• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor zoeken in cellen naar bepaalde tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinde

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2020
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een formule die, in dit voorbeeld, moet zoeken of het woord "fiets" voorkomt in de rij van kolom B t/m G.
Als er in 1 van deze cellen in een regel het woord "fiets" staat moet er in kolom A de tekst van deze cel komen staan. Als er in een regel van B t/m G het woord "fiets" niet staat dan is het resultaat "".

Dus als er in B2 staat "fietsbel", dan moet er in A2 "fietsbel" komen te staan. Als er in B3 "fiets" staat, moet er in A2 "fiets" komen te staan

Ik denk dat het wel makkelijk te ondervangen is, alleen kom ik er zelf niet uit helaas.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedoel je alleen fiets, of tellen alle woorden waarin fiets voorkomt (zoals bv. fietsbel) ook mee?

in A2:
Code:
NL: =ALS(ISGETAL(VIND.ALLES("fiets";KLEINE.LETTERS(TEKST.SAMENVOEGEN(B2;C2;D2;E2;F2;G2))));"fiets";"")
ENG: =IF(ISNUMBER(FIND("fiets";LOWER(CONCATENATE(B2;C2;D2;E2;F2;G2))));"fiets";"")

Wat korter dan het antwoord hierboven;
Typ in A2 en kopieer naar beneden:

Code:
=als.fout(als(vergelijken("*fiets*";B2:G2;0);"Fiets");"")

Als samenstellingen niet mee mogen doen, haal dan in de formule het sterretje vóór en ná "Fiets" weg.

Laatst bewerkt:
Wat korter dan het antwoord hierboven:
Typ in A2 en kopieer naar beneden:

Code:
=als.fout(als(vergelijken("*fiets*";B2:G2;0);"Fiets");"")

Als samenstellingen niet mee mogen doen, haal dan in de formule het sterretje vóór en ná "Fiets" weg.

Hoi zapatr,

Het gaat om alles wat "fiets" bevat, dus ook "fietsbel".

Ik zie dat ik in mijn praktijkvoorbeeld toch niet helemaal uit kom.

Als de cel het woord "fiets" bevat, moet de tekst van deze hele cel meegenomen worden naar kolom A. Weet jij de oplossing?

Als de cel het woord "fiets" bevat, moet de tekst van deze hele cel meegenomen worden naar kolom A. Weet jij de oplossing?

Code:
=als.fout(index(B2:G2;vergelijken("*fiets*";B2:G2;0));"")

Let wel: Deze formule geeft alleen de eerste cel die aan de voorwaarde voldoet!

Excel 365 oplossing:
Code:
=FILTER(B2:G2;ISGETAL(VIND.SPEC("fiets";B2:G2));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan