• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rspike

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2008
Wie kan mij helpen om een formule te maken, wat gaat over het volgende:

Wil graag dat een formule controleert of er een datum is ingevuld en het desbetreffende veld
Misschien is rij beter i.p.v. alleen een cel.

Validatie

Mij lijkt dat je dit moet doen met validatie.
Data - Validatie en dan de gewenste instellingen kiezen.
:thumb:

Je kan opteren voor
Code:
=ALS(A1="";"vul datum in "; "ok")
zet de datum in kolom A en de formule in een andere cel je doortrekken naar onderen .

Bijlagen

Wil graag dat een formule controleert of er een datum is ingevuld en het desbetreffende veld
Misschien is rij beter i.p.v. alleen een cel.
Uit Help:
In Microsoft Excel worden datums opgeslagen als volgnummers, zogenaamde seriële waarden. Standaard heeft 1 januari 1900 volgnummer 1 en 1 januari 2008 heeft volgnummer 39448 omdat deze datum 39.448 dagen na 1 januari 1900 valt. Tijden worden in Excel opgeslagen als decimale breuken omdat de tijd wordt beschouwd als een gedeelte van de dag.
dus je kunt in een andere cel laten controleren of een ingegeven getal ligt tussen twee data, maar je kunt die formule ook toepassen in Voorwaardelijke Opmaak.

Je kan opteren voor
Code:
=ALS(A1="";"vul datum in "; "ok")
zet de datum in kolom A en de formule in een andere cel je doortrekken naar onderen .

bedankt voor jullie hulp...bedoelde wel ongeveer zoiets, maar toch iets anders..
Ik laat het bestand zo, zoals het nu is.

bedankt voor jullie hulp...bedoelde wel ongeveer zoiets, maar toch iets anders..
Ik laat het bestand zo, zoals het nu is.
Omschrijf je gedacht en we zoeken tezamen naar een oplossing , in welke richting denk je aan een msgbox als de cel leeg is of iets anders ( let op kan zijn dat het niet mogenlijk is maar sinds ik het forum ken heb ik al vanalles zien opgelost worden )
Drie verschillende vormen om te controleren ( in laatste upload )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Omschrijf je gedacht en we zoeken tezamen naar een oplossing , in welke richting denk je aan een msgbox als de cel leeg is of iets anders ( let op kan zijn dat het niet mogenlijk is maar sinds ik het forum ken heb ik al vanalles zien opgelost worden )
Drie verschillende vormen om te controleren ( in laatste upload )

Bedoel meer, dat er per rij gekeken moet worden, of de datum is ingevuld.
Messagebox

Bedoel meer, dat er per rij gekeken moet worden, of de datum is ingevuld.
Messagebox

Staan er in een rij (bv("A1:K1") ) meerdere datums nu kijk ik per rij in kolom A , post anders eens een dummie bestandje met wat verwijzingen of kleur , ik lees niet altijd wat er staat :confused:of wat de TS vraagt een voorbeeldje zegt zoveel meer;):thumb:

Staan er in een rij (bv("A1:K1") ) meerdere datums nu kijk ik per rij in kolom A , post anders eens een dummie bestandje met wat verwijzingen of kleur , ik lees niet altijd wat er staat :confused:of wat de TS vraagt een voorbeeldje zegt zoveel meer;):thumb:

Zal als ik tijd heb, een printscreen o.i.d. laten zien.

o k , we kijken er naar uit > PrtScr knop indrukken > paint selecteren > plakken > opslaan als jpg en uploaden , that's all

o k , we kijken er naar uit > PrtScr knop indrukken > paint selecteren > plakken > opslaan als jpg en uploaden , that's all

Bedankt voor de uitleg, alhoewel ik wel wist hoor hoe ik een printscreen moest maken.

Hier dan de printscreen.

79436172.png

Wil dan graag dat als er een laatst ingevulde rij is, dat het als een datum niet is ingevuld, dat er dan een messagebox word weergegeven.

Laatst bewerkt:
Ik had iets in gedachten maar krijg de waarde van de laatste cel niet in de msgbox en ik ben onder de baan heb geen handleiding bij en zo kan ik het zeker nog niet ophoesten .
Code:
Private Sub lege_cellen_Click()

Dim cellValue As Integer
    cellValue = Value
    ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Select
    ActiveCell = ActiveCell.Offset(0, 0)
    MsgBox ("deze cel bevat . " & Value) ' [COLOR="Red"]hier loopt het mis[/COLOR] 
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Rspike , verder kom ik niet , het zal voor de masters zijn om iets samen te voegen .
Heb 3 uitwerkingen waaronder eentje van Ron de Bruin en dan 2 andere simpel .

Bijlagen

Als je doel is om pas wat te kunnen invoeren in kolommen B, J, K en L als er een datum staat in kolom A dan zou ik een data validatie zetten in de kolommen B, J, K en L.
Die datavalidatie zou dan zoiets: =$A3>0 oid worden.

Als je doel is om pas wat te kunnen invoeren in kolommen B, J, K en L als er een datum staat in kolom A dan zou ik een data validatie zetten in de kolommen B, J, K en L.
Die datavalidatie zou dan zoiets: =$A3>0 oid worden.

Ja dat is de bedoeling met die cellen.

Zo iets:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Select Case Target.Column
    Case 2, 10, 11, 12
    If Range("A" & Target.Row) = "" Then MsgBox "Geen datum ingevuld."
End Select
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan