• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules vergelijken met voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

swanwil

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365 NL
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om in een lange lijst zichtbaar te maken (via voorwaardelijke opmaak) welke formules anders zijn dan de eerste die ik aangeef.

In bijgevoegd voorbeeld zijn de cellen in kolom A & B losse getalen
In kolom C moet gecontroleerd worden welke formules anders zijn dan cel C2
Cellen C4 en C5 zou nu met voorwaardelijke opmaak bijvoorbeeld rood moeten worden

In kolom D moet gecontroleerd worden welke formules anders zijn dan cel D2
Cellen D8 en D9 zou nu met voorwaardelijke opmaak bijvoorbeeld rood moeten worden

In de formules verwijs ik naar andere cellen maar ook naar namen

alvast bedankt,

swanwil

Bijlagen

In principe is het via voorwaardelijke opmaak niet 100% op te vangen. Het voorbeeld van Ad is voor 99% voldoende, maar 2 en 2 wordt niet afgevangen. Namelijk 2+2 is hetzelfde als 2*2. Je kunt filteren op verwachte resultaten, maar niet echt op de formule

Beste Ad,

Dit is niet precies wat ik bedoel.
Nu wordt vergeleken of de oplossing gelijk is.
Ik wil eigenlijk laten verwijzen naar de fomule gebruikt in cel C2 en D2 en zichtbaar krijgen als er een andere formule gebruikt wordt.

Beste Wher,

Met je oplossing moet je toch weer kennis hebben van de mogelijke andere formules die gebruikt zijn.
Mijn bijgevoegd voorbeeld was vereenvoudigd. In werklijkheid weet ik niet welke formules gebruikt zijn en dit wil ik dus met een formule in voorwaardelijke opmaak zichtbaar krijgen.

Hoe werkt de naam "Formule"?
Er staat nu "=CEL.LEZEN(6;Blad1!C2)" maar ik heb geen idee waar "CEL.LEZEN" vandaan komt ?

Is de conclusie nu dat het dus niet mogelijk is om de formule van een cel te vergelijken met de formule van een andere cel ?

groeten, swanwil

Een korte uitleg omtrent "cel.lezen": http://www.mrexcel.com/forum/showthread.php?t=20611
Indien je geen idee hebt welke formules gebruikt zijn, stelt zich ook de vraag hoe je bepaalt of een formule "dezelfde" is als de formule erboven/eronder.
In je voorbeeld staat in C2 de formule "=A2*B2", in C3 staat de formule "=A3*B3".
Jij beschouwt dit als "dezelfde", maar eigenlijk is enkel de operator (*) dezelfde. In feite is geen enkele formule in dit bereik "dezelfde".
Je zou kunnen proberen een redenering op te zetten om te controleren of de formule in C3 de naar beneden gesleepte versie is van de formule in C2.
Edit: zie bijlage als eerste aanzet waarop je verder kunt borduren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Wher,

Bedankt voor je oplossing.
Liever had ik het via formules in de voorwaardelijke opmaak gedaan, maar ik begrijp dat dit niet mogelijk is.

Ik ga proberen je voorbeeld uit te werken maar ben helaas niet zo thuis in Visual Basic

groeten, swanwil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan