• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules die naar lege cellen verwijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kriekos

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Hallo,

Ik heb zeer veel data en in formule verminder ik soms een lege cel met een andere lege cel. Ik krijg dan een 0-waarde. Weet iemand hoe ik deze cellen leeg kan maken zonder elke cel apart leeg hoeven te maken? Ik krijg een foutmelding (als ik dit instel Extra>Opties>Foutcontrole>Laatste optie), maar als ik dan 'Help-informatie over deze fout' selecteer, geeft de helpfunctie enkel het probleem maar geen oplossing.

Ik zal de persoon die dit kan oplossen eeuwig dankbaar zijn.

Een voorbeeldbestandje (zonder gevoelige info) dat representatief is voor je probleem kan wonderen doen

Mvg

Rudi

De cel waar je de twee lege cellen in aftrekt staat een formule in.
Deze zal dus nooit leeg zijn, Of zie ik iets over het hoofd?

Verder kun je formule zo aanpassen met een voorwaarde dat deze niets weergeeft als de uitkomst nul is
Of je kunt bij extra > opties > weergave > nulwaarden weergeven uitvinken
Dan wordt de nul miet weergegeven.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Hierbij vindt u een voorbeeld. ik heb de 10 eerste observaties laten staan. Op tabblad 1 vindt u NI (Net Income). Ik moet de wijziging in NI hebben.
Dit is slechts een heel klein deel van de data dus ze één voor één verwijderen is geen optie.

Sommige waarden moeten wel 0 zijn omdat er geen wijziging was in NI en mogen dus 0 blijven. Andere zijn 0 omdat er voor dat jaar geen cijfer beschikbaar was en ik een lege cel verminder met een lege cel. Deze laatste moeten leeg gemaakt worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het simpelste is de nulwaarden weergeven uit te zetten
Anders de formule als volgt aanpassen.

=ALS(NI!C3-NI!B3<>0;NI!C3-NI!B3;"")

De formule zelf blijft altijd in de cel

Die formule verwijdert ALLE nullen. Dus ook wanneer er geen wijziging is in NI. Deze nullen mogen/moeten blijven staan. Enkel nullen n.a.v. deling door/met een lege cel moeten verwijdert worden.

Sorry, niet goed gelezen.
De volgende formule geeft alleen de aftrekking wanneer beide broncellen niet leeg zijn.
=ALS(EN(NI!B2="";NI!C2="");"";NI!C2-NI!B2)
Vervang EN door OF als één van de twee cellen leeg mag zijn.

@kriekos Zou je dat de volgende keer achterwege willen laten. Het is nl. niet toegestaan om twee dezelfde topics te openen. Deze gaat dicht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan