• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules aan de hand van draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb op basis van mijn eigenlijke model geprobeerd om de gehele (totaal)-formule erin te plaatsen. Echter, ik kreeg bij het uitvoeren ervan de melding dat deze niet uitgevoerd kon worden omdat ze "meer dan 64 geneste niveaus" bevatte. Iemand hiervoor een oplossing misschien?

Hallo Jmatrix,

Ik zie dat er nog niemand heeft gereageerd na mijn laatste bericht. Ik moet je echter bekennen dat ik mijzelf, en dus ook jou en anderen, een beetje op het verkeerde been heb gezet met mijn opmerking over die berekende velden. Doordat je werkt met wisselende totalen die je in de formules moet gebruiken is het een moeilijk geheel.
Ik ben daarom terug gevallen op de vorm zoals je die al had gekozen: naast en met behulp van de getallen uit de draaitabel.
Ik heb mijn formules naast die van jou gezet. Ik heb echter voor de kolom Related nog geen directe formule gecomponeerd, maar gebruik gemaakt van een eigenschap die ik uit eerdere berichten meende te kunnen afleiden (Related plus Unrelated is Total).
Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

Bijlagen

Hallo Thoralf,

Ontzettend bedankt voor je hulp! Ik ben afgelopen week al half aan de slag gegaan met handmatig wat berekeningen uit te voeren, maar dit maakt het toch een heel stuk makkelijker. Gelukkig zijn mijn resultaten (gemeten over mijn gehele sample) interessant en geven ze de uitkomsten in lijn met die van de Herfindahl-index.

Mocht je (of iemand anders) nog tijd/interesse hebben om de Related-kolom door te nemen dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn. Het is inderdaad zo dat 'Total' de optelsom is van 'Related' en 'Unrelated', maar als dit met behulp van de (juiste) formule kan worden aangetoond is dat alleen maar des te beter.

Maar hoe dan ook, ontzettend bedankt tot dusver.

Hallo JMatrix,

Nog even de formule voor Related:

=2*SOM(ALS(((B7:Z7)*($B$6:$Z$6))>0;((B7:Z7)/((SOM(B7:Z7))/3))*LN(1/((B7:Z7)/((SOM(B7:Z7))/3)));0))-SOM(ALS((B7:Z7)>0;((B7:Z7)/((SOM(B7:Z7))/3))*LN(1/((B7:Z7)/((SOM(B7:Z7))/3)));0))

Ook weer een matrix-formule.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan