vergis ik mij?
Groeten Geert

Geweldig, het probleem is opgelost; iedereen die hieraan heeft bijgedragen bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan