• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule werkt maar op 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Didelpara

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2015
hoi,

kan er iemand vertellen dat wanneer ik met deze formule enkel de correcte uitkomst krijg, dus wanneer vandaag op B5 valt

=ALS('januari 2018'!B5=VANDAAG();'januari 2018'!A5;"")

en wanneer ik onderstaande invul krijg ik geen resultaat meer

=ALS('januari 2018'!B5:AF5=VANDAAG();'januari 2018'!A5;"")

als ik dus van B5 tem AF5 laat controleren.

Met dank.

De tweede formule is een zogenaamde matrixfunctie, die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter.

Normaal gesproken werkt excel met een enkele cel als input voor een formule ('januari 2018'!B5) en geeft een enkel resultaat als uitkomst.
Bij matrixfuncties kun je een bereik ('januari 2018'!B5:AF5) als invoer geven en rekent Excel deze 1 voor 1 door. Uitkomst is dan een lijst met resultaten waar je iets mee kunt doen.

Laatst bewerkt:
is dit ook goed?

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(B5:AF5;VANDAAG())=1;A5;"")

Dit lijkt te werken!
Er is nog veel werk aan maar dit is al een heel eind op weg.

kan u misschien de formule even toelichten want ik heb geen idee waar de =1 voor staat

dank u wel!

Laatst bewerkt:
Ik zou die van Sjon gebruiken. Veel simpeler in het gebruik...

formule = ALS het AANTAL keer dat VANDAAG voorkomt in het bereik B5:AF5 gelijk is aan 1 laat dan A5 zien, anders "".

Laatst bewerkt:
=ALS(AANTAL.ALS(B5:AF5;VANDAAG())=1;A5;"")

de aantal.als telt hoeveel keer de datum van vandaag voorkomt in bereik B5:AF5. Er van uit gaande dat elke datum maar 1 keer kan voorkomen, wordt dus, zodra de datum voorkomt in dit bereik, de naam uit A5 getoond.

Die =1 kan je gerust weglaten in de formule van Sjorn

Laatst bewerkt:
Had net op ongeveer hetzelfde tijdstip dezelfde formule geplaatst op een ander forum.

nu iets ingewikkelder, voor mij alleszins.
ik heb jullie werkende formule een beetje gewijzigd omdat de formule in een cel op een ander werkblad komt

=ALS(AANTAL.ALS('januari 2018'!B5:AF5;VANDAAG());'januari 2018'!A5;"")

zoals je ziet verwijst deze naar het werkblad januari 2018 maar ik heb voor elke maand een werkblad.
Als ik volgende formule invoer:

=ALS(AANTAL.ALS('januari 2018'!B5:AF5:'februari 2018'!B5:AF5;VANDAAG());'januari 2018'!A5;"")

dan geeft die #waarde weer
ik zou graag alle werkbladen (van januari tem december) willen laten controleren
is dit mogelijk?

nu iets ingewikkelder, voor mij alleszins.
En voor mij ook. Ik snap niet waar je naartoe wilt.
In voorbeeld bestand zag ik een soort kalender per maand. Waarom je dan bij Marc plots nog eens datums plaatst was al een vraagteken.
Wat wens je nu precies te controleren?

de bedoeling is:

op alle werkbladen staat een kalender
in de kalender wordt er genoteerd wanneer er iemand verlof heeft "V" rust "R" of compensatiedag "36"
wanneer er niks wordt ingevuld komt die werken
de formule in de cel naast naam zou ervoor moeten zorgen dat de namen van diegenen die komen werken automatisch wordt ingevuld op de werkfiches, dus wanneer er geen v, R of 36 staat
en alle werkfiches waar een naam staat zou afgedrukt moeten worden met een opdrachtknop, ik had van SjonR al een oplossing gekregen maar omdat gisteren een probleem was met het inloggen kon ik niet reageren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan