• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formules met verwijzingen die ongewild wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een spreadsheet met stamboomgegevens (met ook gegevens van nog levende personen; daarom kan ik het originele bestand niet aanleveren; wel een dummy).
Deze spreadsheet bewerk ik om diverse overzichten te krijgen. Om een of andere merkwaardige reden worden de hierbij gebruikte formules niet correct aangepast als ik de spreadsheet op bepaalde criteria sorteer.

Bekijk bijlage excel-stamboom-probleem.xlsx

Zo staat in mijn bestand in cel FW143 een lange formule:
Code:
=Blad1!$A$1&'1 INDI'!FV143&Blad1!$B$1&DEEL(DEEL(FV143;VIND.ALLES("_";FV143;VIND.SPEC("_1";FV143))+6;1000);1;VIND.SPEC(".";DEEL(FV143;VIND.ALLES("_";FV143;VIND.SPEC("_1";FV143))+6;1000))-1)&Blad1!$C$1

Blad1$A$1, Blad1$B$1 en Blad1$C$1 zijn gelijk aan de cellen in Blad2 in het bijgeleverde bestand.
cel FV143 bevat een bestandsnaam van een een foto of scan.
De celverwijzingen blijven dus binnen dezelfde regel (143 in dit geval) of zijn harde verwijzingen (Blad1$A$1).

In kolom FW staat een formule om te kijken of in de naastgelegen cel (FV) de tekst "foto" voorkomt. Daarna sorteer ik de tabel op kolom FW. Tot mijn grote schrik bevatten de formules in kolom FV verwijzingen naar een andere regel:
Code:
=Blad1!$A$1&'1 INDI'!FV852&Blad1!$B$1&DEEL(DEEL(FV143;VIND.ALLES("_";FV143;VIND.SPEC("_1";FV143))+6;1000);1;VIND.SPEC(".";DEEL(FV143;VIND.ALLES("_";FV143;VIND.SPEC("_1";FV143))+6;1000))-1)&Blad1!$C$1

Hoe kan dat?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan