• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formulier invullen in 1 mogelijke kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

hardprint

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Ik ben bezig een formulier op te zetten waarin meerdere personen bepaalde documentcodes in dienen te voeren. Nou wil ik het volgende:

- Personen kunnen alleen in het rood de documentcodes in het formulier invoeren. Dus wanneer zij iets invoeren krijgt deze tekst de kleur rood. Slechts 1 persoon moet de machtiging hebben om deze kleur te wijzigen in welke kleur dan ook.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

- Alleen het invulgedeelte van het formulier mag bewerkbaar/invulbaar zijn voor iedereen. De rest van het formulier moet dus beveiligd zijn.

Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Lijkt me wel, namelijk via VBA en het Worksheet_Change() event.
Kijk bij het wijzigen van een cel; dit kan alleen in een beveiligde sheet alleen in de niet geblokkeerde cellen. Zodra een cel is gewijzig, blokkeer je ook die cel en verander je de kleur.

Voor die ene persoon wel even aangeven welke cellen hij/zij mag deblokkeren en welke niet. Of check dat aan de hand van de kleur: rood = wel deblokkeren, niet-rood = niet deblokkeren.

Zoiets? Succes!

Klink goed dat het kan, echter ben ik een leek dus ik snap niet precies wat je bedoeld.

Misschien kun je het simpel uitleggen?

Bedankt

Visual Basic for Applications (kortweg VBA) is de programmeertaal achter Microsoft Office, en dus ook Excel. Met deze taal kun je macro's maken en daarmee zou ik ook jouw functionaliteit maken - als ik jou was...

Per 'worksheet' kun je via zgn. 'events' veranderingen in een worksheet afvangen. In jouw geval zou ik het event "Worksheet_Change()" daarvoor gebruiken.

Kijk anders even in bijgevoegd voorbeeld in de VBA editor (klik op Alt + F11 en dan in de code van worksheet1 (links dubbelklikken op de naam).

Als je vragen hebt: stel ze gerust!

Bijlagen

Is het niet eenvoudiger op te lossen, door overal beveiliging op te zetten en de 'moderator' het wachtwoord te geven?? Of denk ik nu te simpel..?

Is het niet eenvoudiger op te lossen, door overal beveiliging op te zetten en de 'moderator' het wachtwoord te geven?? Of denk ik nu te simpel..?

Ik ben bang van wel... (dat je te simpel denkt...) ;)

Ligt eraan hoe ingewikkeld Hardprint het wil maken....

Dat is inderdaad iets te simpel want dan is het voor de rest van de personen niet meer mogelijk om het formulier in te vullen. Dit is dus wel de bedoeling, maar dan alleen met beperkingen.

Etri, bedankt voor je uitleg. Ik ga kijken of ik er wat mee kan!

Heb er naar gekeken, maar blijft toch erg lastig. Ik denk dat ik er te weinig verstand van heb om dit voor elkaar te krijgen.

Ik stuur het formulier mee ter verduidelijking.
Het is dus de bedoeling dat een heel team bepaalde documentcodes in kan vullen in dit formulier. Dit heeft echter drie voorwaardes:

- Wanneer dit team iets invult dient het rood te worden. (dit gebeurde inderdaad bij het document wat je meestuurde). Dit team kan zo vaak en zo veel invullen wat ze willen, voorwaarde is wel dat dit automatisch rood wordt.

- Er moet 1 persoon zijn die de kleur kan veranderen. Tevens kan deze persoon de cellen die de zwarte en groene status verdienen, beveiligen tegen wijzigingen.

- De rest van het formulier, dus het gedeelte waar niks ingevuld hoeft te worden, moet beveiligd worden tegen wijzigingen.

Misschien kun je de handelingen stap voor stap uitleggen?
Ik weet dat ik veel vraag, maar je zou me er een groot plezier mee doen.

Alvast bedankt

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan