Formulier met meerdere subformulieren voorzien van keuzelijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohanRVT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2011
Probleemsituatie: in mijn Access 2003 DB gebruik ik een formulier Frm_Kamer waar het onze dametjes van de administratie mogelijk gemaakt wordt om een aantal gegevens van een record van een bepaalde persoon uit een (algemene) tabel bewoner te kopiëren naar een bepaald aantal velden van een tabel bewonerslijst (lijst van feitelijke bewoners). Beide tabellen worden getoond op het hoofdformulier aan de hand van 2 lijsten. Maw onze dames kunnen iemand aanduiden in de lijst links en dan een kamer in de lijst rechts (of in een derde lijst die enkel de lege kamers toont) en dan een knop drukken om alles uit te voeren. (of als er iemand sterft de kamer leeg maken zonder een nieuwe bewoner daar in te schrijven) :cool:
De beide lijstjes zijn echter lang aan het worden en opzoeken vraagt hen (te)veel tijd, dus zouden ze graag een keuzelijst met invulvak (of andere propere manier) hebben om het opzoeken te vergemakkelijken. :o
Dat lukt me echter niet :(
Ik ben eenzelfde Frm_Kamer_nieuw beginnen maken met subformulieren ipv van lijstjes maar dat ziet er bijlange niet zo mooi uit. Je kunt daar onderaan wel zoeken maar da' s ook niet erg handig.
Iemand enig idee hoe je dit best aanpakt? :love:

Bijlagen

Je kunt volgens mij een keuzelijst met invoervak maken die dezelfde bron heeft als de bijbehorende keuzelijst, ware het niet dat je keuzelijsten nogal potige queries als basis hebben; voor een keuzelijst met invoervak toch wat minder handig. Maar dan: wat moet die keuzelijst doen?

Gewoon in staat stellen om een bewoner op te zoeken door eerste letters van een naam of zo in te tikken en dan de focus naar die record in de (sub)lijst verplaatsen. (scrollen in een 1137 records is te tijdrovend en niet accurraat) En voor de tweede keuzelijst bv een afdeling en/of een kamer intikken en dan idem verplaatsen naar de kamer.
Keuzelijsten zouden moeten komen juist boven de desbetreffende subformulieren
Als ik ergens een werkende keuzelijst (of ander systeem) kan als voorbeeld krijgen vogel ik de rest wel zelf uit.

Je kunt ipv keuzelijsten gebruikmaken van optieknoppen (A t/m Z plus een knop 'alle')

Optieknoppen zou ik in dit geval niet overwegen; al was het maar omdat je met twee lijsten werkt, en dus 52 knoppen nodig hebt. En daar is op het formulier geen plaats voor... Maar geef eens aan welke velden je in de betreffende keuzlijsten wilt kunnen gebruiken om te filteren?

Je kunt ipv keuzelijsten gebruikmaken van optieknoppen (A t/m Z plus een knop 'alle')

Die optieknop is misschien een goed idee om vooraf de lijst met de kamers te beperken tot de verschillende afdelingen (momenteel zijn er maar 3 afdelingen bij ons) :thumb:
Ik maak vannamiddag eens een formulier met zo'n keuzelijsten bovenop te verduidelijking.

nieuwe database met keuzelijsten

Nieuwe db met enkele aangepaste formulieren met een aantal keuzelijsten, die dus de bewoner uit de lijst daaronder opzoeken, in bijlage. Denk dat de manier uit "formulier test 3" misschien de goeie gaat worden. Graag uw mening of aanvulling

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan