• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pjotr1357

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2004
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een programmaatje in excell alleen loop ik tegen het volgende probleem aan. Als ik onderstaand overzicht heb en de gele cellen zijn mijn uitgaande waardes.

Stel als ik bijvoorbeeld in een cel het getal 44 heb staan dan zoek ik de uitgaande waarde 3. Heb ik in de cel 63 staan dan zoek ik de uitgaande waarde 5. Indien ik getal 66 heb staan in de cel dan zoek ik ook de uitgaande waarde 5. Wie weet hoe ik dit met een formule moet invoegen in excell.

Alvast bedankt

Bijlagen

• excell.gif
    excell.gif
    3,1 KB · Weergaven: 38
Pjotr,
wat in de bijlage staat, is dat je volledige tabel met getallen, of slechts een gedeelte?
Als het slechts een gedeelte is, hoe ziet de rest van de tabel er dan uit?

Ik heb even de excellsheet bijgevoegd hierin ook een verbeterde uitleg.

Dank jullie wel alvast.

Bijlagen

Pjotr1357 zei:
Ik heb even de excellsheet bijgevoegd hierin ook een verbeterde uitleg.
Dat is wel helemaal wat anders dan de bijlage bij je eerste bericht :rolleyes: (de oplossing daarvan kan erg kort en eenvoudig zijn).
Nu, wat de laatste bijlage betreft: de kortste oplossing is deze:
=ZOEKEN(B29;INDIRECT("A"&VERGELIJKEN(F29;A1:A26;0)):T26;A1:T1)
Komt een zoekwaarde voor in de tabel, dan geeft deze formule het bijbehorende resultaat. Wordt een zoekwaarde niet gevonden, dan is het resultaat de waarde in rij 1 die hoort bij de hoogste waarde kleiner dan de zoekwaarde (zie helpfile Excel).
Niet duidelijk is of - als de zoekwaarde niet wordt gevonden - met de dichtstbijzijnde waarde moet worden gerekend of met de eerstvolgende hogere danwel de meest nabijgelegen lagere. Hoe je de eerstvolgende (wel voorkomende) waarde kunt vinden, dat schreef ik onlangs nog hier op het forum. Die functie moet je dan inbouwen in andere uiteraard, wat dan wel een lang verhaal wordt. Eenvoudiger is het om 1 of meer hulpcellen met een tussenberekening te gebruiken.

Franç.

Laatst bewerkt:
Hier een VBA-oplossing, maar bij lange na niet zo mooi als de formule van franç.

Bijlagen

Ach Luc, wat is mooi?
Smaken verschillen en de een wil liever een oplossing mét- , de ander zónder vba.
Ik denk dat het de meesten niet zo erg interesseert hoe een oplossing er uitziet, als men er maar een heeft.

franç zei:
Dat is wel helemaal wat anders dan de bijlage bij je eerste bericht :rolleyes: (de oplossing daarvan kan erg kort en eenvoudig zijn).
Nu, wat de laatste bijlage betreft: de kortste oplossing is deze:
=ZOEKEN(B29;INDIRECT("A"&VERGELIJKEN(F29;A1:A26;0)):T26;A1:T1)
Komt een zoekwaarde voor in de tabel, dan geeft deze formule het bijbehorende resultaat. Wordt een zoekwaarde niet gevonden, dan is het resultaat de waarde in rij 1 die hoort bij de hoogste waarde kleiner dan de zoekwaarde (zie helpfile Excel).
Niet duidelijk is of - als de zoekwaarde niet wordt gevonden - met de dichtstbijzijnde waarde moet worden gerekend of met de eerstvolgende hogere danwel de meest nabijgelegen lagere. Hoe je de eerstvolgende (wel voorkomende) waarde kunt vinden, dat schreef ik onlangs nog hier op het forum. Die functie moet je dan inbouwen in andere uiteraard, wat dan wel een lang verhaal wordt. Eenvoudiger is het om 1 of meer hulpcellen met een tussenberekening te gebruiken.

Franç.

Helemaal top Franç, ik ga hem even inbouwen in mijn programma, weet je toevallig ook hoe ik hem kan maken en dat hij dan afrond naar boven i.p.v. naar beneden zoals nu?

Gemakshalve met enkele hulpcellen.
Typ in B29 de zoekwaarde en in F29 de lettercode. Typ in
A30: =VERGELIJKEN(F29;A1:A26;0)
A31: =VERGELIJKEN(B29;INDIRECT("A"&A30):INDIRECT("T"&A30);0)
A32: =VERGELIJKEN(B29;INDIRECT("A"&A30):INDIRECT("T"&A30))
F30: =ALS(ISNB(A31);INDEX(A1:T1;A32+1);INDEX(A1:T1;A31))

Franç.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan