• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules in excel Draaitabel werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
@VenA, bedankt voor de pluim.

Nog even wat uitleg :
In tabblad "grafiek" kan je in C1 een kalf kiezen en dan wordt de grafiek aangepast. Daar was ik nog niet helemaal klaar mee.

In de grafiek zelf zie je op de bruine lijn het gewicht ifv. de ouderdom (op de linker as).
De rode kruisjes zijn de effectieve gewichten zoals je die zelf opgenomen hebt.
De blauwe punten tussenin, dat zijn geïnterpoleerde gewichten op dag 7, 14, 21, .... etc.
Heel uitzonderlijk liggen de rode kruisjes niet netjes op de bruine lijn, dat komt omdat bij het interpoleren net een ander lijnsegment gekozen werd. De afwijking is minimaal.

De belangrijkste lijn in mijn ogen is die blauwe lijn, die de dagelijkse groei ifv. de leeftijd (rechter as) weergeeft.
Nu denk ik dat eens je dieren iets groter zijn, je vermoedelijk niet meer de lintmeter, maar een weegschaal gebruikt en dat die laatste een relatieve fout van 10 kg heeft.
Als je dan om de 2 weken weegt, dan is een fout van 10 kg snel een verschil van 700 gram/dag, dus moet je wat voorzichtig zijn met je conclusies in dit traject.
Kan die meetfout niet kleiner ?

Waar ik eigenlijk ook mee zit, is de flauwe correlatie tussen gewicht en borstomtrek, (R2=0.05), dus weeg je toch het hele traject waarschijnlijk. Raar !
Het helpt niet als ik daar je BCS bij betrek.

Verder zou de invoer nog heel wat eenvoudiger en praktischer kunnen.
Gewoon 2 tabelletjes
* de geboortetabel met alle gegevens op die datum (naam, geboortedatum en -gewicht, geslacht, ras, brix, opgenomen biest)
* een 2e tabel met enkel die relevante gegevens voor de volgende wegingen (naam, datum, gewicht, BCS, schofthoogte, borstomtrek)
Dan kan een macro daar zelf dagelijkse groei aan toevoegen, dat vergemakkelijkt de zaak voor jou, als je de gegevens verder wenst te analyseren.

aantal kolommen toegevoegd in "data" zoals gevraagd.
Daardoor schuiven de er achter liggende kolommen naar rechts.
Hierdoor is de draaitabel een beetje in de war, verkeerde kolommen, ik begreep niet precies wat je van plan was.
IK zag wel dat je ergens de groei over de 1e 84 dagen wenste te zien.
Daarom zijn de laatste 3 kolommen in data :
- leeftijd bij de laatste weegbeurt (in dagen)
- gemiddelde groei/dag de 1e 84 dagen (ofwel minder indien leeftijd op de laatste weging nog geen 84 d was)
- een 0 of 1 om aan te geven of je laatste weging groter of gelijk dan wel kleiner dan 84 d is.
Met die combinaties zou je iets moeten kunnen maken dat voldoet aan je verwachtingen.

Blijkbaar was eind september-begin oktober een slechte groeiperiode, met soms negatieve groei.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan