formulier maken zonder tabel achter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chris Cools

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2008
Hallo,

ik heb hier op het forum ergens iets gelezen van formulieren die de gegevens pas opslagen na het bevestigen op een knop. Daar stond dan bij dat dit een formulier moest zijn dat niet gelinkt is aan een tabel.
En dat er dan via een toevoegquery de info uit het formulier via een macro in een tabel wordt opgeslagen.
Als ik dit wil doen, hoe moet ik dan juist te werk gaan?

thanx,

chris

1. Maak een tabel met de velden aan.
2. Maak een formulier met niet afhankelijke velden.
3. Maak een query zonder een tabel te selecteren.
Maak in deze query velden aan met een verwijzing naar de velden van het formulier.
Pas de query aan naar een toevoegquery en selecteer de tabel.
Selecteer in de query de tabelvelden.
4. Maak op het formulier een knop aan om de query te starten.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
een query met verwijzing naar een formulier?

Hello,

de tabel met velden is gemaakt en ook het formulier met niet afhankelijke velden.
De toevoegquery en knop om de query te starten zou ook moeten lukken.

Maar: een query maken met een verwijzing naar de velden van het formulier... das me niet zo duidelijk...
Kan ik dit in de design modus doen? en hoe moet dat dan juist? of moet dit via code worden ingegeven( hier heb ik absoluut nog geen kaas van gegeten...)

thanx!!!!

grtz,

chris

Het meeste heb je dus al voor elkaar. Hoe je moet verwijzen zie bijlage. Ben benieuwd of je de bijlage kunt openen.

mvg
Charles

Laatst bewerkt:
Hey,

kan de zip niet openen...
krijg de melding dat de file beschadigd is...

maar het stemt me wel blij als je zegt dat het meeste werk al achter de rug is!! :p
maar dit laatste stukje blijft me dus een mysterie...

grtz,

chris

In de query verwijs je op onderstaande manier naar de veldnaam in een formulier:

Achternaam: Forms!frmAdressen!txtAchternaam

Je kunt hiervoor gebruik maken van de "Opbouw functie" werkbalkknop met "Toverstafje en 3 puntjes".

mvg
Charles

hey,

Het is me nu idd gelukt om zo'n query te maken op niet-afhankelijke velden in het formulier. Maar als ik dan waarden in het formulier invul en ik wil via de knop de toevoegquery laten lopen, dan vraagt hij voor elk veld Enter parameter value, als ik dan Ok druk wordt er enkel een lege lijn toegevoegd in de tabel...
Ben ik hier iets vergeten?

Is het ook mogelijk om de velden in het formulier leeg te maken nadat het record is toegevoegd?

thanx,

chris

Maar als ik dan waarden in het formulier invul en ik wil via de knop de toevoegquery laten lopen, dan vraagt hij voor elk veld Enter parameter value

Dan klopt je verwijzing naar de veldnaam van het formulier niet.

Is het ook mogelijk om de velden in het formulier leeg te maken nadat het record is toegevoegd?

Voeg aan de code waarmeeje alles wilt opslaan toe:

Me.NaamVanHetVeld = ""

Dat geld voor alle velden.

Vanavond zal ik een voorbeeldje plaatsen die ik heb gemaakt. Daar zit ook een knop ingebouwd om te annuleren. Nu lukt het niet omdat ik hier van het voorbeeld geen rar bestand kan maken.

mvg
Charles

ok, dan zal ik de verwijzingen nog eens bekijken.

Is het mogelijk van het voorbeeldbestand dan misschien ook eens door te mailen?(chriscools1@telenet.be)
Bij elk vb op het forum dat ik al geprobeerd heb van te openen krijg ik de melding:
"de gecomprimeerde map is ongeldig of beschadigd"...

Zo heb ik van jou nog ergens een vbje gevonden dat ik niet kan openen, maar dat me ook wel interesseerde (want zit daar ook met dezelfde vraag...). En dit was het over het onderwerp "veld wijzigen met een knop" van begin augustus. dit was de link: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=369717
Heb je dit vbje toevallig ook nog?

ik weet het ik vraag veel, maar ben je voor eeuwig erkentelijk!!!:thumb:

Ik heb inderdaad de laatste tijd problemen met bijlage's die worden aangeboden in zip formaat. Met rar bestanden gaat het meestal goed. Behalve bij jou dan, want ik zie dat mijn vbtje van augustus een rar bestand is. Ik mail ze je vanavond. Ik gebruik hier liever niet mijn mailadres van mijn werk voor.

mvg
Charles

Hello, ben bezig met je vben te analyseren en ben dus volop bezig met bijleren!! :-)

ergens vind ik het volgende stukje code terug:

Private Sub Form_Current()
Call Status_GotFocus

wat wil dit juist zeggen?
Dient dit om info in een formulier te laden?

thanx,

chris

Call Status_GotFocus, wil zeggen roep de code aan die staat bij Status_GotFocus.

Verder op in het formulier staat onderstaande code die wordt er mee opgeroepen.

Private Sub Status_GotFocus()
If Me.Status = "Afgehandeld" Then
Me.Knop4.Enabled = False
Else
Me.Knop4.Enabled = True
End If
End Sub

mvg
Charles

hey,

ik heb in hetzelfde formulier twee knoppen, 1 om de status van een record aan te passen, als de status naar verwerkt wordt gezet is deze knop niet meer beschikbaar door volgende code(degene die je hebt voorgesteld):

Private Sub status_GotFocus()
If Me.status = "verwerkt" Then
Me.verwerking_OK.Enabled = False
Else
Me.verwerking_OK.Enabled = True
End If
End Sub

Er staat ook een nieuwe knop op het form om een nieuw record op te vragen, maar graag zou ik deze pas "enabled" willen als de knop "verwerkingOK" onbeschikbaar is...

ik heb het geprobeerd met volgende code maar het werkt niet, er komt wel geen foutmelding dat er iets mis is met de code, maar er gebeurt gewoon niets...

Private Sub
If Me.verwerking_OK.Enabled = True Then
Me.Knop_nieuwe_aanvulpallet.Enabled = False
Else
Me.Knop_nieuwe_aanvulpallet.Enabled = True

End Sub

toevallig hier ook een oplossing voor?

Call status_GotFocus() wil dan zeggen de procedure aanroepen "status_GotFocus()"
Hoe moet je die juist samenstellen? maw, naar wat verwijst "status" en "GotFocus()"?

thanx,

chris

Uitgaande van het voorbeeld wat je hebt ontvangen komt de code er als volgt uit te zien:

Private Sub Form_Current()
Call Status_GotFocus
End Sub

Private Sub Knop4_Click()
Me.Status = "Afgehandeld"
Me.Status.SetFocus
End Sub

Private Sub Status_GotFocus()
If Me.Status = "Afgehandeld" Then
Me.Knop4.Enabled = False
Me.Knop5.Enabled = True
Else
Me.Knop4.Enabled = True
Me.Knop5.Enabled = False
End If
End Sub

De rode code is toegevoegd en heeft betrekking op de knop nieuw record.

Succes!

mvg
Charles

Hey,

ik heb het denk ik letterlijk zo overgenomen, en ik krijg geen foutmeldingen, maar de tweede knop blijft wel altijd beschikbaar.

dit is de gehele code zoals ze daar staat! voor mij is het merendeel chinees (alhoewel, hier en daar begin ik door je uitleg al het een en ander te kunnen duiden)!
Kan je er iets verkeerd aan zien?

thanx!!

chris

Option Compare Database

Private Sub Command7_Click()
On Error GoTo Err_Command7_Click

Dim stDocName As String

stDocName = "aanpassen naar status bezig"
DoCmd.OpenQuery stDocName, acNormal, acEdit

Exit_Command7_Click:
Exit Sub

Err_Command7_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Command7_Click

End Sub
Private Sub Command8_Click()
On Error GoTo Err_Command8_Click

Dim stDocName As String

stDocName = "reach update bezig naar verwerkt"
DoCmd.OpenQuery stDocName, acNormal, acEdit

Exit_Command8_Click:
Exit Sub

Err_Command8_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Command8_Click

End Sub

Private Sub Detail_Click()

End Sub

Private Sub verwerking_ok_Click()
Me.status = "verwerkt"
Me.status.SetFocus
End Sub

Private Sub status_GotFocus()
If Me.status = "verwerkt" Then
Me.verwerking_OK.Enabled = False
Me.Knop_nieuwe_aanvulpallet.Enabled = True
Else
Me.verwerking_OK.Enabled = True
Me.Knop_nieuwe_aanvulpallet.Enabled = False
End If
End Sub
Private Sub Knop_nieuwe_aanvulpallet_Click()
On Error GoTo Err_Knop_nieuwe_aanvulpallet_Click

Dim stDocName As String

stDocName = "nieuwe aanvulpallet op scherm"
DoCmd.RunMacro stDocName

Exit_Knop_nieuwe_aanvulpallet_Click:
Exit Sub

Err_Knop_nieuwe_aanvulpallet_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Knop_nieuwe_aanvulpallet_Click

End Sub

Kan het zo gauw niet zien. Kun je het bestand naar mij opsturen. Als het bestand te groot is of er staat gevoelige informatie in, dan een kopie van het formulier in een lege database.

hello,

het bestand is nogal tamelijk groot (gevoelige informatie is geen probleem) , namelijk een 64MB.
Als ik enkel het formulier doorstuur heb je dan genoeg? moet je ook geen links kunnen bekijken naar tabellen en query's?

Hoe stuur ik dat dan het best door? Als ik het bestand comprimeer dan heb ik nog een zip-file van 15MB en ik zie dat het hier op het forum maar bestanden van 100KB mogen zijn.

grtz,

chris

Hello, dat wel, maar ik kan geen files van groter dan 10 MB doorsturen.
Ik ga dit weekend proberen om heel de toepassing opnieuw te maken, kwestie van het juist geleerde beter te onthouden he! :rolleyes:
als het dan nog niet werkt en in een kleiner formaat te houden is, dan stuur ik het door!

grtz,

chris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan