• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formulereeks afhankelijk maken van variabele

• Onderwerp starter Onderwerp starter seel
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

seel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 sep 2010
Ik heb een hele rij met berekende gegevens, die een versnelling uitrekent die per graad veranderd. Deze versnelling is onder andere afhankelijk van de wrijving wat op het onderdeel werkt, maar de wrijving is ook weer afhankelijk van een van te voren ingestelde hoek, tussen de 0 en bijvoorbeeld 10 graden is deze wrijving hoger dan tussen de 10 en 90 graden. Nu is het vrij simpel om handmatig de formule te veranderen in deze rij gegevens zodat het allemaal klopt, maar ik wil dat dit automatisch gebeurd.

De formule die de versnelling bepaalt verwijst dus naar de wrijving, deze wrijving slaat op (bijvoorbeeld) 10 graden om en vanaf dat punt wil ik dus automatisch de versnelling laten berekenen met een andere formule, maar als ik die 10 graden vervang door 11 graden wil ik ook dat de formule pas 1 graad later wordt veranderd.

Hoe dit op te lossen :confused:

Bij voorbaat dank.:)

seel,

Misschien kun je een InputBox gebruiken om de hoek in te geven?
B.V.B. H = InputBox "Wat is de te berekenen hoek"?

In de veronderstelling dat de waarde van de hoek (9, 10, 11, etc) in cel D1 staat:
=als(D1<=10;eersteformule;tweedeformule)

Dat dacht ik ook ja, echter als ik het op die manier doe, krijg ik de formule gewoon als platte tekst te zien, hoe los je dat op?

Jouw probleem kan ik alleen nabootsen indien ik de formule inbreng in een cel die reeds tevoren als tekst geformatteerd was.

Inmiddels is het gelukt, bedankt daarvoor.:d
Is het ook mogelijk om nog meer variabelen te gebruiken? Dus van bijvoorbeeld 0 naar 10 graden formule 1, van 10 naar 80 graden formule 2 en van 80 naar 90 graden formule 3?

=als(D1<=10;eersteformule;als(D1<=80;tweedeformule;als(D1<=90;derdeformule)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan