Formulier in Excel met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

wpayanda

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2001
Goeden dag allemaal,

Ik heb met behulp van VBA in Excel een userform gemaakt. Het maken van zo een formulier is geen probleem. Het probleem begon toen ik de userform wilde weergeven, Ik wil dat als ik de sheet Formulier aanklik dat de userform weergegeven wordt en dat ik het in kan vullen. daarna, als ik alles ingevuld heb (zo niet dan moet ik een foutmelding krijgen!), moet een macro door mijn hele workbook gaan kijken naar de gegevens die ik gevraagd heb en die dan invullen in de excelbestand met de naam Formulier en die bestand dan op zijn buurt opslaan in een andere naam, bijvoorbeeld formulier(datum van vandaag).xls.

Het is voor mij de eerste keer dat ik moet gaan programmeren vandaar dat ik eigenlijk te weinig daarover weet. Ik had al een begin gemaakt met behulp van handleidingen die ik op internet gevonden had maar echt ver ben ik niet gekomen. Kan iemand mij daarmee helpen? Als bijlage vinden jullie de bestanden die ik moet gebruiken.

Bijlagen

:D De eerste gedeelte, het weergeven van de formulier is het me gelukt. Nu nog de gegevens ophalen van verschillende sheets!! :thumb:

ik heb dus een knop gemaakt die de formulier oproeot, het liefst wil ik dat hij automatisch start maar zo gaat het ook wel!

kan iemand mij met de rest helpen?

Bijlagen

Goedemorgen
Het formulier tonen bereik je met een event (gebeurtenis) macro.
Bijvoorbeeld Worksheet_SelectionChange
daarna lees je waarden in een variabele:
variabele = besturingselement.value
Gegevens opzoeken kun je met vLookup en hLookup

Ook kun je de waarden is het worksheet zetten (met range(cel).value)
en met functies zoals SOMPRODUCT, AANTAL.ALS en SOM.ALS de juiste waarden bij elkaar zoeken.

Verder kun je de #deel/0 fout voorkomen door eerst met ALS(waarde>0;jouw formule;0) te testen of de waarde groter dan 0 is.
Bijvoorbeeld deze van het werkblad asbepaling
Code:
ALS(E6>0;((F6-D6)/E6)*100;0)
Een werkblad zonder fouten staat een stuk professioneler.

Allemaal makkelijk opgenoemd, maar niet zo makkelijk uitgewerkt
De prima helpfunctie van de vba editor zal je een eind op weg helpen.
Succes met dit project.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan