formulier macro converteren werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Office versie
miDer
Bij het converteren van formulier macro's naar VBA krijg ik altijd de volgende foutmelding
afb1.webp
afb.webp
Zelfs bij de meest eenvoudige macro's zoals naar een volgend record treed de fout op.

Converteren van gewone macro's is geen probleem.
Een fout in Access 365 ?

Geen idee, want ik doe dit nooit. De belangrijkste informatie geef je niet: krijg je wel de juiste code?
Overigens roept dit natuurlijk wel de vraag op waarom je überhaupt nog macro’s maakt....

Ik gebruik bij voorkeur alleen vba. Maar soms wil ik wel eens voorbeeld zien van een een macro.
En voor wat betreft de juiste code.
Als je bv met de wizzard een cmd knop en de macro maakt: ga naar het volgend record, krijg ik al de foutmelding.
Simpeler kan een macro toch niet zijn.
Daarnaast heb ik de vervelende eigenschap dat ik vindt dat het gewoon moet werken.

Je koopt toch ook geen fiets waar 1 trapper vanaf is:d

Laatst bewerkt:
Als ik de afbeelding bekijk lijkt me dat geen foutmelding, maar een dialoogvenster dat je vraagt of je error handling en commentaar wenst toe te voegen. Gewoon aanvinken wat je wenst en op converteren klikken denk ik.

Lijkt mij ook; een macro converteren levert overigens niet altijd een bruikbare code op.

Allemaal mee eens. Maar de conversie geeft (bij mij) altijd een foutmelding. Ook bij de met behulp van de wizzard gemaakte macro.
Vandaar mijn vraag of dit misschien een fout van Access is. Als ik zelf een macro maak, geen formulier macro, werkt het wel.
Met andere woorden een door mij gemaakte macro, neem een simpele zoals naar een volgend record gaan wordt wel geconverteerd.
Maak ik in het Eigenschappenvenster bij de gebeurtenis Bij klikken een macro, dan kan Access deze niet naar een module converteren.

Welke foutmelding krijg je dan?

Zie mijn bericht bij #1 op 15-3 daar staat de foutmelding.

In dat bericht heb je (misschien per ongeluk) een informatie venster bijgesloten, geen foutmelding. Bij een foutmelding krijg je ook het foutnummer. Welk foutnummer krijg je?

En wat gebeurt er als je op 'Ja' klikt. Dat lijkt mij de essentie van de vraag van @OctaFish

Klopt :). Ik kan de foutmelding (in Office 365) helaas niet reproduceren. Kun je een voorbeeld db meesturen? Wellicht dat we het dan wél kunnen constateren.

Ik heb een voorbeeld db van MS-Access genomen.
In het formulier Studentgegeven een opdrachtknop met een macro gezet.
Zie bijgesloten afbeelding.
Als ik op Nee klik krijg ik de melding ongeldige aanroep.
Voorbeeld.webp

Bijgesloten de db voorbeeld.

Wellicht geeft dit enige duidelijkheid.

Bijlagen

En hoe converteer jij 'm dan? Als ik de macro open in de Designweergave, is de optie <Macro's converteren naar Visual Basic> grijs, niet beschikbaar dus.

Zoals je kan zie in mijn laatste schermafdruk, staat re rechtsboven de menu optie formuliermacros converteren vaan visual basic.
Je hebt eerst gekozen bij de menu voor ontwerp en hebt een macro in het geopende formulier.
Te zien in mijn schermafdruk.
Als je kiest voor de optie formuliermacros converteren vaan visual basic krijg je de vraag of er bij de vba ook een foutafhandeling bijgevoegd moet worden.
Klik vervolgens op Ja. Maar dan komt de foutmelding dat er niet geconverteerd kan worden.
Dit bij de Formulier macro's. Maar maak je gewoon een macro die je naderhand zou kunnen aanroepen kan je die wel converteren.
Voorbeeld2.webp
Zie voor dit laatste de nu bijgesloten schermafdruk. Dit werkt probleemloos. Terwijl het precies de dezelfde procedure is.

Wijzig de macro die je achter de knop cmdCollectDataviaEmail hebt gezet als volgt:

- stap Open Query -> wijzig van Edit naar Read Only
- verwijder de stap RunMenuCommand CollectDataViaEmail
- verwijder de stap CloseWindow (ik neem aan dat je de gegevens wilt zien)

en probeer het nog eens.

Tardis

Tardus, huh?
Heeft jour reactie wel betrekking op dit onderwerp?
De enig cmdbutton die ik gemaakt heb is mbv de wizzard een formulier macro die de opdracht naar een volgend record uitvoert. Dit om aan te tonen dat een formulier macro naar vba omzetten middels de hiervoor aanwezige menuopdracht niet werkt. Volgens mij een bug in mijn Access 365.

Mijn reactie is gebaseerd op het bestand dat je eerder bijsloot.
Dus ja, mijn reactie heeft 100% betrekking op het onderwerp.

Ik kreeg een melding over een formule die niet zou werken onder Access 365 (2016/2019).
Vandaar mijn tip, ben benieuwd of je dan meer informatieve foutmeldingen krijgt.

En nee, dit is geen bug in Access 365, je feitelijke probleem is niet reproduceerbaar.
Probeer anders eens Office 365 te herstellen.
Kan ook veroorzaakt zijn door een Windows update.

Tardis.

Tardis bedankt voor je reactie. Het gaat mij niet om een formule die niet zou werken maar om een niet werkende menu optie.
Als ik een macro maak en dit kan elke willekeurige macro zijn is die macro met een menu optie naar vba te converteren.
Als ik een formulier macro maak. Bv in een formulier bij een gebeurtenis dat kan zijn bij openen of een opdracht knop heb je de keuze om de gebeurtenis door een procedure te laten uitvoeren of een macro. De formulier macro werkt uitstekend. Maar zoals ik al eerder aangaf heeft Access ook een menuoptie om formulier macros om te zetten naar vba. Maar ook is het in een form de meest eenvoudige formulier macro, deze optie geeft altijd de melding dat de formulier macro niet te converteren is. Exact dezelfde macro apart gemaakt en in een form gebeurtenis aan te roepen wordt wel geconverteerd. Overigens heb ik office al eerder opnieuw geïnstalleerd. Echter zonder resultaat. Ik ga maar naar Microsoft met mijn vraag.

Laatst bewerkt:
Het volgende gevonden op de site van Microsoft.

Resultaten voor ACCESS 365 Menuoptie formulier macro converteren naar vba werkt niet

Een macro voor de gebruikersinterface (UI) maken - Toegang
Blijf geïnformeerd en productief met Teams en Office 365, zelfs wanneer u extern werkt. Meer informatie. Access. Formulieren en rapporten. ... kunt u eenvoudig een zelfstandig macro object converteren naar VBA-code en vervolgens gebruikmaken van de uitgebreide functieset die VBA ...
U kunt ingesloten macro's niet converteren naar VBA-code.

U kunt ingesloten macro's niet converteren naar VBA-code.
Dat heb ik ook al eens eerder gezegd. Ook in bericht #13 (optie is niet beschikbaar) :). Overigens een bekend gegeven, dat je ingesloten macro's niet kunt converteren. Nog een extra reden om ze niet te gebruiken :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan