• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formuleinhoud verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mooske04

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2011
In het forum kan ik het niet vinden, maar mss is iemand hem al eens tegengekomen, de vraag:

Hoe kun je een formule verbergen?
Ik heb nl een bestand gemaakt, wat mijn collega's invullen, maar ik wil eigenlijk graag dat ze niet kunnen zien welke formules ik in bepaalde cellen gebruik.....

Niet eenvoudig. Wat je soms kunt doen is functions in VBA plaatsen en vervolgens VBA afschermen. Er zijn volgens mij ook een aantal 3rd party oplossingen voor, maar ik heb zoiets zelf nog nooit gedaan.

Wat je ook kunt doen is op het blad de cellen met formules selecteren en via celeigenschappen het tabblad bescherming kiezen voor formules verbergen en vervolgens het blad beveiligen.
Bedenk dan nog wel dat de beveiliging in Excel niet echt een sterke beveiliging is: diegene die echt wil weten wat er via beveiliging is afgeschermd komt er in het algemeen snel achter.

ligt eraan hoe erg verborgen ze moeten zijn..

je kunt via celeigenschappen - bescherming de optie verborgen aanvinken, als je daarna de bladbeveiliging instelt dan is de formule onzichtbaar.

als er door collega's alleen een aantal cellen bewerkt moeten worden dan is dat een prima oplossing als ze zelf nog berekeningen moeten kunnen doen word het vak al een lastige oplossing omdat je na moet gaan denken wat je wel en niet gaat toestaan op dat blad en welke cellen verborgen of geblokkeerd moeten zijn.
Het is wel de meest solide oplossing in combinatie met een wachtwoordbeveiling

een andere oplossing is om je formule onder een gedefinieerde naam te stoppen je kunt complexe formules in een naam stoppen en dan keer op keer gebruiken

hmm, de meeste collega's zijn niet zo handig dat ze de beveiliging proberen te kraken... het gaat mij erom dat als een blad met die formules bijvoorbeeld gekopieerd wordt, dat de formules dan niet zichtbaar zijn....

Als ik het via celeigenschappen doe, moeten ze dan elke keer bij openen ook het wachtwoord invoeren?

Ga naar "formules" -> controle venster -> toevoegen -> vul cel met verborgen formule in ...

Het werkt niet met VBA, maar wel met bijna elke andere vorm van "beveiliging"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan