• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter thst
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

thst

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2001
heb in een cel e4 de mogelijkheid om een postcode in te vullen.
omdat er achter de postcode geen letters ingevoerd hoeven te worden heb ik dit ondervangen met deze formule in cel e5 =LINKS(E4;4)*1

nu wil ik ook dat er in e4 ook een plaatsnaam ingevuld kan worden, en als er een plaatsnaam wordt ingevuld deze wordt weergegeven in e5
had zelf al iets van =als(e4>0;links(e4;4)*1;e4) als ik een postcode intyp gaat het goed maar een plaatsnaam geeft die niet weer, wat doe ik verkeerd ?

groetjes Angela

Beste Angela,

Je probeert tekst te vermenigvuldigen met een getal. Da's knap lastig :-), en resulteert in een foutmelding. Wijzig je formule in het volgende:
=ALS(ISFOUT(LINKS(E4;4)*1);E4;LINKS(E4;4))

Groeten,

Richard

Angela
Kun je aangeven hoe het bestand nu is opgebouwd? In welke kolom staan de plaatsnamen en in welke kolom de postcodes? Als ik de vraag goed begrijp dan vul je oorspronkelijk wel de gehele postcode in.

Goed dat werkt nu, als ik in e4 een postcode of plaatsnaam in typ krijg ik of de postcode of de plaatsnaam te zien in e5 met deze formule =ALS(ISFOUT(LINKS(E4;4)*1);E4;LINKS(E4;4)*1)

maar ik wil eigenlijk niet de plaatsnaam zien maar direct de bijbehorende postcode !

de zoek range is =VERT.ZOEKEN(E5;$D$79:$G$648;4)

hoe moet ik dan de formule aanpassen in e5 ?

Angela

Laatst bewerkt:
Hoi Angela,

Dit zijn de formules die je zult moeten combineren:
=VERT.ZOEKEN(E5;$D$79:$G$648;4)
=ALS(ISFOUT(LINKS(E4;4)*1);E4;LINKS(E4;4))
De factor E5 in de eerste formule dient te worden vervangen door de gehele tweede formule:
=VERT.ZOEKEN(ALS(ISFOUT(LINKS(E4;4)*1);E4;LINKS(E4;4));$D$79:$G$648;4)

of door:
=VERT.ZOEKEN(ALS(ISFOUT(LINKS(E4;4)*1);E4;INTEGER(LINKS(E4;4)));$D$79:$G$648;4;ONWAAR)

Groeten,

Richard

Richard1970

Heb geprobeerd jouw formules erin te zetten maar het lukt niet erg, bijgaand het desbetreffende sheet.

Angela

Bijlagen

Richard1970

O4 is de cel waar de formule in moet komen staan.
Als postcode alleen 4 cijfers intypen.

Bedankt alvast, Angela

Hoi Angela,

Op mijn werk kan ik geen rar-bestanden openen. Wel zip-bestanden.

Richard

Angela,
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Laatst bewerkt:
nee, dat is niet wat ik bedoel, nu is het zo dat ik alleen maar de postcode kan intypen en hij daar de berekening op los laat, ik wil daarbij ook de mogelijk hebben om de plaatsnaam in te typen

Angela

Beste Angela,

Onderstaande formule in O4 plaatsen zal dit probleem oplossen:
=ALS(ISGETAL(LINKS(E4;4)*1);VERT.ZOEKEN(LINKS(E4;4)*1;$D$78:$G$648;4);E4)
Het zoekt namelijk de plaatsnaam als de eerste vier karakters een getal zijn, en geeft anders de invoer weer.
Ik zie aan jouw andere formules dat je er dan nog niet bent. Probeer maar eens de plaatsnaam Lutjebroek in te voeren. Je krijgt dan alleen maar foutmeldingen.

Ik ben nu de moe om er helder over na te denken, maar misschien ondervang je dit op een andere manier wel. Misschien door je model uit te breiden met een extra veld. De klant voert òf een postcode in, òf een plaatsnaam.
Een tikfout 123KL is dan ook tekst en dus een "plaatsnaam".

Fijn weekend,

Richard

het is nog niet wat ik wil, wat ik ook in e4 intyp een postcode of een plaatsnaam, dat moet in de formule die in o4 komt te staan altijd resuteren in een postcode.

Dus als ik een postcode intyp, komt er ook in o5 de postcode te staan.
en typ ik een woonplaats dan moet de formule in o5 de bijbehorende postcode in de lijst weer geven.
Bij een onbekende woonplaats zou het standaard postcode 1000 kunnen zijn

Angela

Hoi Angela,

Dan zul je je tabel anders moeten opbouwen, en beginnen met de plaatsnaam. Vertikaal zoeken gebeurt altijd in de meest linkse kolom van een bereik, en aangezien jij op plaatsnaam wilt zoeken om de postcode te vinden, moet je de plaatsnaam links van de postcode hebben. Zij bijlage.

Ook heb ik de formule in O4 aangepast. Om bij een onbekende plaats op postcode 100 uit te komen, is de formule wel erg lang geworden. Ik hoop dat je 'm nog snapt.

Doei,

Richard

Bijlagen

Ik heb een macro in je bestand aangebracht.
Deze macro werkt alleen als cel E4 wordt aangepast.
De macro controleert of er een getal (postcode) of niet (gemeente) is ingevuld.

Aan de hand van de ingevulde gegevens verschijnt er een pop-up met bijv:

postcode : 2260
Afstand : 112

Wordt er niets gevonden dan verschijnt er een een melding dat er niets gevonden is.

Er wordt dus nog niets weggegeschreven naar je bestand maar dat is zo gepiept.

Laatst bewerkt:
De formule in o4 moet altijd een postcode generenen, ook als er in e4 een plaatsnaam ingetypt wordt, anders krijgen de andere formules allemaal #N/B

er zit veel meer in deze sheet, typ maar eens in e4 postcode 1794

Bijlagen

Ik heb het programma aangepast.
Toetst je postcode in, dan kijkt het programma naar het bereik (D en E-kolom).
Bij een plaats kijkt het programma naar de G-kolom
Bijv.

1100 = tussen 1000 en 1119 dus Amsterdam

Er verschijnt een bericht van de
- postcode
- gemeente
- afstand

Bovendien wordt in cel O4 de postcode geplaatst (de oude formule staat in cel O5)

Laatst bewerkt:
Hoi Angela,

In mijn formule stond een klein foutje zodat bij het zoeken van een plaatsnaam, de plaatsnaam wordt getoond in plaats van de postcode. Dit is de verbeterde versie:
=ALS(ISNB(ALS(ISGETAL(LINKS(E4;4)*1);LINKS(E4;4)*1;VERT.ZOEKEN(E4;$C$78:$D$648;1;ONWAAR)));1000;ALS(ISGETAL(LINKS(E4;4)*1);LINKS(E4;4)*1;VERT.ZOEKEN(E4;$C$78:$D$648;2;ONWAAR)))

Je zult de formules die naar E4 verwijzen moeten aanpassen naar O4 omdat daar de uiteindelijke postcode wordt opgehaald.

Groeten,

Richard

Ja dit is wat ik bedoel, maar.............

op de een of andere manier doet de formule in o4 niet alles goed
als je in e4 de plaatsen Breda of Almelo in typt terwijl ze in de range voorkomen geeft hij toch Amsterdam aan !!
en misschien nog wel bij meer plaatsen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
wanneer je een plaats intypt die in de range voorkomt en de eerste 4 karakters zijn gelijk met meerdere plaatsen dan geeft de formule Amsterdam
de formule zou op de eerste 5 karakters moeten kijken, en voor de postcode waarvan je alleen maar de 4 cijfers hoeft in te typen een virtuele spatie, erbij moeten zetten

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan