• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules in excel Draaitabel werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloeme02

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2018
Ik heb een eenvoudige draaitabel, waarin ik een formule heb toegevoegd. Zie bijlage

Echter, de formule (kolom C) geeft niet weer wat ik wil zien, namelijk het absolute getal van een gemiddelde in de draaitabel (kolom B). Het lijkt er op dat bij het toepassen van de formule niet het gemiddelde wordt berekend, maar de som van de oorspronkelijke waardes.

Wie kan helpen?

Bijlagen

Wat bedoel je met het absolute getal van een gemiddelde? Ik neem aan dat je geen negatieve gewichten hebt.

hierbij de juiste bijlage.

Met het 'absolute getal' bedoel ik dat ie gewoon de waarde moet weergeven die de draaitabel weergeeft, en niet een som van de onderliggende waardes

Bijlagen

46 is het gemiddelde van 45 en 47 (zie tabblad 'invoerblad') en geen 92 (is som van 45 en 47)

Waarom wil je twee keer hetzelfde getal zijn? Berekende velden en items kunnen niet omgaan met gemiddelden.Knipsel.PNG

oke, dat is jammer! Ik heb een groter bestand in bewerking, waarin dieren op allerlei momenten worden gewogen, en ik dat dan via een formule omreken naar een weekgemiddelde. Het kas dus zijn dat een dier in 1 week 2x gewogen wordt, en daar moet in de draaitabel dus het gemiddelde van worden berekend. Ik begrijp dat ik daar in de draaitabel dus geen formule op kan loslaten.

Hoe zou ik het op een andere manier kunnen oplossen?

Zie bijlage voor een ander Excelfile. Het gaat mij concreet om cel J16 in het tabblad 'draaitabel'. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Moet ik dan in tabblad 'invoerveld' cel R3 en R4 anders berekenen, zodat er geen 2 getallen maar slechts 1 getal ontstaat?

Wat ik graag wil doen is steeds aan de hand van de weekgewichten de intervalgroei berekenen in de draaitabel, maar dat is mij dus helaas nog niet gelukt.

Bijlagen

bloeme,

Het gaat mij concreet om cel J16 in het tabblad 'draaitabel'. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

wat moet volgens jou de uitkomst dan zijn i.p.v. 55,55?

De opzet van jouw invoertabel is verkeerd en veel te complex. Jij maakt eerst dmv formules een soort draaitabel en daarna ga je er een draaitabel van maken. Voor de leeftijd gebruik je 1 kolom daarna kan je er prima een draaitabel van maken.

Bijlagen

Je Brix zijn vrij goed en je geeft behoorlijk veel biest.
Heb je al conclusies kunnen maken ivm groei ?

De opzet van jouw invoertabel is verkeerd en veel te complex. Jij maakt eerst dmv formules een soort draaitabel en daarna ga je er een draaitabel van maken. Voor de leeftijd gebruik je 1 kolom daarna kan je er prima een draaitabel van maken.

Ik wil graag eerst een gewicht uitrekenen op precies 7 dagen, 14 dagen , 21 dagen etc, daarvoor gebruik ik de formules in het invoerveld. Het komt af en toe voor dat er in 1 week een dier meerdere keren wordt gewogen (of in 1 maand meerdere wegingen). Daar moet de draaitabel dus het gemiddelde van weergeven. De weergave in de draaitabel gaat prima, maar het berekenen van de groei/week of groei/maand loopt spaak als het gewicht in de draaitabel afkomstig is van 2 of meer wegingen.

Ik wil namelijk graag rapporteren in groei/week of groei/maand.

Al het quoten is niet nodig en je kan gewoon 1 bericht plaatsen. De groei per week of maand moet je als formule opnemen in jouw invoertabel en er dan vervolgens iets mee doen in de draaitabel.

dit wordt te moeilijk voor een draaitabel
Soms 2 wegingen in 1 week, soms meerdere weken niets, is de weging de maandag of de vrijdag, ...
Hoe zou je het willen zien, als toevallig, de ene weging eind week 4 en de volgende begin week 6 is, dan is iets meer dan een week, maar excel zal dat als 2 weken behandelen.
Als een kalf op 6 weken en daarna op 8 maand gewogen wordt (is dat 8.0 of 8.9 maand), wil je dan de ertussen liggende weken en maanden die groei uitspreiden ?

met een macrootje wordt blad1 aagemaakt.
Die gaat dus de gewichten interpoleren op dag 0, 7, 14, 21, etc en daarna de groei (in g/dag) in de daarop volgende kolommen zetten

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik heb nog een vraag:

In het blad 'data' zie ik geen formules staan. Ik heb geprobeerd om in het 'invoerveld' bijv. het gewogen gewicht (kolom D) te wijzigen, maar dan verandert er niets in het blad 'data'. Zie ik iets over het hoofd?

Het blad data wordt gevuld door de macro DataVerzamelen. Met een paar kleine aanpassingen gaat het nu automatisch.

Code:
With Sheets("data")
        [COLOR="#FF0000"].Cells(1).CurrentRegion.Offset(1).ClearContents[/COLOR]
        .Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(dict.Count, UBound(ar1)).Value = Application.Index(dict.items, 0, 0)
    End With

Het iedere keer bijwerken van de data voor de validatielijst is niet perse nodig deze kan ook gekoppeld worden aan de data in het blad 'Kalf algemeen'.

De code voor het activeren in de module van het blad 'Grafiek' wordt dan
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
  DataVerzamelen
End Sub

@cow18,
Mooi gemaakt en handig dat we een boer in ons midden hebben die er ook nog een inhoudelijke verbetering van maakt.:thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan