• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

steelinadje

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2004
Mijn vraag is dat ik een formule heb geplaatst in een cel.
nu heb ik een volgende cel dezelfde formule geplaatst,maar nu werkt de formule niet,ik krijg een verkeerde uitslag.
de rest van de cellen werkt de formule wel.
Heeft iemand hiervoor een oplossing graag.

Je geeft hier wel bitter weinig informatie.
Indien ik uw formule zou zien (Mogelijk heb ik ook het bestand nodig)... dan zou ik u onmiddellijk de oplossing kunnen geven.

Luc

Geplaatst door steelinadje
Mijn vraag is dat ik een formule heb geplaatst in een cel.
nu heb ik een volgende cel dezelfde formule geplaatst,maar nu werkt de formule niet,ik krijg een verkeerde uitslag.
de rest van de cellen werkt de formule wel.
Heeft iemand hiervoor een oplossing graag.

ik ben het volledig met luc eens. Wat weinig informatie. Het heeft normaal gezien te maken met het al dan niet vastzetten van de cellen waarmee je een bewerking maakt. Normaal gezien is dit geen probleem, en makkelijk op te lossen. Misschien eens het bestand doormailen, dan los ik het wel op....alé, dat denk ik toch...

hypermaxx

hallo,

sorry dat ik er geen voorbeeld er bij gedaan heb,maar het bestand was te groot, maar hier is er een voorbeeld bij met de formule's.
De fout zit in cel f14,deze formule is dezelfde als in de andere cellen maar hij geeft een verkeerde uitslag.

het moet werken als volgt:

rechter rij zijn de voorronde wedstrijden(eerste 8).
Als men deze wint gaat men verder in de hoofdronde,verliest men deze gaat men naar de verliezersronde.
Als men de voorronde wint, maar de volgende wedstrijd verliest ligt men uit het toernooi.Als nu de uitkomst is dat men de voorronde wint, maar de volgende verliest moet hij daar als uitkomst neerzetten "vrijloting".
Dit gebeurt wel bij de andere cellen maar niet in f14.

Hoop dat dit duidelijk genoeg is.

Bijlagen

Kijk eens naar dit stukje van uw formule:

ALS(K31<M31;"vrijloting";N31)

Als K31 kleiner is dan M31, dan moet daar vrijloting komen... maar K31 is groter dan M31... dus komt er de waarde van cel N31

Luc

Luc,

Maar als ik dit verander in > dan geeft hij bij een uitslag van winst ook weer een verkeerde uitslag, hij geeft dan 36 waar hij "vrijloting moet geven.

Moet ik de formule aanpassen zodat hij de eerste als zowel de tweede wedstrijd nakijkt.

Dit heb ik geprobeerd maar dan geeft hij een foutmelding.

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik gans uw redenering niet echt goed gevolgd heb. Ik geef alleen de redenen aan waarom net die uitslag in die cel komt.

Een als functie is normaal zeer logisch (Maar bij verschillende als functies, ook behoorlijk lastig om te volgen.)

Je moet met de werkbalk redigeren eens leren werken, en de broncellen laten aanwijzen.

En dan volg je je eigen formules. Stap voor stap... Als dit waar is... dan... anders .... als dat waar is dan... anders... enz. En je vraagt je bij elke stap af of het waar is.

Luc

De redenering is waarom de formule in f13 wel werkt,ook als je de uitkomst veranderd maar in f14 niet.
de vraag is daarom ,waarom werkt de code in f14 niet maar wel in de vorige cellen.

Verander je de uitslag wel in de juiste cellen?

Dit is de formule:

=ALS(J31="vrijloting";"vrijloting";ALS(N31="vrijloting";"vrijloting";ALS(K31="";"";ALS(M31="";"";ALS(K31<M31;"vrijloting";N31)))))

Staat in cel J31 het woord Vrijloting????
Neen dus... dan gaan we naar de volgende voorwaarde.

Staat in cel N31 het woord Vrijloting????
Neen dus... dan gaan we naar de volgende voorwaarde.

Is cel K31 leeg????
Neen... dus volgende voorwaarde

Is cel M31 leeg???
Neen... volgende voorwaarde.

Is cel K31 kleiner dan M31???
Neen... dus de waarde van onwaar. Die staat in cel N31.

Maak cel K31 eens groter dan M31
Of draai < eens om in >.

Ik snap trouwens niet hoe die woordjes vrijloting in al die cellen zouden moeten komen.

Volgens mij zijn al uw formules enkel van toepassing voor de laatste voorwaarde.

Luc

Luc,
De reden dat daar de uitkomst "vrijloting"moet komen is als men de eerste wedstrijd wint, en de volgende verliest ligt men uit het toernooi,als je wint ga je door en moet de tegenstander naar de verliezersronde.

Dit is een sheet dat ik aan het maken ben voor een darttoernooi.

Wat ik nu vreemd vindt is dat de formule wel werkt in de andere cellen, ook als ik de uitslagen verander, maar wil ik dit doen bij cel F14 werkt dit niet.
Zover ik weet is de formule toch hetzelfde.
Dus waarom moet ik dan de formule veranderen in cel F14 om hetzelfde te krijgen.
Want de waarde zijn overal het zelfde(bij winst door bij verlies naar de verliezersronde of uit het toernooi).

Kun je even kijken naar de formules in de andere cellen.

Bedankt nog dat je mij hierbij wil helpen Luc, ik zou graag tot een oplossing komen maar ik krijg deze fout er niet uit.:thumb: :thumb:

Schijnbaar kom je er met m'n aanwijzingen niet uit.

Ik heb dan weer het probleem dat ik me volledig in uw bestand moet inwerken. Iets wat denk ik snel gedaan is als iemand me stap voor stap kan uitleggen wat ik moet doen.

Ik heb uw bestand nu op m'n computer...
In het verleden heb ik dit nog gedaan... via msn.

Dus zo je wenst, kan je contact met me opnemen via msn, en dan kunnen we het stap voor stap doornemen.

Mijn hotmail-adres:
lucheyndrickx@hotmail.com

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan